Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieDoor leesgesprekken waarderen leerlingen de leesomgeving op school positiever
Nathalie Park
Hoe zit het met de leesmotivatie van leerlingen op een OGO-school? Uit een zes weken durende interventie op een school in Amsterdam blijkt dat leerlingen erg gemotiveerd zijn om te lezen en dat het voeren van leesgesprekken in de klas hen positiever maakt over hun leesomgeving.
Lentekriebels in groep 4
Nanette Wagenaar
Voorjaarstakken in de klas, zonder jas naar buiten...groep 4 heeft de lentekriebels!
We besteden in de kring aandacht aan de ‘Week van de Lentekriebels’. Iedere dag een les over je lijf, vriendschap, emoties enz. In de media een omstreden week.
'Waar was jij toen je er nog niet was?' is de startvraag van het klasseng...
De (niet) lezende onderwijsprofessional
Tips voor trainers en begeleiders
Milou Nootebos
Voor mijn stage bij De Activiteit schrijf ik een adviesrapport over het leesgedrag van onderwijsprofessionals. De maatschappelijke ontlezing en de leesproblemen in ons land treffen niet alleen jongeren, maar spelen ook bij volwassenen zoals leerkrachten en pedagogisch medewerkers. Het lezen van onder andere vakliter...
Een boom opzetten.
Onderwijs is overal!
Mariska Rave
Een paar weken geleden, vlak nadat Sinterklaas weer naar Spanje vertrokken was, zet ik een boom op met mijn kleuters: de kerstboom welteverstaan! Omdat onze school het afgelopen jaar flink gegroeid is, zijn er deze kerst meer bomen nodig. Elke groep een eigen mooie boom. De oude schuiven door naar de bovenbouwgroepe...
We kiezen voor droge voeten in Nederland
Nanette Wagenaar
In deze column laat Nanette Wagenaar zien hoe meeslepend en doelgericht onderwijs kan zijn.
Eersteklas activiteiten met tweedehands spullen
Toekomstgericht koers bepalen in de kleutergroep van nu!
Lotte Blom
Lotte Blom geeft tips over het zinvol inzetten van gebruikte materialen in je dagelijkse praktijk in de klas.