Welkom

Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

De bibliotheek in de klas

Ingrid Born-Bijster wil een educatieve film maken. Omdat het bijna Kinderboekenweek is besluit ze haar film en activiteiten te koppelen aan het thema ‘De bibliotheek’. In dit artikel beschrijft ze hoe ze het thema met de kinderen heeft vormgegeven.
Weten

Nederland: wereldkampioen testen, toetsen en etiketten plakken

In Nederland wordt veel getest, getoetst en geëtiketteerd. Meer dan in de meeste landen ter wereld. Men wil weten waar de ‘schoen wringt’ en op welke manier men de kinderen het best kan helpen. En dat zo vroeg mogelijk.
Weten

Op weg naar Engels in de basisschool

De basisscholen in Amsterdam IJburg hebben naast hun onderwijsvisie hun eigen profiel. Het team van De Archipel heeft samen met de ouders gekozen voor het profiel Engels. De gemeente stimuleert scholen om Engels al vroeg als vreemde taal aan te bieden.
Weten

Do you speak English?

Waarom zou je Engels leren op school? Er zijn voorstanders en tegenstanders van dit plan. Bea Pompert gaat te rade bij Janet van Hell.
Weten

De kleine olifant is jarig

Een simpele vraag: “Waar ga je naartoe, Eline?” van een betrokken pedagogisch medewerker zorgt ervoor dat er een uitgebreide spelsituatie ontstaat. De fantasie is geprikkeld, zowel bij de pedagogisch medewerker als bij de kinderen.

Weten

Van ‘snuffelen’ naar ‘buffelen’

Hoe maak je schoolontwikkeling tot een proces waar leerkrachten aan willen meedoen? Op De Mijlpaal begint het steeds bij snuffelen, zoeken naar eigen leervragen. Vanuit daar ontstaat met VIB-S en gerichte nascholing de ‘flow’ en begint het buffelen.

Weten

Aedonimica…? Erica…? Aerodynamica! De zoektocht van een startende OGO-leerkracht

In dit artikel het verhaal van deze zoektocht naar het goede thema, waarbinnen leerlingen doelgericht en betekenisvol bezig zijn. De leerlingen hebben zich gebogen over het onderzoek waarom een raceauto geen deuren heeft.

Weten

Op reis zonder leesmethode

Hoe zien de eerste twee thema’s in groep 3 eruit als je voor het eerst, zonder de leesmethode van dag tot dag te volgen, je onderwijs inricht? Welke methodiek zet je in, waar moet je op letten en wat zijn de resultaten?

Weten

Spelen en leren. Van onderbouw naar bovenbouw

Lezing Bert van Oers.

Weten

Het leven beschouwen

Hoe kijk je naar de wereld om je heen, hoe beïnvloeden anderen jouw kijk op die wereld? Daar kun je veel gesprekken over voeren, maar beter nog: daar moet je mee aan het werk gaan in de wereld om je heen.

Weten

“Mogen we nog even oefenen, juf?” Rollenspel in de bovenbouw

Kirsten Roosenbrand beschrijft in dit artikel een praktijk uit haar groep 5 van basisschool De Avonturijn. De kinderen maken samen een film over de schepping. Onderzoek en rollenspel worden in de praktijk van een filmset gecombineerd.

Weten

De stem van de kinderen pluk je niet van internet!

Er zijn vele onderwijssites voor handen waar je van alles af kunt halen. In veel gevallen gaat het dan om werkbladen, lesideeën, knutsels en wat al niet meer. Er zijn zelfs voor de onderbouw gehele thema’s te vinden. Maar wil je dat?

Weten

Schatgraven op de maan. Kleuters zijn onderzoekers

Kleuters die onderzoek doen? Kunnen ze dat wel? Willeke Westerlaken, leerkracht groep 1-2, beschrijft in dit artikel hoe vanuit spel en nieuwsgierige vragen naar de maan de kinderen op onderzoek uitgaan.

Weten

Spelen in de bovenbouw, onderzoeken in de onderbouw

In de onderbouw richten leerkrachten activiteiten in op basis van thematisch rollenspel; in de bovenbouw krijgen de activiteiten een meer onderzoeksmatig karakter. Chiel van der Veen laat zien dat spel en onderzoek onlosmakelijk verbonden zijn.

Weten

Een handvol sperziebonen. Reken-wiskundeactiviteiten in de groentewinkel op de pabo

Kinderen krijgen begrip van rekenkundige handelingen als ze snappen wanneer en waarom ze het kunnen gebruiken. Het spel in een winkel biedt hiervoor allerlei mogelijkheden.

Weten

Peuters rekenen in alledaagse activiteiten

Isabelle Vingerhoets laat in dit artikel zien hoe pedagogisch medewerkers in alledaagse activiteiten die zij samen met kinderen ondernemen, alert kunnen zijn op aspecten van rekenen en wiskunde.

Weten

Boeksignalering

Weten

Onderzoekend leren op de Grote Rekendag

Wat kun je als leerkracht doen als je geacht wordt de rekenmethode te volgen om daarnaast het rekenonderwijs een extra impuls te geven? Een mogelijkheid daarvoor is het organiseren van een Grote Rekendag.

Weten

Ruimtelijk structureervermogen en ontluikend getalbegrip bij jonge kinderen

Er wordt veel onderzoek gedaan naar rekenen en wiskunde. In dit artikel beschrijven Wil Oonk en Hilde Amse een onderzoek waarin de ontwikkeling van het ruimtelijk inzicht bij kinderen een verband kan houden met het verkort gestructureerd leren tellen.

Weten

“Anders zouden we natte voeten hebben!” Schematiseren in een groep 1-2

Groep 1-2 van basisschool De Schakel in Nieuw-Lekkerland gaat op bezoek bij de molens in de buurt. Ze leren veel over hoe de afwatering van de polder werkt. In de watertafel maken kinderen een maquette van wat ze tijdens de excursie hebben gezien.

Weten

Communiceren in rekentaal. Noodzakelijk voor kinderen in hun spel

Maulfry Worthington heeft in Engeland onderzoek gedaan naar rekensymbolen die jonge kinderen in hun spel gebruiken.

Weten

“31 kokmeeuwen en 10 ganzen, juf!” Rekenen en wiskunde in ons natuurcentrum

Ook in de bovenbouw is het goed mogelijk om aan de slag te gaan met betekenisvol reken-wiskundeonderwijs. Lorien de Koning beschrijft hoe zij in haar groep 5-6 de ‘stappenmethodiek rekenen en wiskunde in OGO’ gebruikt.

Weten

Van rekenmethode naar rekenmethodiek. Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs in groep 3

Het beredeneerde aanbod van de leerkracht omvat dus haar doelen én de betekenissen van haar leerlingen. De Horebinstrumenten vormen de basis van de ‘gereedschapskoffer’ van de leerkracht. De methode hanteert zij als bron.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

ICT in OGO-scholen

Wim Wardekker houdt in dit artikel ICT-ontwikkelingen kritisch tegen het licht en gaat in op wat mediawijsheid voor leerlingen én leerkrachten zou kunnen inhouden.

Weten

ICT op De Mijlpaal

Basisschool De Mijlpaal zoekt naar de plaats die ICT kan innemen in het OGO-onderwijs op de school. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat ICT een middel is en geen doel. Leerkrachten zetten ICT in binnen de lessen en de thema’s, zowel in het leerproces als bij het maken van producten. In dit artikel beschrijven...

Weten

Filmpjes verrijken begrip en woordenschat

Gerri Koster laat in dit artikel zien hoe leerkrachten het digitale schoolbord op betekenisvolle wijze kunnen inzetten in hun thematisch onderwijs.

Weten

Hoe houd je Horeb in de vingers?

Ester van Oers interviewt directeur Gerda Beikes, intern begeleider Yvonne Strackx en leerkracht groep 1-2 Jeannette Steenbakkers om een beeld te krijgen van het dagelijks werken met de digitale Horeb

Weten

Met jou kan ik lezen en schrijven

In Apeldoorn werken de leerkrachten van de groepen 3 en 4 op twee scholen van Stichting PCBO Apeldoorn hard aan de invoering van de ontwikkelingsgerichte aanpak van het leesonderwijs. Begeleiders Marijke van Someren en Barbara Nellestijn doen verslag van het proces en de resultaten.

Weten

Naar bed, naar bed...

Hoe kunnen pedagogisch medewerkers zorg- en huishoudelijke activiteiten ombuigen tot interessante spelactiviteiten voor henzelf en de kinderen? En wat betekent dit voor de ontwikkeling van de kinderen? Deze vraag stelde Hermien de Waard, onderwijsontwikkelaar bij De Activiteit, zichzelf en ging op onderzoek uit.

Weten

Zand is interessant!

Anne Reijrink en Joke van Winden zijn als onderwijsbegeleiders betrokken bij de invoering van Basisontwikkeling in de onderbouw. In dit artikel schrijven zij over een klein onderzoek dat zij samen met enkele leerkrachten uitvoeren. De vraag is welke mogelijkheden spel aan de zandtafel biedt.

Weten

Boeksignalering

'Oplossingsgericht werken met leerlingen. Sleutels voor het professionaliseren van de begeleiding' door Jan Teggelaar, Jose van den Bosch en Teun Monster.

Weten

Het kinderboek der kinderboeken

Hoewel de verhalen van Pluk van de Petteflet al meer dan veertig jaar oud zijn, smullen kinderen ook nu nog steeds van de avonturen van Pluk en zijn vriendjes. Marloes Fortuijn, leerkracht groep 1-2 van het Koraal in Assendelft, beschrijft hoe rijk een ‘Pluk’-thema kan zijn.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Zone bestaat 10 jaar!

Editorial.

Weten

Signatuur van Ontwikkelingsgericht Onderwijs

‘Ontwikkelingsgericht onderwijs’ is populair in Nederland. Maar wat bedoelen de gebruikers er mee? Dit artikel biedt een schets van het Vygotskiaanse Ontwikkelingsgericht Onderwijs, aan de hand van een vijftal hoofdkenmerken die richtinggevend kunnen zijn voor opvoedings- en onderwijssituaties.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan