Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieHet zelfstandige leesmoment in de revisie!
Ali Verwoerd
Even een moment om werk na te kijken of de laatste voorbereidingen voor een les te verzorgen. Even snel iets opruimen of aan de slag met een groepshandelingsplan. Even… niet betrokken bij het lezen van de kinderen dus!
Winnen en verliezen
Marije Heijkoop en Wiebe Steenstra
"Meester! Juf! De teams waren echt oneerlijk! Kevin, Cynthia en Bert zaten bij elkaar en wij hadden alleen Mark.”
De taalcoördinator aan het werk
Van Geerenstein, Pijl en Sandtke
In dit artikel volgen drie verhalen van taalcoördinatoren over het werk dat zij verzetten in hun teams. Irene Pijl van De Schakel in Best, Ria van Geerenstein van De Sjofar in Apeldoorn en Femmy Sandtke van De Boemerang in Purmerend gunnen ons een kijkje
Géén dunne limonade! Groep 3/4 verzorgt de catering en rekent zich rot…
Niko Fijma
Deze week sluit de school het schoolbrede thema ‘ieren’ af en groep 3/4 verzorgt de catering: leerlingen uit alle groepen kunnen tijdens de afsluitings ochtend van het thema in groep 3/4 iets lekkers halen.
Hersenspinsels
Jo Nelissen
In dit artikel gaat Jo Nelissen in op verschillend hersenonderzoek en wat dit kan betekenen voor het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Onderneming De KunstKnaller. Betekenisvol onderwijs in een uitdagende omgeving
Nicole Hanegraaf
In dit artikel geeft, Nicole Hanegraaf een mooie praktijkbeschrijving over hoe mini-ondernemingen mogelijkheden bieden en bijdragen tot rijke betekenisvolle activiteiten!
Mooi zo! Leerlingen in de kunstenaarsrol
Bert van Oers en Marte van Vliet
Ontwikkelingsgericht Onderwijs streeft naar brede ontwikkeling van leerlingen. Onontkoombaar betekent dit dat leerkrachten er naar willen streven om leerlingen ook te ondersteunen in hun kunstzinnige vorming.
Sturen op kwaliteit
Roel de Vries
Goed onderwijs staat of valt met persoonlijk contact. De leerkracht moet in staat zijn om de leerlingen naderbij te komen om hen te ondersteunen en aan te sluiten op de wereld. De kennis en vaardigheden van leerkrachten die dat kunnen is niet gering.
Bijzondere plekken
Hanneke Saaltink
In dit artikel laat Hanneke Saaltink zien op welke manier kunsteducatie geïnspireerd op de Reggio benadering handvatten biedt voor Kunstzinnige vorming in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Een beeldverhaal in groep 2/3
Hanneke Verkleij
‘Vlieg er eens uit!’
Boeksignalering
Weg van ontwikkelingsgericht onderwijs
Hanneke Geurts en Carlijn Kuntzelaers
Weg zijn van OGO. De weg naar OGO. Weg willen van OGO. Wat willen we eigenlijk zeggen met de titel van dit artikel? Iets op veel manieren kunnen interpreteren, kan zowel verwarrend als inspirerend werken.
Opnieuw op de foto. Ontwikkelingsgericht Onderwijs anno 2011
Bert van Oers
Filmpjes verrijken begrip en woordenschat
Gerri Koster
Boeksignalering
Samen schrijven in een peutergroep
Janneke Hagenaar
Narratieve competentie en rekenvaardigheden in de onderbouw
Wendy van Houten
De schilderijenroof… Onderzoek en spel in de bovenbouw
Ginny Schoppers en Miriam Kobussen
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Pedagogiek of didactiek?
Wim Wardekker
Niet iedereen in de wereld buiten OGO is overtuigd van de kwaliteit van OGO. Zo hoorde ik laatst de uitspraak: “Pedagogisch gezien is OGO prima, maar aan
de didactiek valt nog wel wat te verbeteren…” In dit artikel wil ik nagaan welk misverstand mogelijk achter die uitspraak schuilt – en of ze een kern van waarheid ...
Pedagogisch-didactisch handelen: bouwen aan ontwikkeling
Willeke Visser
Wim Wardekker geeft in zijn artikel aan dat de OGOleerkracht pedagogiek en didactiek in het handelen integreert. In dit artikel laat Willeke Visser van de Frits Bodeschool dit zien aan de hand van het thema ‘Hier woon ik’. Een thema waarin leerlingen aan het bouwen slaan en leerkrachten de mogelijkheden aangrijpen o...
Componeren in de bovenbouw van de basisschool?!
Michel Hogenes
In 2005 verscheen het boek Gevangen in een schelp; Ontwikkelingsgericht muziekonderwijs in de onderbouw van Lydia de Jong en Ad van der Heijden. Met het schrijven van dit boek hebben zij een waardevolle bijdrage geleverd aan het denken over het vak muziek binnen ontwikkelingsgericht onderwijs in de onderbouw van de ...
Ouders zijn meer dan welkom!
Carla de Vos
Basisschool ‘De Aanloop’ is de enige OGO school in West-Brabant. Een unieke positie die ook vragen met zich meebrengt. Hoe ‘verkoop’ je het concept aan toekomstige ouders bijvoorbeeld en hoe kunnen de huidige ouders ambassadeurs van Ontwikkelingsgericht Onderwijs worden? Vragen die Carla de Vos, leerkracht van g...
Schuurpapier - Fijn zo'n brein
Bert van Oers
Door Bert van Oers.
Succeservaringen en uitdagingen
Marte van Vliet
Iedere leerkracht zal het bekend in de oren klinken, dat er als beginner in een schoolteam veel nieuwe dingen op je pad komen, los van het onder de knie krijgen van het OGO-concept. Een uitdagende en soms zelfs ingewikkelde ‘extra’ taak. In dit artikel geeft leerkracht Marte van Vliet een beschrijving van haar onder...
De directeur boft
Christien Bruin
Op de Jozefschool in Venhuizen laat het onderbouwteam zich opnieuw inspireren met betrekking tot OGO. Jaren geleden volgden zij scholing en hebben het werken met een thema in praktijk gebracht. Het wordt tijd voor nieuwe input! Samen met de leerkrachten besluit directeur Christien Bruin om één themagerichte, intensi...
De kinderen van groep 1-2 houden zelf de absentielijst bij
Huub Joling
Huub Joling geeft in dit artikel een beschrijving hoe hij de kinderen van groep 1-2 betrekt bij het controleren van absenties in de klas.
Complimenten
Berichten
Lees hier de berichten van deze editie.
Boeksignalering
'Laat ze buiten spelen; pleidooi voor gezonde risico's' door Helen Tovey.
Column - Een echte keuken in ons nieuwe huis
José Verhoeven
Column door José Verhoeven.
“Je mag niet voordringen hoor!”
Wilma Dekker-Schlepers
Op de Jozefschool in Venhuizen gaan de leerkrachten van groep 1-2 de werkwijze van de verteltafel preciezer uitvoeren. Aandacht voor spel, meespelen en woordenschatuitbreiding!
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Startblokken en Basisontwikkeling voor nul- tot achtjarigen. Een stand van zaken in 2011
Isabelle Vingerhoets
Wat is nu de stand van zaken wat betreft Startblokken en Basisontwikkeling? Welke ontwikkeling heeft dit curriculum doorgemaakt? En hoe ziet de invoering van een ontwikkelingsgerichte benadering er uit?
We varen mee. Bouwleiders helpen koers te houden in de bovenbouw
Mireille Bank en Barbara Langendijk
Leerkrachten op ontwikkelingsgerichte scholen zijn zelf in het beste geval altijd gericht op hun eigen ontwikkeling. Ze willen met z’n allen op koers blijven. Je hebt als team immers niet voor niets voor OGO gekozen.