Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieWijnrode kralen en een lange broek zorgen voor verwondering
Tafat van Paassen
Samen met aandacht kijken, prikkelt tot samen denken en met elkaar in gesprek te gaan. Op deze manier stimuleert Visual Thinking Strategies (VTS) niet alleen de kijkvaardigheden, maar ook de taaldenkontwikkeling van de kinderen. Een betekenisvolle activiteit om vanuit verwondering verder op onderzoek uit te gaan. Le...
We schrijven door in groep 4
Elanor Numan
Elanor Numan deelt in dit artikel het vervolg op het vorige artikel van Patrick Postma. Wat doen we in groep 4 aan handschriftonderwijs en wat komen we onderweg tegen?
Handschrift en OGO op één spoor
Patrick Postma
De afgelopen twee jaar is er, op het gebied van handschrift, veel gebeurd op de Julianaschool in Schagen. In een eerder artikel: Aan de slag met handschrift in groep 3 (Postma, P. (2023). Aan de slag met handschrift in groep 3. Zone, 22(4) , 10-11) wordt duidelijk dat er veel hobbels genomen moeten worden en wordt e...
Chocoladeletters onder de loep
Een smakelijk experiment met experts en kinderen uit groep 5
Tonny Bruin
In groep 5 van IKC De Zwanebloem lezen we regelmatig samen de krant. Het doel van dit krantenleesritueel is de kinderen vertrouwd maken met het lezen van krantenartikelen, het begrijpen van nieuws en het ontwikkelen van kritisch denken. In de decembermaand lezen we samen een chocoladelettertest. Het samen lezen, ken...
“Oh nee, je bent toch niet uit de appelboom gevallen?”
Spelverhalen in Startblokken
Christa Lodewijks en Stephanie Boom
Christa Lodewijks is Startblokkentrainer en stimuleert haar deelnemers om tijdens een van de praktijkopdrachten een verteltafel (of koffer) te maken.
Stephanie Boom is een van de deelnemers van de Koptraining Startblokken en werkzaam op een voorschool in Amsterdam. Ze heeft samen met de kinderen de vertelkoffer opg...
Vrij lezen
Op zoek naar leesflow en leesmotivatie
Margriet Jeninga en Judith van Oers
“Hoofdstuk 1. II april. Het leven in Pompeï, 79 na Christus. Septimus en Maxima wilden vandaag gladiatortje spelen op het forum. Ik stelde een potje dobbelen voor of iets anders zinnigs, maar zij wilden met alle geweld dat we met stokken op elkaar in gingen hakken en deden alsof we in de arena vochten…. Septimus kee...
Mijn huis, jouw huis!
Nicolette Gorissen
In dit artikel laat kleuterleerkracht Nicolette Gorissen zien hoe ze met haar kleutergroep aan de slag gaat met het maken van bouwtekeningen en wat dit oplevert.
Kijk verder dan de horizon
Renée Peeters en Karin Koldewijn
Op basisschool Den Doelhof in Meijel gaat unit 7, bestaande uit 65 kinderen en 4 leerkrachten, aan de slag met het thema ‘Kijk verder dan de horizon’. Leerkrachten Renée en Karin denken vooraf goed na over hoe ze de doelen die ze voor ogen hebben met dit thema kunnen verbinden aan een betekenisvolle context voor de ...
300 gekleurde kaartjes
Laura van Looijengoed
Het wordt vaak voor lief genomen: de vrijheid om jezelf te kunnen zijn of de vanzelfsprekendheid om jezelf verbeeld te zien in verhalen. Voor veel mensen is dit alleen niet vanzelfsprekend. Een thema over seksualiteit. Hoe pak je dat nu aan? In dit artikel neemt leerkracht Laura van Looijengoed ons mee in de praktij...
Groep 8 richt een politieke partij op
Jelle Rommers en Gert-Jan Veerman
In de weken voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 werken de drie groepen 8 van basisschool De Hoeksteen in Nijkerk aan het thema: Groep 8 aan de macht?! De groepen 8 zijn er na een debat al uit: ook dit jaar zal Nederland geen vuurwerkverbod krijgen. Wat staat Nederland nog meer te wachten met groep 8 aan de mac...
De inspectie ziet het ook: OGO als basis om steeds weer goede keuzes te maken
Shirley Westervoorde, Inge de Man, Neriman Kolukirik, Levineke van der Meer
“Voor de zomervakantie hebben we het in de onderbouw van ons IKC prima op orde. Iedereen is gecertificeerd voor Startblokken of gehercertificeerd. De doorgaande lijn van peuters naar kleuters staat stevig door de warme overdracht en het samenwerken in HOREB stevig”. Dan nemen twee kleuterleerkrachten ontslag, wordt ...
Sociaal ondernemen als gamechanger
Jans Koene & Stella van der Wal-Maris
Als je leerlingen wilt leren maatschappelijk betrokken te zijn en actief mee vorm te geven aan een wereld waarin ze willen leven, wat betekent dit dan voor je onderwijs? Derdejaars pabostudenten van de Marnix Academie in Utrecht houden zich tijdens het tweede deel van het onderwijsprogramma 'Leren voor het leven' ee...
Een venster op de wereld.
Marjan van Baekel-Kan
Op Basisschool Kleurenpracht nemen kinderen hun ouders mee op excursie.
Zo bezoeken ze samen het Zaans Museum, beleven een theatervoorstelling of plukken appels bij boerderij Zorgvrij. Inspirerende plekken, die leiden tot nieuwe ervaringen en het uitwisselen van kennis vanuit ouders, kind en school.
WASO in de praktijk
Ester van Oers
In deze Zone lees je een boekrecensie van het boek WASO: creatief met wetenschap van Irma Smegen en Oded Ben-Horin. Writing A Science Opera (WASO) is een wereldwijde aanpak om samen met kinderen een operavoorstelling te maken waarbij kunst en wetenschap elkaar ontmoeten. In dit praktijkverhaal gaan Bert van Oers en ...
De Kracht van Verhalen
Marthe Scheffer en Selma van Cronenberg
In dit artikel vertellen docent Nederlands Marthe Scheffer en pabostudent Selma van Cronenberg over de kracht van het gebruik van verhalen in je onderwijspraktijk.
Wij bouwen een huis
Betrokken kinderen en ouders op de basisschool Laurentius in Breda
Sabine Bijl
Het is iedere keer weer genieten als een thema écht betekenisvol wordt en de kinderen optimaal betrokken zijn. Hoe zorgen wij daarvoor? En hoe betrekken we ouders bij het thema zodat de thema's ook thuis gaan leven?
Geen scheiding tussen leren met de handen en leren met het hoofd
Technieklessen helpen de mindset van kinderen te veranderen
Hans Bakker en Sjors Dijk
De Locale Educatieve Agenda (LEA) in Veenendaal stimuleert basisschoolleerlingen om technieklessen te volgen. Het doel is om kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met technologie.
Een te gekke werkweek op Texel!
Marjolein ten Cate
In Zone nr. 4 van Jaargang 21 (2022) hebben jullie in het artikel “Natuurweek in de steigers” kunnen lezen over onze voorbereiding op de werkweek van de groepen 8 naar Texel. De leerlingen worden natuurkunstenaars. Een heel thema lang (inclusief een week op Texel) doen de kinderen onderzoek naar verschillende biotop...
Kansrijk leren werken met jonge kinderen op Hogeschool KPZ
Iris van Tellingen en Marith Schotpoort
Hieronder wordt beschreven hoe professionals opgeleid worden om jonge kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling in de huidige maatschappij, waarbij professionals rekening leren houden met toekomstige ontwikkelingen. Oftewel, hoe worden professionals opgeleid tot toekomstbestendige ‘jonge kind-professionals’?
...Rollen centraal in de bovenbouw
Tonny Bruin
Tonny Bruin beschrijft hoe zij als nascholer meedoet met een groep midden-bovenbouwleerkrachten. Deze leerkrachten willen erachter komen op welke manier het werken met rollen in spelverhalen het onderzoek in de bovenbouw kan verrijken.
Wij organiseren de première
Rekenen in het vizier houden
Carlijn Klijn
In dit artikel wordt duidelijk hoe groep 8D van basisschool Panta Rhei bij het voorbereiden van een filmvoorstelling voor alle (bijna 700!) leerlingen van de school het rekenonderwijs in het vizier houdt.
Met kleuters in de keuken
Nicolette Gorissen
Niets is zo leuk als samen met kleuters aan de slag te gaan in de keuken! In onze kleutergroepen wordt wel appelmoes gemaakt, maar echt koken, daar waren we nog niet aan begonnen. Hoe pakken we dit op een praktische manier aan? En welke rekendoelen kunnen we hieraan verbinden? In dit artikel geven we een kijkje in o...
“Met de bijen bijeen blijven”
Bea Pompert
Leerkrachten Noëlle en Martine werken samen in groep 3-4-5 van basisschool De Brug in Sint Maartensbrug. Hun missie is om in de thema’s die in hun groep spelen alle leerlingen mee te nemen. Samen aan het thema werken, samen leren én tegemoetkomen aan de verschillende leer- en ontwikkelingsbehoeften van hun leerlinge...
Natuurweek in de steigers
Neomi Vermeulen, Romy Slangen en Marjolein ten Cate
Op de Julianaschool in Schagen gaat groep 8 altijd aan het begin van het nieuwe schooljaar op natuurweek. De groep gaat een week lang naar Texel, met de boot en op de fiets. Dit jaar worden de leerlingen ‘Natuurkunstenaars’. Neomi, Romy en Marjolein beschrijven hoe zij als leerkrachten deze week voorbereiden.
...
De verhalen zijn van ons allemaal.
Bea Pompert, Nynke van der Wal en Nicolette Gorissen
Verteltafels en plekken in de groep voor regisserend spel zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Hun geletterde omgeving wordt niet alleen bevorderd, ook hun creatieve ontwikkeling en hun verbeeldend en constructief vermogen neemt toe. Nynke van der Wal en Nicolette Gorissen nemen ons mee in hun groepen ...
Jij en ik en al het moois om ons heen
Jill Kooijman
Jill Kooijman laat zien hoe zij in de bovenbouw van Kindcentrum De Vlinder in Delfshaven Rotterdam poëzie en teksten verbindt aan thema’s in haar groep.
Buiten spelen en aanmodderen
Janneke Hagenaar
Een beetje aanmodderen, je kunt je daar vast en zeker iets bij voorstellen. Aanmodderen; het lijkt nergens over te gaan, maar dát is een vergissing. Het levert behalve vieze handen een heleboel op.
Samen aan het werk op de boerderij!
Soumia Bouchengour, Charlotte Alexander en Anne Reijrink
Op de Huizingaschool in Amsterdam Nieuw-West zijn de kleutergroepen en de voorschool omgetoverd tot een boerderij. In dit artikel vertellen Soumia Bouchengour van de voorschool, Charlotte Alexander vanuit de basisschool en Anne Reijrink, die betrokken is als Startblokkentrainer, waarover gespeeld wordt en wat zijzel...
Bouwen aan het lezen in het muizenhuis
Judith van Koeveringe
In groep 3 wil Judith van Koeveringe (leerkracht) de kinderen met het thema ‘Het Muizenhuis’ uitlokken tot lees/schrijf- en constructieve activiteiten. Ze wil hiermee de kinderen zich tot gretige lezers en schrijvers laten ontpoppen. In dit artikel laat ze zien hoe zij dit aanpakt met behulp van de vijf impulsen.*
...Kip ik heb je!
Een onderzoek door groep 1-2
Marloes Mirck, Merel Taling, Suzanne Vrijens, Anita Vuijst en Marianne Stuivenberg
De belangrijkste onderzoeksvraag is welke kippen er bij ons op het dak kunnen wonen. Deze kippen moeten namelijk wel aan bepaalde criteria voldoen.
Kinderen helpen Sjaak Wikkel
Mark Honigh en Sasja Boontjes
In de Pater Jan Smitschool worden de leerlingen chocolade-experts. De leerkrachten werken samen en verbinden wereldoriëntatie aan onderzoek en lezen en schrijven.
Spullen? We hebben er genoeg van!
Marco Moerbeek
De Vroonermeerschool in Alkmaar ligt midden in een nieuwbouwwijk waar veel verhuisd wordt. Dit verhuizen brengt een boel gesjouw van spullen met zich mee. Soms krijgen we op onze nieuwe kamers allemaal nieuwe spullen, soms richten we onze kamers in met spullen die we al hadden. Een aantal van ons heeft heel veel spu...
Het komt voor de bakker
Rijke leeromgeving voor leerling én student
Tafat van Paassen
Pabo-student Tafat van Paassen heeft het afgelopen semester ervaring opgedaan met ontwikkelingsgericht werken in groep 1-2 van de Willibrordschool in Amsterdam. Ze heeft geleerd hoe betekenisvol spel kan zijn voor kinderen en hoe waardevol hun eigen inbreng is op het verloop van een thema. Ook is ze bewust aan de sl...
Hoge verwachtingen alleen is niet genoeg.
Marieke Blom
Op Kentalis Mariëlla in Sint-Michielsgestel werken we met leerlingen die doof of slechthorend zijn of een zeer ernstige taalontwikkelingsstoornis hebben in combinatie met een verstandelijke beperking. De klassen op Mariëlla bestaan binnen het SO uit gemiddeld vijf leerlingen met ondersteuning van een onderwijsassist...
Wat een troep!
Sanne van den Berg, Julie Hilkens en Simone Westra
Op SBO De Windroos Lindenholt wordt schoolbreed gewerkt aan het thema duurzaamheid. We schetsen hoe dit thema vorm krijgt in groep 1-2, in groep 4 en in groep 6. Vanuit het overkoepelende thema zien we mooie, heel verschillende sociaal-culturele praktijken terug komen in de klassen. Dit is ook goed terug te zien in ...
Onderzoeken voor het ‘echie’: onwijs leuk en leerzaam
Linda Janse en Annemarie Stam
De groepen 6-7, 7 en 8 van De Schakel organiseren bij het thema ‘Worden wat je wilt’ een beroepenmarkt voor vier vmbo-klassen uit de regio. ‘Onwijs leuk en leerzaam’ staat er een dag later in de plaatselijke krant. En dat is zéker waar. In het verhaal hieronder lees je hoe wij om zijn gegaan met de hobbels onderweg....