Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactie
Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw
Silvana Herben
Ik geloof dat het 1998 was, toen mijn collega’s en ik de keuze gingen maken voor een methodiek. In die tijd waren er twee mogelijkheden: Kaleidoscoop of Piramide. We gingen ons oriënteren en twijfelden. En toen kwam Startblokken van Basisontwikkeling voorbij! Hierin vonden wij wat we zochten, passend bij onze visie ...

Leren in en over de wereld
Yolande Potjer
“Zijn aardappels giftig?” vraagt een groep-8 leerling zich af als de klas bezig is met voedingsmiddelen. In het gesprek over de vraag waar de aardappel vandaan komt en wanneer wij aardappels zijn gaan eten, komt het verhaal naar voren dat mensen in Europa ziek werden van de eerste aardappelen. “Ik denk niet dat ze g...

Eén groep, veel verhalen! Geletterdheid bij 0 – 4 jarigen
Boekrecensie
Nelleke Brandenbarg
Toen mijn oudste kleindochter 4 jaar was, maakte ze tijdens een logeerpartij een schilderij voor me. Rondom langs de rand ‘schreef’ ze in letterachtige vormen het bijbehorende verhaal. Op mijn vraag of ze dit verhaal wilde voorlezen, antwoordde ze: ‘Dat mag je zelf lezen. Ik heb het toch voor je opgeschreven?’
A...