Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieHet afsprakenboek
Thom van Dongen
Literatuurlijst
ACM van Oers
Verschillen in het begeleiden van schematiseren in de Basisontwikkeling
ACM van Oers
Illustraties bij groep 1-2 leert wiskunde
Anneke Hoogenberg
Groep 1-2 leert wiskunde. Foto's van bouwactiviteiten en bouwtekeningen
Anneke Hoogenberg
Groep 1-2 leert wiskunde
Anneke Hoogenberg
Bijzondere Basisontwikkeling
Marijke van Someren
De Romeinen
Het verhaal van muis
Tasman, Kluin, Hendriks en Van Broekhuizen
Samenwerkend leren in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Mariëlle Poland
In the Mood. Een Onderwijspedagogische kijk op muzikale ontwikkeling
Bert van Oers
Zevenije: groep 7 maakt zijn eigen werelddeel
Foto's powerpoint
Femke Steegstra
Kielster Kunst Kabinet
Femke Steegstra
Bezoek aan de kunstuitleen
Femke Steegstra
Bezoek aan verschillende kunstenaars
Femke Steegstra
Gemengd naar school. Een actieplan voor Amsterdam
Trudy Pas
Dansend naar school
Iris Martin
Onderzoek Woordenschat op De Archipel
Ester van Oers
Basisschool De Archipel op Amsterdam IJburg is één van de ASKO OPLIS-scholen waar studenten de mogelijkheid krijgen om de theorie van de colleges op de Pabo om te zetten in een echt onderzoek op de werkvloer.
Een beeldverhaal in de bovenbouw. ‘Sunny Shop, daar vrolijk je van op!’
Hanneke Verkleij
Het thema in groep 7b van Chantal Driessen van basisschool De Kring in Alkmaar is een eigen winkel in de school. De winkel wordt gerund door vijf afdelingen: afdeling inkoop, productie, verpakking, financiën en winkelinrichting.
Boeksignalering
Studenten doen onderzoek. Uit onderzoek blijkt: Leesmotivatie hoger op Ontwikkelingsgerichte scholen
Yvonne van Rijk en Marianne Boogaard
Praktijkcolumn
Jeannette Steenbakker
Bij het thema ‘Piraten’ hoort natuurlijk een schatkist. Als de kinderen ‘s morgens hun plekje in de kring opzoeken staat er een ijzeren schatkist midden in de kring. Meteen ontstaan er gesprekken over wat er in zou zitten,
hoe hij open moet, enzovo
Ontwikkelen: dat doe je samen!
Barendine Punt, Coba Klink en Katy Nelis
In 2005 is het onderbouwteam van de Koningin Beatrix school in Ouddorp gestart met het nascholingstraject Basisontwikkeling bij De Activiteit onder begeleiding van Janneke Hagenaar. Nu, in 2012, gaan we dit traject afsluiten.
Betekenisvol techniek leren
Monique Volman
Stem, taal, verhaal: betekenisverlening in Ontwikkelingsgericht onderwijs
Dorian de Haan
Dozendorp, een leeravontuur
Gert van der Slikke
Stimulerend leiderschap? Een goede vraag!
Marco van der Zwaard
Wat is er nu stimulerend aan leiderschap? In mijn hoofd vormt zich direct het beeld van een enthousiaste schoolleider die zijn mensen weet te inspireren voor goed en betekenisvol onderwijs.
Spel en hoogbegaafdheid
Mariëlle Cromwijk
Mariëlle Cromwijk, studente Pabo 4, heeft voor haar minor een klein onderzoek gedaan naar spel bij hoogbegaafde kinderen.
De teksten van de kinderen doen ertoe!
Redactie Zone
Op basisschool Octant in Assendelft heeft het team binnen hun taalbeleid een prachtige leerlijn ‘Teksten schrijven’ ontwikkeld van groep 1 tot groep 8. Het onderwerp wordt breed uitgewerkt.
Pendelen tussen stagepraktijk en opleiding
Martijn van Schaik en Melanie Geensen
Op de Pabo van de Hogeschool van Amsterdam bestaat sinds 2009 de mogelijkheid voor studenten om een OGO-specialisatie te volgen. Het idee achter het programma is ‘practice what you preach’.
TWIN teksten en expertlezen
Marijke van Someren
In dit artikel legt Marijke van Someren uit hoe het gebruik van TWIN teksten een belangrijke bijdrage kan leveren bij leesactiviteiten. Ze geeft praktijkbeschrijvingen en suggesties over het gebruik van deze teksten voor de onderwijspraktijk.
Waarom een iPad alleen niet genoeg is om tot leren te komen. In de leer bij Engeström
Chiel van der Veen
Maurice de Hond en zijn Steve Jobsschool, leerlingen die twitteren in de klas, iedere school een Digibord; zomaar wat voorbeelden om te laten zien hoe ook het onderwijs verandert onder invloed van de digitale revolutie.
Historische vragen en zoektochten
MiBo werkgroep
In de MiBo werkgroep wordt continugewerkt aan een bepaald vraagstuk op OGO gebied in de praktijk van midden- en bovenbouwleerkrachten. De afgelopen twee jaren heeft de groep zich verdiept in de vraag naar de invulling van
geschiedenisonderwijs in OGO.
Boeksignalering
Een beeldverhaal uit groep 1/2
Hanneke Verkleij
‘Zorgen voor je huisdier: een basis vaardigheid van grote klasse!’