Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

De directeur boft

Op de Jozefschool in Venhuizen laat het onderbouwteam zich opnieuw inspireren met betrekking tot OGO. Jaren geleden volgden zij scholing en hebben het werken met een thema in praktijk gebracht. Het wordt tijd voor nieuwe input! Samen met de leerkrachten besluit directeur Christien Bruin om één themagerichte, intensi...

Weten

De kinderen van groep 1-2 houden zelf de absentielijst bij

Huub Joling geeft in dit artikel een beschrijving hoe hij de kinderen van groep 1-2 betrekt bij het controleren van absenties in de klas.

Weten

Complimenten

Weten

Berichten

Lees hier de berichten van deze editie.

Weten

Boeksignalering

'Laat ze buiten spelen; pleidooi voor gezonde risico's' door Helen Tovey.

Columns

Column - Een echte keuken in ons nieuwe huis

Column door José Verhoeven.

Weten

“Je mag niet voordringen hoor!”

Op de Jozefschool in Venhuizen gaan de leerkrachten van groep 1-2 de werkwijze van de verteltafel preciezer uitvoeren. Aandacht voor spel, meespelen en woordenschatuitbreiding!

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Startblokken en Basisontwikkeling voor nul- tot achtjarigen. Een stand van zaken in 2011

Wat is nu de stand van zaken wat betreft Startblokken en Basisontwikkeling? Welke ontwikkeling heeft dit curriculum doorgemaakt? En hoe ziet de invoering van een ontwikkelingsgerichte benadering er uit?

Weten

We varen mee. Bouwleiders helpen koers te houden in de bovenbouw

Leerkrachten op ontwikkelingsgerichte scholen zijn zelf in het beste geval altijd gericht op hun eigen ontwikkeling. Ze willen met z’n allen op koers blijven. Je hebt als team immers niet voor niets voor OGO gekozen.

Weten

Het voorbeeld willen zijn bij lezen in de klas. Interview met Mienke Droop

Bea Pompert sprak met Mienke Droop over de verbeteringen van het taalonderwijs waaraan zij werkt. Vooral over begrijpend lezen in de bovenbouw.
Weten

De bibliotheek in de klas

Ingrid Born-Bijster wil een educatieve film maken. Omdat het bijna Kinderboekenweek is besluit ze haar film en activiteiten te koppelen aan het thema ‘De bibliotheek’. In dit artikel beschrijft ze hoe ze het thema met de kinderen heeft vormgegeven.
Weten

Nederland: wereldkampioen testen, toetsen en etiketten plakken

In Nederland wordt veel getest, getoetst en geëtiketteerd. Meer dan in de meeste landen ter wereld. Men wil weten waar de ‘schoen wringt’ en op welke manier men de kinderen het best kan helpen. En dat zo vroeg mogelijk.
Weten

Op weg naar Engels in de basisschool

De basisscholen in Amsterdam IJburg hebben naast hun onderwijsvisie hun eigen profiel. Het team van De Archipel heeft samen met de ouders gekozen voor het profiel Engels. De gemeente stimuleert scholen om Engels al vroeg als vreemde taal aan te bieden.
Weten

Do you speak English?

Waarom zou je Engels leren op school? Er zijn voorstanders en tegenstanders van dit plan. Bea Pompert gaat te rade bij Janet van Hell.
Weten

De kleine olifant is jarig

Een simpele vraag: “Waar ga je naartoe, Eline?” van een betrokken pedagogisch medewerker zorgt ervoor dat er een uitgebreide spelsituatie ontstaat. De fantasie is geprikkeld, zowel bij de pedagogisch medewerker als bij de kinderen.

Weten

Van ‘snuffelen’ naar ‘buffelen’

Hoe maak je schoolontwikkeling tot een proces waar leerkrachten aan willen meedoen? Op De Mijlpaal begint het steeds bij snuffelen, zoeken naar eigen leervragen. Vanuit daar ontstaat met VIB-S en gerichte nascholing de ‘flow’ en begint het buffelen.

Weten

Aedonimica…? Erica…? Aerodynamica! De zoektocht van een startende OGO-leerkracht

In dit artikel het verhaal van deze zoektocht naar het goede thema, waarbinnen leerlingen doelgericht en betekenisvol bezig zijn. De leerlingen hebben zich gebogen over het onderzoek waarom een raceauto geen deuren heeft.

Weten

Op reis zonder leesmethode

Hoe zien de eerste twee thema’s in groep 3 eruit als je voor het eerst, zonder de leesmethode van dag tot dag te volgen, je onderwijs inricht? Welke methodiek zet je in, waar moet je op letten en wat zijn de resultaten?

Weten

Spelen en leren. Van onderbouw naar bovenbouw

Lezing Bert van Oers.

Weten

Het leven beschouwen

Hoe kijk je naar de wereld om je heen, hoe beïnvloeden anderen jouw kijk op die wereld? Daar kun je veel gesprekken over voeren, maar beter nog: daar moet je mee aan het werk gaan in de wereld om je heen.

Weten

“Mogen we nog even oefenen, juf?” Rollenspel in de bovenbouw

Kirsten Roosenbrand beschrijft in dit artikel een praktijk uit haar groep 5 van basisschool De Avonturijn. De kinderen maken samen een film over de schepping. Onderzoek en rollenspel worden in de praktijk van een filmset gecombineerd.

Weten

De stem van de kinderen pluk je niet van internet!

Er zijn vele onderwijssites voor handen waar je van alles af kunt halen. In veel gevallen gaat het dan om werkbladen, lesideeën, knutsels en wat al niet meer. Er zijn zelfs voor de onderbouw gehele thema’s te vinden. Maar wil je dat?

Weten

Schatgraven op de maan. Kleuters zijn onderzoekers

Kleuters die onderzoek doen? Kunnen ze dat wel? Willeke Westerlaken, leerkracht groep 1-2, beschrijft in dit artikel hoe vanuit spel en nieuwsgierige vragen naar de maan de kinderen op onderzoek uitgaan.

Weten

Spelen in de bovenbouw, onderzoeken in de onderbouw

In de onderbouw richten leerkrachten activiteiten in op basis van thematisch rollenspel; in de bovenbouw krijgen de activiteiten een meer onderzoeksmatig karakter. Chiel van der Veen laat zien dat spel en onderzoek onlosmakelijk verbonden zijn.

Weten

Een handvol sperziebonen. Reken-wiskundeactiviteiten in de groentewinkel op de pabo

Kinderen krijgen begrip van rekenkundige handelingen als ze snappen wanneer en waarom ze het kunnen gebruiken. Het spel in een winkel biedt hiervoor allerlei mogelijkheden.

Weten

Peuters rekenen in alledaagse activiteiten

Isabelle Vingerhoets laat in dit artikel zien hoe pedagogisch medewerkers in alledaagse activiteiten die zij samen met kinderen ondernemen, alert kunnen zijn op aspecten van rekenen en wiskunde.

Weten

Boeksignalering

Weten

Onderzoekend leren op de Grote Rekendag

Wat kun je als leerkracht doen als je geacht wordt de rekenmethode te volgen om daarnaast het rekenonderwijs een extra impuls te geven? Een mogelijkheid daarvoor is het organiseren van een Grote Rekendag.

Weten

Ruimtelijk structureervermogen en ontluikend getalbegrip bij jonge kinderen

Er wordt veel onderzoek gedaan naar rekenen en wiskunde. In dit artikel beschrijven Wil Oonk en Hilde Amse een onderzoek waarin de ontwikkeling van het ruimtelijk inzicht bij kinderen een verband kan houden met het verkort gestructureerd leren tellen.

Weten

“Anders zouden we natte voeten hebben!” Schematiseren in een groep 1-2

Groep 1-2 van basisschool De Schakel in Nieuw-Lekkerland gaat op bezoek bij de molens in de buurt. Ze leren veel over hoe de afwatering van de polder werkt. In de watertafel maken kinderen een maquette van wat ze tijdens de excursie hebben gezien.

Weten

Communiceren in rekentaal. Noodzakelijk voor kinderen in hun spel

Maulfry Worthington heeft in Engeland onderzoek gedaan naar rekensymbolen die jonge kinderen in hun spel gebruiken.

Weten

“31 kokmeeuwen en 10 ganzen, juf!” Rekenen en wiskunde in ons natuurcentrum

Ook in de bovenbouw is het goed mogelijk om aan de slag te gaan met betekenisvol reken-wiskundeonderwijs. Lorien de Koning beschrijft hoe zij in haar groep 5-6 de ‘stappenmethodiek rekenen en wiskunde in OGO’ gebruikt.

Weten

Van rekenmethode naar rekenmethodiek. Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs in groep 3

Het beredeneerde aanbod van de leerkracht omvat dus haar doelen én de betekenissen van haar leerlingen. De Horebinstrumenten vormen de basis van de ‘gereedschapskoffer’ van de leerkracht. De methode hanteert zij als bron.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

ICT in OGO-scholen

Wim Wardekker houdt in dit artikel ICT-ontwikkelingen kritisch tegen het licht en gaat in op wat mediawijsheid voor leerlingen én leerkrachten zou kunnen inhouden.