Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Stem, taal, verhaal: betekenisverlening in Ontwikkelingsgericht onderwijs

Weten

Dozendorp, een leeravontuur

Weten

Stimulerend leiderschap? Een goede vraag!

Wat is er nu stimulerend aan leiderschap? In mijn hoofd vormt zich direct het beeld van een enthousiaste schoolleider die zijn mensen weet te inspireren voor goed en betekenisvol onderwijs.

Weten

Spel en hoogbegaafdheid

Mariëlle Cromwijk, studente Pabo 4, heeft voor haar minor een klein onderzoek gedaan naar spel bij hoogbegaafde kinderen.

Weten

De teksten van de kinderen doen ertoe!

Op basisschool Octant in Assendelft heeft het team binnen hun taalbeleid een prachtige leerlijn ‘Teksten schrijven’ ontwikkeld van groep 1 tot groep 8. Het onderwerp wordt breed uitgewerkt.

Weten

Pendelen tussen stagepraktijk en opleiding

Op de Pabo van de Hogeschool van Amsterdam bestaat sinds 2009 de mogelijkheid voor studenten om een OGO-specialisatie te volgen. Het idee achter het programma is ‘practice what you preach’.

Weten

TWIN teksten en expertlezen

In dit artikel legt Marijke van Someren uit hoe het gebruik van TWIN teksten een belangrijke bijdrage kan leveren bij leesactiviteiten. Ze geeft praktijkbeschrijvingen en suggesties over het gebruik van deze teksten voor de onderwijspraktijk.

Weten

Waarom een iPad alleen niet genoeg is om tot leren te komen. In de leer bij Engeström

Maurice de Hond en zijn Steve Jobsschool, leerlingen die twitteren in de klas, iedere school een Digibord; zomaar wat voorbeelden om te laten zien hoe ook het onderwijs verandert onder invloed van de digitale revolutie.

Weten

Historische vragen en zoektochten

In de MiBo werkgroep wordt continugewerkt aan een bepaald vraagstuk op OGO gebied in de praktijk van midden- en bovenbouwleerkrachten. De afgelopen twee jaren heeft de groep zich verdiept in de vraag naar de invulling van
geschiedenisonderwijs in OGO.

Weten

Boeksignalering

Weten

Een beeldverhaal uit groep 1/2

‘Zorgen voor je huisdier: een basis vaardigheid van grote klasse!’

Weten

Het zelfstandige leesmoment in de revisie!

Even een moment om werk na te kijken of de laatste voorbereidingen voor een les te verzorgen. Even snel iets opruimen of aan de slag met een groepshandelingsplan. Even… niet betrokken bij het lezen van de kinderen dus!

Weten

Winnen en verliezen

"Meester! Juf! De teams waren echt oneerlijk! Kevin, Cynthia en Bert zaten bij elkaar en wij hadden alleen Mark.”

Weten

De taalcoördinator aan het werk

In dit artikel volgen drie verhalen van taalcoördinatoren over het werk dat zij verzetten in hun teams. Irene Pijl van De Schakel in Best, Ria van Geerenstein van De Sjofar in Apeldoorn en Femmy Sandtke van De Boemerang in Purmerend gunnen ons een kijkje

Weten

Géén dunne limonade! Groep 3/4 verzorgt de catering en rekent zich rot…

Deze week sluit de school het schoolbrede thema ‘ieren’ af en groep 3/4 verzorgt de catering: leerlingen uit alle groepen kunnen tijdens de afsluitings ochtend van het thema in groep 3/4 iets lekkers halen.

Weten

Hersenspinsels

In dit artikel gaat Jo Nelissen in op verschillend hersenonderzoek en wat dit kan betekenen voor het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Onderneming De KunstKnaller. Betekenisvol onderwijs in een uitdagende omgeving

In dit artikel geeft, Nicole Hanegraaf een mooie praktijkbeschrijving over hoe mini-ondernemingen mogelijkheden bieden en bijdragen tot rijke betekenisvolle activiteiten!

Weten

Mooi zo! Leerlingen in de kunstenaarsrol

Ontwikkelingsgericht Onderwijs streeft naar brede ontwikkeling van leerlingen. Onontkoombaar betekent dit dat leerkrachten er naar willen streven om leerlingen ook te ondersteunen in hun kunstzinnige vorming.

Weten

Sturen op kwaliteit

Goed onderwijs staat of valt met persoonlijk contact. De leerkracht moet in staat zijn om de leerlingen naderbij te komen om hen te ondersteunen en aan te sluiten op de wereld. De kennis en vaardigheden van leerkrachten die dat kunnen is niet gering.

Weten

Bijzondere plekken

In dit artikel laat Hanneke Saaltink zien op welke manier kunsteducatie geïnspireerd op de Reggio benadering handvatten biedt voor Kunstzinnige vorming in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Een beeldverhaal in groep 2/3

‘Vlieg er eens uit!’

Weten

Boeksignalering

Weten

Weg van ontwikkelingsgericht onderwijs

Weg zijn van OGO. De weg naar OGO. Weg willen van OGO. Wat willen we eigenlijk zeggen met de titel van dit artikel? Iets op veel manieren kunnen interpreteren, kan zowel verwarrend als inspirerend werken.

Weten

Opnieuw op de foto. Ontwikkelingsgericht Onderwijs anno 2011

In 2003 schetste Bert van Oers in zijn artikel ‘Signatuur van Ontwikkelingsgericht Onderwijs’ een aantal hoofdkenmerken van OGO. In dit artikel loopt hij deze principes nog een keer langs en blikt hij terug: welke vooruitgang hebben we geboekt sindsdi
Weten

Filmpjes verrijken begrip en woordenschat

Gerri Koster laat in dit artikel zien hoe leerkrachten het digitale schoolbord op betekenisvolle wijze kunnen inzetten in hun thematisch onderwijs.
Weten

Boeksignalering

Weten

Samen schrijven in een peutergroep

In peutergroepen zijn leidsters steeds op zoek naar interessante aanknopingspunten om de mondelinge en schriftelijke taaluitingen van hun peuters te verdiepen. Nooit geïsoleerd in ‘losse lesjes’ maar verbonden aan de intrinsieke motieven van de kinde
Weten

Narratieve competentie en rekenvaardigheden in de onderbouw

In het onderwijs bestaan nog veel vragen rondom het rekenen in de onderbouw. Student Wendy van Houten heeft onderzoek gedaan naar narratieve competentie en rekenvaardigheden.
Weten

De schilderijenroof… Onderzoek en spel in de bovenbouw

De leerkrachten van De Mate/’t Prisma in Doetinchem willen weten hoe ze thema’s ook in de bovenbouw vanuit een onderzoeksgeoriënteerd curriculum kunnen ontwikkelen. Onderwijsadviseur Miriam Kobussen begeleidt hen hierbij.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Pedagogiek of didactiek?

Niet iedereen in de wereld buiten OGO is overtuigd van de kwaliteit van OGO. Zo hoorde ik laatst de uitspraak: “Pedagogisch gezien is OGO prima, maar aan
de didactiek valt nog wel wat te verbeteren…” In dit artikel wil ik nagaan welk misverstand mogelijk achter die uitspraak schuilt – en of ze een kern van waarheid ...

Weten

Pedagogisch-didactisch handelen: bouwen aan ontwikkeling

Wim Wardekker geeft in zijn artikel aan dat de OGOleerkracht pedagogiek en didactiek in het handelen integreert. In dit artikel laat Willeke Visser van de Frits Bodeschool dit zien aan de hand van het thema ‘Hier woon ik’. Een thema waarin leerlingen aan het bouwen slaan en leerkrachten de mogelijkheden aangrijpen o...

Weten

Componeren in de bovenbouw van de basisschool?!

In 2005 verscheen het boek Gevangen in een schelp; Ontwikkelingsgericht muziekonderwijs in de onderbouw van Lydia de Jong en Ad van der Heijden. Met het schrijven van dit boek hebben zij een waardevolle bijdrage geleverd aan het denken over het vak muziek binnen ontwikkelingsgericht onderwijs in de onderbouw van de ...

Weten

Ouders zijn meer dan welkom!

Basisschool ‘De Aanloop’ is de enige OGO school in West-Brabant. Een unieke positie die ook vragen met zich meebrengt. Hoe ‘verkoop’ je het concept aan toekomstige ouders bijvoorbeeld en hoe kunnen de huidige ouders ambassadeurs van Ontwikkelingsgericht Onderwijs worden? Vragen die Carla de Vos, leerkracht van g...

Opinie

Schuurpapier - Fijn zo'n brein

Door Bert van Oers.

Weten

Succeservaringen en uitdagingen

Iedere leerkracht zal het bekend in de oren klinken, dat er als beginner in een schoolteam veel nieuwe dingen op je pad komen, los van het onder de knie krijgen van het OGO-concept. Een uitdagende en soms zelfs ingewikkelde ‘extra’ taak. In dit artikel geeft leerkracht Marte van Vliet een beschrijving van haar onder...