Welkom

Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Artikelen in de categorie: Werk in uitvoering ×
Werk in uitvoering

Aandacht in mijn puberklas

In dit artikel laat leerkracht Marieke Metske een inkijkje zien hoe ze in haar groep 8 in gesprek gaat waarbij veiligheid en eerlijkheid een belangrijke basis vormen.

 

Werk in uitvoering

Praten met elkaar is leren

Als leidinggevende in het onderwijs voer je dagelijks gesprekken met verschillende mensen. Het ene moment voer je een diepgaand gesprek met een collega en vervolgens staat er een jarig kind bij mij in het kantoor. Nog geen minuut later komt er een pedagogisch medewerker van de opvang langs of staat er een klusser vo...

Werk in uitvoering

Gesprekken voeren bij het schrijven van teksten

De rijkdom van het werken met taalrondes zit ‘m in de samenhang van de taaldomeinen, de verschillende werkvormen die elkaar versterken en het feit dat iedereen op zijn eigen niveau mee kan doen en zijn ei kwijt kan.

Denken, praten, tekenen, schrijven; het zit allemaal in de taalronde. In dit artikel zoomt leerkrach...

Werk in uitvoering

Hoe word ik een betere gespreksleider?

Kritisch kijken naar je eigen leerkrachtvaardigheden, dat is zeker geen gemakkelijke zaak. In dit artikel neemt Laurens van Vliet ons mee in zijn pogingen goede gesprekken te voeren in zijn eigen bovenbouwgroep en collega’s te ondersteunen dit ook te doen.

 

Werk in uitvoering

Thematisch onderwijs op Tienerschool Wolvega

In september 2023 is de Tienerschool geopend door de burgemeester van Wolvega. De tieners hebben deze dag helemaal zelf georganiseerd. Ze hebben alle activiteiten geregeld, de uitnodigingen gemaakt en verstuurd, taken verdeeld en hadden tijdens de opening zelf de leiding. Iedere tiener had hierdoor een rol en de gro...

Werk in uitvoering

Wereldnieuws de klas in

In dit artikel maakt leerkracht Romy Slangen duidelijk hoe zij met alle leerlingen van haar groep 8 dichter op het nieuws komt. Zij organiseert hiervoor actuakringen en een actualiteitswand. De groep verkent het nieuws en de leerkracht verbindt haar leesdoelen en brede bedoelingen, zoals omgaan met argumenten en con...

Werk in uitvoering

Een Suikerbietensage in Zeeland

Een hele school gaat creatief aan de slag met suikerbieten. In het najaar van 2023 is het interdisciplinaire project ‘Een Suikerbietensage’ van start gegaan op een basisschool in Zeeland. Het project combineert fotografie, anthotypie (oud fotografisch proces met plantensappen), landbouw, geschiedenis, archieven, soc...

Werk in uitvoering

Wijnrode kralen en een lange broek zorgen voor verwondering

Samen met aandacht kijken, prikkelt tot samen denken en met elkaar in gesprek te gaan. Op deze manier stimuleert Visual Thinking Strategies (VTS) niet alleen de kijkvaardigheden, maar ook de taaldenkontwikkeling van de kinderen. Een betekenisvolle activiteit om vanuit verwondering verder op onderzoek uit te gaan. Le...

Werk in uitvoering

We schrijven door in groep 4

Elanor Numan deelt in dit artikel het vervolg op het vorige artikel van Patrick Postma. Wat doen we in groep 4 aan handschriftonderwijs en wat komen we onderweg tegen?

 

Werk in uitvoering

Handschrift en OGO op één spoor

De afgelopen twee jaar is er, op het gebied van handschrift, veel gebeurd op de Julianaschool in Schagen. In een eerder artikel: Aan de slag met handschrift in groep 3 (Postma, P. (2023). Aan de slag met handschrift in groep 3. Zone, 22(4) , 10-11) wordt duidelijk dat er veel hobbels genomen moeten worden en wordt e...

Werk in uitvoering

Chocoladeletters onder de loep

Een smakelijk experiment met experts en kinderen uit groep 5

In groep 5 van IKC De Zwanebloem lezen we regelmatig samen de krant. Het doel van dit krantenleesritueel is de kinderen vertrouwd maken met het lezen van krantenartikelen, het begrijpen van nieuws en het ontwikkelen van kritisch denken. In de decembermaand lezen we samen een chocoladelettertest. Het samen lezen, ken...

Werk in uitvoering

“Oh nee, je bent toch niet uit de appelboom gevallen?”

Spelverhalen in Startblokken

Christa Lodewijks is Startblokkentrainer en stimuleert haar deelnemers om tijdens een van de praktijkopdrachten een verteltafel (of koffer) te maken.

Stephanie Boom is een van de deelnemers van de Koptraining Startblokken en werkzaam op een voorschool in Amsterdam. Ze heeft samen met de kinderen de vertelkoffer opg...

Werk in uitvoering

Vrij lezen

Op zoek naar leesflow en leesmotivatie

“Hoofdstuk 1. II april. Het leven in Pompeï, 79 na Christus. Septimus en Maxima wilden vandaag gladiatortje spelen op het forum. Ik stelde een potje dobbelen voor of iets anders zinnigs, maar zij wilden met alle geweld dat we met stokken op elkaar in gingen hakken en deden alsof we in de arena vochten…. Septimus kee...

Werk in uitvoering

Mijn huis, jouw huis!

In dit artikel laat kleuterleerkracht Nicolette Gorissen zien hoe ze met haar kleutergroep aan de slag gaat met het maken van bouwtekeningen en wat dit oplevert.

Werk in uitvoering

Kijk verder dan de horizon

Op basisschool Den Doelhof in Meijel gaat unit 7, bestaande uit 65 kinderen en 4 leerkrachten, aan de slag met het thema ‘Kijk verder dan de horizon’. Leerkrachten Renée en Karin denken vooraf goed na over hoe ze de doelen die ze voor ogen hebben met dit thema kunnen verbinden aan een betekenisvolle context voor de ...

Werk in uitvoering

300 gekleurde kaartjes

Het wordt vaak voor lief genomen: de vrijheid om jezelf te kunnen zijn of de vanzelfsprekendheid om jezelf verbeeld te zien in verhalen. Voor veel mensen is dit alleen niet vanzelfsprekend. Een thema over seksualiteit. Hoe pak je dat nu aan? In dit artikel neemt leerkracht Laura van Looijengoed ons mee in de praktij...

Werk in uitvoering

Groep 8 richt een politieke partij op

In de weken voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 werken de drie groepen 8 van basisschool De Hoeksteen in Nijkerk aan het thema: Groep 8 aan de macht?! De groepen 8 zijn er na een debat al uit: ook dit jaar zal Nederland geen vuurwerkverbod krijgen. Wat staat Nederland nog meer te wachten met groep 8 aan de mac...

Werk in uitvoering

De inspectie ziet het ook: OGO als basis om steeds weer goede keuzes te maken

“Voor de zomervakantie hebben we het in de onderbouw van ons IKC prima op orde. Iedereen is gecertificeerd voor Startblokken of gehercertificeerd. De doorgaande lijn van peuters naar kleuters staat stevig door de warme overdracht en het samenwerken in HOREB stevig”. Dan nemen twee kleuterleerkrachten ontslag, wordt ...

Werk in uitvoering

Sociaal ondernemen als gamechanger

Als je leerlingen wilt leren maatschappelijk betrokken te zijn en actief mee vorm te geven aan een wereld waarin ze willen leven, wat betekent dit dan voor je onderwijs? Derdejaars pabostudenten van de Marnix Academie in Utrecht houden zich tijdens het tweede deel van het onderwijsprogramma 'Leren voor het leven' ee...

Werk in uitvoering

Een venster op de wereld.

Op Basisschool Kleurenpracht nemen kinderen hun ouders mee op excursie.

Zo bezoeken ze samen het Zaans Museum, beleven een theatervoorstelling of plukken appels bij boerderij Zorgvrij. Inspirerende plekken, die leiden tot nieuwe ervaringen en het uitwisselen van kennis vanuit ouders, kind en school.

Werk in uitvoering

WASO in de praktijk

In deze Zone lees je een boekrecensie van het boek WASO: creatief met wetenschap van Irma Smegen en Oded Ben-Horin. Writing A Science Opera (WASO) is een wereldwijde aanpak om samen met kinderen een operavoorstelling te maken waarbij kunst en wetenschap elkaar ontmoeten. In dit praktijkverhaal gaan Bert van Oers en ...

Werk in uitvoering

De Kracht van Verhalen

In dit artikel vertellen docent Nederlands Marthe Scheffer en pabostudent Selma van Cronenberg over de kracht van het gebruik van verhalen in je onderwijspraktijk.

 

Werk in uitvoering

Wij bouwen een huis

Betrokken kinderen en ouders op de basisschool Laurentius in Breda

Het is iedere keer weer genieten als een thema écht betekenisvol wordt en de kinderen optimaal betrokken zijn. Hoe zorgen wij daarvoor? En hoe betrekken we ouders bij het thema zodat de thema's ook thuis gaan leven?

 

Werk in uitvoering

Geen scheiding tussen leren met de handen en leren met het hoofd

Technieklessen helpen de mindset van kinderen te veranderen

De Locale Educatieve Agenda (LEA) in Veenendaal stimuleert basisschoolleerlingen om technieklessen te volgen. Het doel is om kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met technologie.

Werk in uitvoering

Een te gekke werkweek op Texel!

In Zone nr. 4 van Jaargang 21 (2022) hebben jullie in het artikel “Natuurweek in de steigers” kunnen lezen over onze voorbereiding op de werkweek van de groepen 8 naar Texel. De leerlingen worden natuurkunstenaars. Een heel thema lang (inclusief een week op Texel) doen de kinderen onderzoek naar verschillende biotop...

Werk in uitvoering

Kansrijk leren werken met jonge kinderen op Hogeschool KPZ

Hieronder wordt beschreven hoe professionals opgeleid worden om jonge kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling in de huidige maatschappij, waarbij professionals rekening leren houden met toekomstige ontwikkelingen. Oftewel, hoe worden professionals opgeleid tot toekomstbestendige ‘jonge kind-professionals’?

...
Werk in uitvoering

Rollen centraal in de bovenbouw

Tonny Bruin beschrijft hoe zij als nascholer meedoet met een groep midden-bovenbouwleerkrachten. Deze leerkrachten willen erachter komen op welke manier het werken met rollen in spelverhalen het onderzoek in de bovenbouw kan verrijken.

 

Werk in uitvoering

Wij organiseren de première

Rekenen in het vizier houden

In dit artikel wordt duidelijk hoe groep 8D van basisschool Panta Rhei bij het voorbereiden van een filmvoorstelling voor alle (bijna 700!) leerlingen van de school het rekenonderwijs in het vizier houdt.

Werk in uitvoering

Met kleuters in de keuken

Niets is zo leuk als samen met kleuters aan de slag te gaan in de keuken! In onze kleutergroepen wordt wel appelmoes gemaakt, maar echt koken, daar waren we nog niet aan begonnen. Hoe pakken we dit op een praktische manier aan? En welke rekendoelen kunnen we hieraan verbinden? In dit artikel geven we een kijkje in o...

Werk in uitvoering

“Met de bijen bijeen blijven”

Leerkrachten Noëlle en Martine werken samen in groep 3-4-5 van basisschool De Brug in Sint Maartensbrug. Hun missie is om in de thema’s die in hun groep spelen alle leerlingen mee te nemen. Samen aan het thema werken, samen leren én tegemoetkomen aan de verschillende leer- en ontwikkelingsbehoeften van hun leerlinge...

Werk in uitvoering

Natuurweek in de steigers

Op de Julianaschool in Schagen gaat groep 8 altijd aan het begin van het nieuwe schooljaar op natuurweek. De groep gaat een week lang naar Texel, met de boot en op de fiets. Dit jaar worden de leerlingen ‘Natuurkunstenaars’. Neomi, Romy en Marjolein beschrijven hoe zij als leerkrachten deze week voorbereiden.

 

...
Werk in uitvoering

De verhalen zijn van ons allemaal.

Verteltafels en plekken in de groep voor regisserend spel zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Hun geletterde omgeving wordt niet alleen bevorderd, ook hun creatieve ontwikkeling en hun verbeeldend en constructief vermogen neemt toe. Nynke van der Wal en Nicolette Gorissen nemen ons mee in hun groepen ...

Werk in uitvoering

Jij en ik en al het moois om ons heen

Jill Kooijman laat zien hoe zij in de bovenbouw van Kindcentrum De Vlinder in Delfshaven Rotterdam poëzie en teksten verbindt aan thema’s in haar groep.

 

Werk in uitvoering

Buiten spelen en aanmodderen

Een beetje aanmodderen, je kunt je daar vast en zeker iets bij voorstellen. Aanmodderen; het lijkt nergens over te gaan, maar dát is een vergissing. Het levert behalve vieze handen een heleboel op.

 

Werk in uitvoering

Samen aan het werk op de boerderij!

Op de Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West zijn de kleutergroepen en de voorschool omgetoverd tot een boerderij. In dit artikel vertellen Soumia Bouchengour van de voorschool, Charlotte Alexander vanuit de basisschool en Anne Reijrink, die betrokken is als Startblokkentrainer, waarover gespeeld wordt en wat zijzel...

Werk in uitvoering

Bouwen aan het lezen in het muizenhuis

In groep 3 wil Judith van Koeveringe (leerkracht) de kinderen met het thema ‘Het Muizenhuis’ uitlokken tot lees/schrijf- en constructieve activiteiten. Ze wil hiermee de kinderen zich tot gretige lezers en schrijvers laten ontpoppen. In dit artikel laat ze zien hoe zij dit aanpakt met behulp van de vijf impulsen.*

...
Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan