Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieChatGPT, kans of kansloos?
Marian Koolhaas
Tijdens een teamdag in december word ik fijntjes gewezen op mijn digitale geletterdheid, of liever gezegd: gebrek aan geletterdheid, door meester Tom. Hij geeft mij een verfrissend perspectief op mogelijkheden die ChatGPT ons biedt bij onderwijsontwikkeling. Als influencer zet hij mij op dit spoor door tijdens onze ...
Je eigen school ... een goed idee?
Hanneke Verkleij
Het mag en het kan: je eigen school oprichten. Wij zien het om ons heen ook gebeuren. Schooltjes in een schuur in het bos, een school voor kinderen die niet passen in het systeem of voor kinderen die op die superschool niet terecht kunnen vanwege enorme wachtlijsten.
De tegensprakigheid van burgerschapsonderwijs
Piet van der Ploeg
Wat onderwijs principieel en praktisch lastig maakt, is zijn antinomische aard, de onvermijdelijke tegensprakigheid ervan. Onderwijs kan de zelfstandigheid en de vrijheid van leerlingen enkel en alleen bevorderen door deze te begrenzen. Het is geen spanning of dynamiek die zich geleidelijk oplost met de ontwikkeling...
Wat doen we met de vakken in de klas?
Isabelle Vingerhoets
In de media lijkt het soms alsof we met zijn allen de schoolvakken ten grave dragen. “Leerlingen van tegenwoordig weten niks meer!”
“En o jee, de wereldoriënterende vakken worden ook niet getoetst."
Leerlingen uit g...
Tussen overbelasting en irrelevantie
Anders Schinkel
Je hoort vaak dat de school tegenwoordig overvraagd wordt. De wereld verandert snel en het onderwijs wordt geacht mee te veranderen. Er is geen maatschappelijk probleem (telefoonverslaving, obesitas, klimaatverandering, politieke desinteresse, migratie) of de school wordt geacht zo niet het op te lossen, dan toch op...
Kleuterschoolverlenging versterkt de nadelen van het leerstofjaarklassensysteem
Bea Pompert
Ik ben in gesprek met enkele ib’ers. Hun vraag betreft de overgang van groep 2 naar groep 3. Hun onderbouwcollega’s worstelen met deze kwestie, die speelt voor een klein groepje leerlingen in de klas. Deze kinderen ‘zijn nog niet toe’ aan groep 3. Zij hebben een taalachterstand of hun werkhouding is niet oké.
...