Welkom

Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Het zelfstandige leesmoment in de revisie!

Even een moment om werk na te kijken of de laatste voorbereidingen voor een les te verzorgen. Even snel iets opruimen of aan de slag met een groepshandelingsplan. Even… niet betrokken bij het lezen van de kinderen dus!

Weten

Winnen en verliezen

"Meester! Juf! De teams waren echt oneerlijk! Kevin, Cynthia en Bert zaten bij elkaar en wij hadden alleen Mark.”

Weten

De taalcoördinator aan het werk

In dit artikel volgen drie verhalen van taalcoördinatoren over het werk dat zij verzetten in hun teams. Irene Pijl van De Schakel in Best, Ria van Geerenstein van De Sjofar in Apeldoorn en Femmy Sandtke van De Boemerang in Purmerend gunnen ons een kijkje

Weten

Géén dunne limonade! Groep 3/4 verzorgt de catering en rekent zich rot…

Deze week sluit de school het schoolbrede thema ‘ieren’ af en groep 3/4 verzorgt de catering: leerlingen uit alle groepen kunnen tijdens de afsluitings ochtend van het thema in groep 3/4 iets lekkers halen.

Weten

Hersenspinsels

In dit artikel gaat Jo Nelissen in op verschillend hersenonderzoek en wat dit kan betekenen voor het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Onderneming De KunstKnaller. Betekenisvol onderwijs in een uitdagende omgeving

In dit artikel geeft, Nicole Hanegraaf een mooie praktijkbeschrijving over hoe mini-ondernemingen mogelijkheden bieden en bijdragen tot rijke betekenisvolle activiteiten!

Weten

Mooi zo! Leerlingen in de kunstenaarsrol

Ontwikkelingsgericht Onderwijs streeft naar brede ontwikkeling van leerlingen. Onontkoombaar betekent dit dat leerkrachten er naar willen streven om leerlingen ook te ondersteunen in hun kunstzinnige vorming.

Weten

Sturen op kwaliteit

Goed onderwijs staat of valt met persoonlijk contact. De leerkracht moet in staat zijn om de leerlingen naderbij te komen om hen te ondersteunen en aan te sluiten op de wereld. De kennis en vaardigheden van leerkrachten die dat kunnen is niet gering.

Weten

Bijzondere plekken

In dit artikel laat Hanneke Saaltink zien op welke manier kunsteducatie geïnspireerd op de Reggio benadering handvatten biedt voor Kunstzinnige vorming in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Een beeldverhaal in groep 2/3

‘Vlieg er eens uit!’

Weten

Boeksignalering

Weten

Weg van ontwikkelingsgericht onderwijs

Weg zijn van OGO. De weg naar OGO. Weg willen van OGO. Wat willen we eigenlijk zeggen met de titel van dit artikel? Iets op veel manieren kunnen interpreteren, kan zowel verwarrend als inspirerend werken.

Weten

Opnieuw op de foto. Ontwikkelingsgericht Onderwijs anno 2011

In 2003 schetste Bert van Oers in zijn artikel ‘Signatuur van Ontwikkelingsgericht Onderwijs’ een aantal hoofdkenmerken van OGO. In dit artikel loopt hij deze principes nog een keer langs en blikt hij terug: welke vooruitgang hebben we geboekt sindsdi
Weten

Filmpjes verrijken begrip en woordenschat

Gerri Koster laat in dit artikel zien hoe leerkrachten het digitale schoolbord op betekenisvolle wijze kunnen inzetten in hun thematisch onderwijs.
Weten

Boeksignalering

Weten

Samen schrijven in een peutergroep

In peutergroepen zijn leidsters steeds op zoek naar interessante aanknopingspunten om de mondelinge en schriftelijke taaluitingen van hun peuters te verdiepen. Nooit geïsoleerd in ‘losse lesjes’ maar verbonden aan de intrinsieke motieven van de kinde
Weten

Narratieve competentie en rekenvaardigheden in de onderbouw

In het onderwijs bestaan nog veel vragen rondom het rekenen in de onderbouw. Student Wendy van Houten heeft onderzoek gedaan naar narratieve competentie en rekenvaardigheden.
Weten

De schilderijenroof… Onderzoek en spel in de bovenbouw

De leerkrachten van De Mate/’t Prisma in Doetinchem willen weten hoe ze thema’s ook in de bovenbouw vanuit een onderzoeksgeoriënteerd curriculum kunnen ontwikkelen. Onderwijsadviseur Miriam Kobussen begeleidt hen hierbij.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Pedagogiek of didactiek?

Niet iedereen in de wereld buiten OGO is overtuigd van de kwaliteit van OGO. Zo hoorde ik laatst de uitspraak: “Pedagogisch gezien is OGO prima, maar aan
de didactiek valt nog wel wat te verbeteren…” In dit artikel wil ik nagaan welk misverstand mogelijk achter die uitspraak schuilt – en of ze een kern van waarheid ...

Weten

Pedagogisch-didactisch handelen: bouwen aan ontwikkeling

Wim Wardekker geeft in zijn artikel aan dat de OGOleerkracht pedagogiek en didactiek in het handelen integreert. In dit artikel laat Willeke Visser van de Frits Bodeschool dit zien aan de hand van het thema ‘Hier woon ik’. Een thema waarin leerlingen aan het bouwen slaan en leerkrachten de mogelijkheden aangrijpen o...

Weten

Componeren in de bovenbouw van de basisschool?!

In 2005 verscheen het boek Gevangen in een schelp; Ontwikkelingsgericht muziekonderwijs in de onderbouw van Lydia de Jong en Ad van der Heijden. Met het schrijven van dit boek hebben zij een waardevolle bijdrage geleverd aan het denken over het vak muziek binnen ontwikkelingsgericht onderwijs in de onderbouw van de ...

Weten

Ouders zijn meer dan welkom!

Basisschool ‘De Aanloop’ is de enige OGO school in West-Brabant. Een unieke positie die ook vragen met zich meebrengt. Hoe ‘verkoop’ je het concept aan toekomstige ouders bijvoorbeeld en hoe kunnen de huidige ouders ambassadeurs van Ontwikkelingsgericht Onderwijs worden? Vragen die Carla de Vos, leerkracht van g...

Opinie

Schuurpapier - Fijn zo'n brein

Door Bert van Oers.

Weten

Succeservaringen en uitdagingen

Iedere leerkracht zal het bekend in de oren klinken, dat er als beginner in een schoolteam veel nieuwe dingen op je pad komen, los van het onder de knie krijgen van het OGO-concept. Een uitdagende en soms zelfs ingewikkelde ‘extra’ taak. In dit artikel geeft leerkracht Marte van Vliet een beschrijving van haar onder...

Weten

De directeur boft

Op de Jozefschool in Venhuizen laat het onderbouwteam zich opnieuw inspireren met betrekking tot OGO. Jaren geleden volgden zij scholing en hebben het werken met een thema in praktijk gebracht. Het wordt tijd voor nieuwe input! Samen met de leerkrachten besluit directeur Christien Bruin om één themagerichte, intensi...

Weten

De kinderen van groep 1-2 houden zelf de absentielijst bij

Huub Joling geeft in dit artikel een beschrijving hoe hij de kinderen van groep 1-2 betrekt bij het controleren van absenties in de klas.

Weten

Complimenten

Weten

Berichten

Lees hier de berichten van deze editie.

Weten

Boeksignalering

'Laat ze buiten spelen; pleidooi voor gezonde risico's' door Helen Tovey.

Columns

Column - Een echte keuken in ons nieuwe huis

Column door José Verhoeven.

Weten

“Je mag niet voordringen hoor!”

Op de Jozefschool in Venhuizen gaan de leerkrachten van groep 1-2 de werkwijze van de verteltafel preciezer uitvoeren. Aandacht voor spel, meespelen en woordenschatuitbreiding!

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Startblokken en Basisontwikkeling voor nul- tot achtjarigen. Een stand van zaken in 2011

Wat is nu de stand van zaken wat betreft Startblokken en Basisontwikkeling? Welke ontwikkeling heeft dit curriculum doorgemaakt? En hoe ziet de invoering van een ontwikkelingsgerichte benadering er uit?

Weten

We varen mee. Bouwleiders helpen koers te houden in de bovenbouw

Leerkrachten op ontwikkelingsgerichte scholen zijn zelf in het beste geval altijd gericht op hun eigen ontwikkeling. Ze willen met z’n allen op koers blijven. Je hebt als team immers niet voor niets voor OGO gekozen.

Weten

Het voorbeeld willen zijn bij lezen in de klas. Interview met Mienke Droop

Bea Pompert sprak met Mienke Droop over de verbeteringen van het taalonderwijs waaraan zij werkt. Vooral over begrijpend lezen in de bovenbouw.
Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan