Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieInhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Paul en Sander, een paar apart!
Taetske Wüst is werkzaam als groepsleerkracht van groep 1-2, rugzakbegeleider en Opleider in de school, op basisschool De Mijlpaal in Amsterdam en schrijft over pesten.
Modder in je hoofd
Elsbeth Glas
Elsbeth Glas is werkzaam als groepsleerkracht van groep 8 op De Paulusschool in Heiloo en schrijft over de metafoor ‘Modderstromen in je hoofd’, uit een cursus ‘Mindfulness met kinderen’.
Wij doen onderzoek naar kriebelbeestjes
Isabelle Vingerhoets
In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de klas en de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?
OGO en het brein, vuren of bevriezen?
Hanneke van Boekel
Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een goed schoolconcept. Hoe komt het dat wij daar vanuit gaan? Door recent hersen-onderzoek hebben we veel kennis opgebouwd over het brein. Komt deze weten-schappelijk onderbouwde kennis overeen met onze OGO-visie?
Onderwijs, hersenen en cognitie: de kloof overbrugd?
Jelle Jolles
‘Heeft het onderwijs baat bij kennis over de hersenen?’ en ‘Kan inzicht in cognitieve processen helpen om de leerprestaties en studiemotivatie van de leerling te verbeteren?’ ‘Nee’, zei de eminente onderwijskundige John Bruer in 1997. ‘Ja’ zegt Jelle Jolles, universiteitshoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Univ...
‘Ik groei en bloei!’
Petra Meems
In dit artikel neemt Petra Meems ons mee in haar groep 3. De vragenwand speelt een belangrijke rol bij de opbouw van de activiteiten in haar groep. Onderzoek, lezen en schrijven worden verbonden aan spel in de bloemenkraam.
Thematiseren in het speciaal onderwijs
Nienke Schoorlemmer en Gerri Koster
Op SO De Zonnehof in Raalte is het team aan de slag gegaan met Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). De ervaringen leveren waardevolle leeractiviteiten op, een hogere betrokkenheid van leerlingen en meer actieve inbreng van de kinderen.
Betekenisvolle activiteiten met gastouders
Anke van der Bor en Froukje Stam
Gastouderbureau ‘Het Kwakersnest’ in Velserbroek willen hun pedagogische praktijk verdiepen en zien in Startblokken mogelijkheden. De Startblokkentrainers van Stichting Welzijn Velsen zijn vanuit de bestaande samenwerking met ‘Het Kwakersnest’ de uitdaging aangegaan om een passende training aan te bieden. In dit art...
Spel in de bovenbouw? Jazeker!
Nikita van Geemen en Jacqueline van der Velde
OGO gaat uit van spel als leidende activiteit in de onderbouw en onderzoek als leidende activiteit in de bovenbouw. Dat wil niet zeggen dat je in de onderbouw niet ‘onderzoekt’ en in de bovenbouw niet ‘speelt’. Wat is dan spel in de bovenbouw? Leerkracht Nikita en Jacqueline (groep 6) vertellen hun ‘spel’verhaal.
Complimenten voor het OGO-bulletin
Binnen het ASKO bestuur in Amsterdam hebben verschillende OGO-scholen: De Achthoek, De Archipel, De Mijlpaal, De Pool en De Willibrord, hun krachten gebundeld en een eigen OGO-bulletin uitgebracht.
OGO en beleid: laveren tussen ‘droom en daad’
Hans Bakker
In het schoolbeleid van veel OGO-scholen heerst het streven om als schoolorganisatie een lerende organisatie te zijn. Maar wat zijn nu kenmerken van OGO-scholen als lerende organisaties? Daarover schreef Hans Bakker een proefschrift (onder begeleiding van de hoogleraren Van Oers en Miedema) waar hij in januari 2015 ...
Een dag uit het leven van Eva in groep 3
Kinderen over tijdschriften
In deze boeksignalering doen vier leerlingen verslag over verschillende educatieve tijdschriften.
Literatuurlijst bij het artikel Kunst als onderzoeksactiviteit
Praktische handleiding Hoe maak je een lapbook bij het artikel Nieuwsgierigheid van kinderen stimu
Berichten OGO-Conferentie 2015 ‘Wij hebben een goed verhaal’ – berichten studenten
Complimenten Taalnieuws
Sint en Piet in de winkelstraat
Marieke Botman, Ria Reimers en Wendy Bakker
Marieke Botman, Ria Reimers & Wendy Bakker zijn werkzaam als pedagogisch medewerkers van VVE-peuterspeelzaal De Hoeksteen in Enkhuizen en vertellen over hun idee en uitvoering van opzetten van een speelgoedwinkel met de groep.
Op avontuur in het bos, op het duin, in zee en op strand
Margaret Schut en Vivian Stam
In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de klas en de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?
Intuïtie en Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Jo Nelissen
In dit artikel beschrijft Jo Nelissen het belang van intuïtie voor leerlingen. Ontwikkelingsgericht Onderwijs geeft mogelijkheden de intuïtie van alle leerlingen te stimuleren. Er komen enkele voorbeelden aan bod.
Kunst als onderzoeksactiviteit
Hester Elzerman en Dorian de Haan
Kunstactiviteiten kunnen op de basisschool onderzoeksactiviteiten worden. Leerlingen doorlopen daartoe een cyclus van: receptie, productie en reflectie. In dit artikel geven Hester Elzeman en Dorian de Haan aan hoe leerkrachten met deze cyclus kunnen werken.
De Klussenbus
Karin Brakenhoff
In dit artikel laat leerkracht Karin zien hoe ze in groep 1-2 een thema vormgeeft specifiek gericht op een paar jongens uit haar klas. Door een thema over bouwen, klussen en gereedschappen te kiezen lukt het haar om nieuwsgierigheid en betrokkenheid bij deze jongens los te maken en ze te betrekken in het spel en ond...
Nieuwsgierigheid van kinderen stimuleren door het gebruik van een lapbook
Marlies de Wever
In dit artikel wordt het werken met lapbooks verbonden aan een visie op onderwijs voor begaafde leerlingen. Onderwijsadviseur Marlies de Wever beschrijft hoe deze verwerkingsvorm gebruikt kan worden in groep 3-8, maar ook voor de kleuters.
Samen tot ontdekkingen komen in leesgesprekken
Janke Singelsma en Anita Oosterloo
Hoe kunnen leerkrachten én leerlingen greep krijgen op lezen en leesontwikkeling? In dit artikel beschrijven we hoe wij daarover samen informatie verzamelen door leesgesprekken te voeren. Deze leesgesprekken kunnen tot verrassende ontdekkingen leiden en ze leveren veel informatie op.
OGO-Conferentie 2015 “Wij hebben een goed verhaal”
Verschillende studenten van Christelijke Hogeschool Ede bezochten op 18 maart de landelijke OGO-conferentie met dit motto. In dit artikel een samenvatting van hun verhalen en een indruk van wat zij meenamen van deze dag.
Complimenten
Taalnieuws voor inspiratie en informatie.
HOREB als onmisbare schakel in het werken met Startblokken
Jeanette Bolhuis, Linda Arkesteijn en Anke van der Bor
Stichting Kinderopvang Hoorn en Stichting Voorschool zijn voortvarend aan de slag gegaan om HOREB in te voeren. De zoektocht naar
samenhang met Startblokken blijkt een uitdaging.
Boeksignalering: Onze Klas Mijn Wereld
‘Onze Klas Mijn Wereld’ is een methodiek voor het werken aan sociale competentie in groep 1 tot en met 4.
Werkhoek
Theorie en praktijk
Werk in uitvoering
Foto’s behorend bij het artikel ‘Hoe een (tekst)portfolio de ouderbetrokkenheid kan verhogen'.
Werk in uitvoering
Stand-van-zaken-formulier bij het artikel ‘Communiceren in driehoeksgesprekken’.
Beeldverhaal
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.