Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Artikelen in de categorie: Beeldverhaal ×
Beeldverhaal

Kijken met een open blik. VTS in groep 7.

In het vorige artikel vertelt Tafat van Paasen hoe Tamara van de Vliet in groep 7 van de Willibrordschool werkt met VTS (Visual Thinking Strategie). Met deze aanpak leren kinderen via beelden om op hun waarnemingen te reflecteren en hun ideeën te onderbouwen. Dit stimuleert de taaldenkontwikkeling en de samenwerking...

Beeldverhaal

Paarden op de gang

In groep 3 op de Julianaschool staat er zomaar een paard in de gang. Waar komt dit paard vandaan? Wat moeten we er mee gaan doen? En hoe verzorg je een paard? In het thema Hop, hop, hop paardje in galop, zoekt Patrick samen met zijn groep antwoord op bovenstaande vragen door teksten te lezen, experts de klas in te h...

Beeldverhaal

Samen koken is appeltje eitje bij de Dolfijntjes

We kijken in dit beeldverhaal mee hoe pedagogisch medewerkers Rinske en Carolien aan de slag gaan met het maken van heerlijke appelmoes.

 

Beeldverhaal

Onder de grond

Schoolbreed thema op basisschool De Archipel

Op basisschool De Archipel in Amsterdam starten we dit schooljaar met het schoolbrede thema ‘Onder de grond’. Dit schooljaar zetten we in op nog meer samenwerking per bouw en het samen ontwerpen en vastleggen. Op die manier wordt het aanbod meer inzichtelijk en is er ruimte voor verdere verdieping van de kennis en v...

Beeldverhaal

Samen bouwen aan duurzame kennis

Laura van Looijengoed werkt op de Gelderlandschool in Den Haag in groep 7,

Laura bereidt haar thema’s voor met een half open planning. In deze planning geeft ze haar taaldoelen en wereldoriëntatiedoelen een plek. 

De kinderen weten dat ze een inbreng hebben in het programma.

De leerkracht brengt doelen in en slu...

Beeldverhaal

Aan tafel is voor iedereen een plekje!

In het restaurant van juf Hella in groep 1-2 op de Archipel in Amsterdam doen alle kinderen mee. Hella verzorgt functionele instructies voor verschillende groepjes kinderen op verschillende momenten zodat iedereen een eigen bijdrage kan leveren aan het restaurant.

 

Beeldverhaal

In de kapsalon

In de groepen 3 en 4 van leerkrachten Sarin en Marja op basisschool De Werkschuit in Haarlem wordt gewerkt aan het thema ‘De kapsalon’. 

Beeldverhaal

Hoogste tijd voor duurzaamheid

Hoe ga je als school om met een groot vraagstuk als het klimaatprobleem? Een probleem met een grote impact op de maatschappij. Daar kun je je ogen niet voor sluiten. Maar hoe doe je dat zonder de kinderen angst voor de toekomst aan te praten? Het team van SBO De Windroos in Nijmegen heeft er een schoolbreed thema va...

Beeldverhaal

Als de binnen- en buitenwereld met elkaar worden verbonden wordt er veel geleerd!

Vanaf de straat zou je het niet zeggen, maar basisschool De Zilvermeeuw in Wieringerwerf heeft achter de school een prachtige en grote tuin. Een tuin met een vijver, een kippenhok, een bijenkorf, notenbomen, een konijnenhok en talloze (fruit)bomen en struiken. Iedere groep kan direct vanuit het eigen lokaal de tuin ...

Beeldverhaal

Muziek telt mee op IKC de Rietzee!

Op IKC de Rietzee in Groningen wordt enthousiast vormgegeven aan ‘Méér muziek in de klas’. Muziek is niet af en toe een thema, niet afhankelijk van subsidies, nee, muziek is een vast onderdeel in de week omdat het zoveel plezier met zich meebrengt en belangrijk is voor de ontwikkeling van ieder kind. De school heeft...

Beeldverhaal

Een kijkje in onze keuken

Groep 8 van de Julianaschool in Schagen is dit schooljaar gestart met een nieuwe onderneming ‘De Wonderkeuken’.

Beeldverhaal

Verwondering bij oudere kinderen

.

Beeldverhaal

Verbaas je niet, verwonder je slechts!

Tijdens de jaaropleiding tot Atelierpedagoog vroeg Sabine Plamper de cursusdeelnemers om een wowmoment in hun werk met kinderen te beschrijven. Een wow-moment is een moment van verwondering, van ontdekken, van een kind in flow: de optimale staat om te leren en plezier te beleven in het eigen doen. 

Beeldverhaal

Een dag uit het leven van meester Patrick in groep 1-2-3

Patrick Postma is sinds de zomervakantie werkzaam als groepsleerkracht van groep 1-2-3 op de OGO-basisschool St. Wulfram in Hoogwoud.

Beeldverhaal

Meer onderwijs buiten, kan dat?

Dit beeldverhaal laat zien welke activiteiten leerlingen samen met hun leerkrachten buiten het klaslokaal kunnen ondernemen.