Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieDe directeur boft
Christien Bruin
Op de Jozefschool in Venhuizen laat het onderbouwteam zich opnieuw inspireren met betrekking tot OGO. Jaren geleden volgden zij scholing en hebben het werken met een thema in praktijk gebracht. Het wordt tijd voor nieuwe input! Samen met de leerkrachten besluit directeur Christien Bruin om één themagerichte, intensi...
De kinderen van groep 1-2 houden zelf de absentielijst bij
Huub Joling
Huub Joling geeft in dit artikel een beschrijving hoe hij de kinderen van groep 1-2 betrekt bij het controleren van absenties in de klas.
Complimenten
Berichten
Lees hier de berichten van deze editie.
Boeksignalering
'Laat ze buiten spelen; pleidooi voor gezonde risico's' door Helen Tovey.
Column - Een echte keuken in ons nieuwe huis
José Verhoeven
Column door José Verhoeven.
“Je mag niet voordringen hoor!”
Wilma Dekker-Schlepers
Op de Jozefschool in Venhuizen gaan de leerkrachten van groep 1-2 de werkwijze van de verteltafel preciezer uitvoeren. Aandacht voor spel, meespelen en woordenschatuitbreiding!
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Startblokken en Basisontwikkeling voor nul- tot achtjarigen. Een stand van zaken in 2011
Isabelle Vingerhoets
Wat is nu de stand van zaken wat betreft Startblokken en Basisontwikkeling? Welke ontwikkeling heeft dit curriculum doorgemaakt? En hoe ziet de invoering van een ontwikkelingsgerichte benadering er uit?
We varen mee. Bouwleiders helpen koers te houden in de bovenbouw
Mireille Bank en Barbara Langendijk
Leerkrachten op ontwikkelingsgerichte scholen zijn zelf in het beste geval altijd gericht op hun eigen ontwikkeling. Ze willen met z’n allen op koers blijven. Je hebt als team immers niet voor niets voor OGO gekozen.
Het voorbeeld willen zijn bij lezen in de klas. Interview met Mienke Droop
Bea Pompert
De bibliotheek in de klas
Ingrid Born-Bijster
Nederland: wereldkampioen testen, toetsen en etiketten plakken
Kees van der Wolf
Op weg naar Engels in de basisschool
Ester van Oers en Sanne van der Linden
Do you speak English?
Bea Pompert
De kleine olifant is jarig
Jose Verhoeve
Een simpele vraag: “Waar ga je naartoe, Eline?” van een betrokken pedagogisch medewerker zorgt ervoor dat er een uitgebreide spelsituatie ontstaat. De fantasie is geprikkeld, zowel bij de pedagogisch medewerker als bij de kinderen.
Van ‘snuffelen’ naar ‘buffelen’
Tonny Bruin en Hélène Steijn
Hoe maak je schoolontwikkeling tot een proces waar leerkrachten aan willen meedoen? Op De Mijlpaal begint het steeds bij snuffelen, zoeken naar eigen leervragen. Vanuit daar ontstaat met VIB-S en gerichte nascholing de ‘flow’ en begint het buffelen.
Aedonimica…? Erica…? Aerodynamica! De zoektocht van een startende OGO-leerkracht
Heleen Vorst en Gemmie Derksen
In dit artikel het verhaal van deze zoektocht naar het goede thema, waarbinnen leerlingen doelgericht en betekenisvol bezig zijn. De leerlingen hebben zich gebogen over het onderzoek waarom een raceauto geen deuren heeft.
Op reis zonder leesmethode
Marjolein van der Baan
Hoe zien de eerste twee thema’s in groep 3 eruit als je voor het eerst, zonder de leesmethode van dag tot dag te volgen, je onderwijs inricht? Welke methodiek zet je in, waar moet je op letten en wat zijn de resultaten?
Spelen en leren. Van onderbouw naar bovenbouw
Bert van Oers
Lezing Bert van Oers.
Het leven beschouwen
Fieke Bijnagte
Hoe kijk je naar de wereld om je heen, hoe beïnvloeden anderen jouw kijk op die wereld? Daar kun je veel gesprekken over voeren, maar beter nog: daar moet je mee aan het werk gaan in de wereld om je heen.
“Mogen we nog even oefenen, juf?” Rollenspel in de bovenbouw
Kirsten Roosenbrand
Kirsten Roosenbrand beschrijft in dit artikel een praktijk uit haar groep 5 van basisschool De Avonturijn. De kinderen maken samen een film over de schepping. Onderzoek en rollenspel worden in de praktijk van een filmset gecombineerd.
De stem van de kinderen pluk je niet van internet!
Marjolein Busser
Er zijn vele onderwijssites voor handen waar je van alles af kunt halen. In veel gevallen gaat het dan om werkbladen, lesideeën, knutsels en wat al niet meer. Er zijn zelfs voor de onderbouw gehele thema’s te vinden. Maar wil je dat?
Schatgraven op de maan. Kleuters zijn onderzoekers
Willeke Westerlaken
Kleuters die onderzoek doen? Kunnen ze dat wel? Willeke Westerlaken, leerkracht groep 1-2, beschrijft in dit artikel hoe vanuit spel en nieuwsgierige vragen naar de maan de kinderen op onderzoek uitgaan.
Spelen in de bovenbouw, onderzoeken in de onderbouw
Chiel van der Veen
In de onderbouw richten leerkrachten activiteiten in op basis van thematisch rollenspel; in de bovenbouw krijgen de activiteiten een meer onderzoeksmatig karakter. Chiel van der Veen laat zien dat spel en onderzoek onlosmakelijk verbonden zijn.
Een handvol sperziebonen. Reken-wiskundeactiviteiten in de groentewinkel op de pabo
Hilde Amse en Erica Woltjer
Kinderen krijgen begrip van rekenkundige handelingen als ze snappen wanneer en waarom ze het kunnen gebruiken. Het spel in een winkel biedt hiervoor allerlei mogelijkheden.
Peuters rekenen in alledaagse activiteiten
Isabelle Vingerhoets
Isabelle Vingerhoets laat in dit artikel zien hoe pedagogisch medewerkers in alledaagse activiteiten die zij samen met kinderen ondernemen, alert kunnen zijn op aspecten van rekenen en wiskunde.
Boeksignalering
Onderzoekend leren op de Grote Rekendag
Ronald Keijzer en Cory Verschure
Wat kun je als leerkracht doen als je geacht wordt de rekenmethode te volgen om daarnaast het rekenonderwijs een extra impuls te geven? Een mogelijkheid daarvoor is het organiseren van een Grote Rekendag.
Ruimtelijk structureervermogen en ontluikend getalbegrip bij jonge kinderen
Wil Oonk en Hilde Amse
Er wordt veel onderzoek gedaan naar rekenen en wiskunde. In dit artikel beschrijven Wil Oonk en Hilde Amse een onderzoek waarin de ontwikkeling van het ruimtelijk inzicht bij kinderen een verband kan houden met het verkort gestructureerd leren tellen.
“Anders zouden we natte voeten hebben!” Schematiseren in een groep 1-2
Willeke Westerlaken
Groep 1-2 van basisschool De Schakel in Nieuw-Lekkerland gaat op bezoek bij de molens in de buurt. Ze leren veel over hoe de afwatering van de polder werkt. In de watertafel maken kinderen een maquette van wat ze tijdens de excursie hebben gezien.
Communiceren in rekentaal. Noodzakelijk voor kinderen in hun spel
Maulfry Worthington
Maulfry Worthington heeft in Engeland onderzoek gedaan naar rekensymbolen die jonge kinderen in hun spel gebruiken.
“31 kokmeeuwen en 10 ganzen, juf!” Rekenen en wiskunde in ons natuurcentrum
Lorien de Koning
Ook in de bovenbouw is het goed mogelijk om aan de slag te gaan met betekenisvol reken-wiskundeonderwijs. Lorien de Koning beschrijft hoe zij in haar groep 5-6 de ‘stappenmethodiek rekenen en wiskunde in OGO’ gebruikt.
Van rekenmethode naar rekenmethodiek. Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs in groep 3
Niko Fijma
Het beredeneerde aanbod van de leerkracht omvat dus haar doelen én de betekenissen van haar leerlingen. De Horebinstrumenten vormen de basis van de ‘gereedschapskoffer’ van de leerkracht. De methode hanteert zij als bron.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
ICT in OGO-scholen
Wim Wardekker
Wim Wardekker houdt in dit artikel ICT-ontwikkelingen kritisch tegen het licht en gaat in op wat mediawijsheid voor leerlingen én leerkrachten zou kunnen inhouden.