Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieLiteratuurlijst bij het artikel “Juf je hebt geen idee, ik doe zo mijn best!”
Literatuurlijst bij het artikel Werken met het leerlingportfolio
Krantenartikel behorend bij het artikel De kracht van eigen onderzoeksvragen
Rubriek KORT: Boekentips over onderzoekend leren
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Nieuws
Lees hier meer over de Amsterdamse lerarenbeurs en de cito-toets voor kleuters.
Kennistoetsen en de kwaliteit van de leraar
Willemieke de Jong en Barbara Nellestijn
Voor de pabo gelden vanaf 2015 nieuwe toelatingseisen. Nieuwe instromers moeten getoetst worden op kennis over de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. We zijn nu een jaar verder. Willemieke de Jong, Driestar hogeschool, en Barbara Nellestijn, Marnix Academie, geven hun mening over de instr...
Onderzoekende houding uitlokken
Diny van der Aalsvoort, Tjarda de Wit, Carla Compagnie en Martine van Schaik gaan in op het belang van denkvragen bij wetenschap en techniek. Vanwege de positieve uitkomsten van een onderzoek naar het bevorderen van wetenschap en techniek via meten en meetkunde, komen zij te weten hoe de aard en timing van denkvrage...
Next level
Nathalie van Driest
In dit artikel laat leerkracht Nathalie zien hoe de eigen onderzoeksvragen van groep 6 leiden tot betekenisvol onderzoekend leren. Ze laat zien hoe het thema vorm krijgt en welke vragen ze aan de kinderen stelt om ze nieuwsgierig en betrokken te maken.
Ouderbetrokkenheid is een vaag begrip
Dorine Verheijden-Lels
“Kinderen van betrokken ouders presteren beter!’ zo redeneert men in het onderwijs. Daarom wordt van alles uit de kast getrokken om ouder-betrokkenheid te bevorderen. Maar wat is eigenlijk ouderbetrokkenheid? Wat verhoogt de leerprestaties? Dorine Verheijden-Lels van KLIK-onderwijsondersteuning geeft haar visie.
Uit de boekenkast van…
De redactie van Zone heeft aan het OGOdirectienetwerk de vraag voorgelegd welke boeken zij een must vinden voor het werken in Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) en welk boeken een inspiratiebron voor hen zijn. Een greep uit de reacties van de directieleden...
Werken met tablets in groep 1-2
Willy Schoen en Michelle Rijken
Kinderen leren op steeds jongere leeftijd gebruik te maken van digitale middelen. Leerkrachten Willy en Michelle laten zien hoe zij en de leerlingen uit groep 1-2 de tablet in de verschillende fasen van het thema gebruiken.
Ik ben een kunstenaar
Mariska Rave
Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?
OGO en Bildung
Wim Wardekker, voormalig universitair docent aan de Vrije Universiteit en lector aan de Hogeschool Windesheim, geeft zijn visie op Bildung.
English, why wait?
Annemarie Slagter-Kool
In een advies van Platform Onderwijs 2032 dat door staatssecretaris Sander Dekker is ingesteld, staat dat Engels in groep 1 van de basisschool onderwezen moet worden. Leerkracht Annemarie, van basisschool De Archipel in Amsterdam laat zien hoe Engels op haar school onderwezen wordt en wat haar verwachtingen zijn voo...
Baby’s doen ook mee!
Uit het onderzoek van...
Twee leerlingen uit groep 7 beschrijven hoe ze onderzoek doen naar hun eigen onderzoeksvragen over de invloed van mentale druk op het leveren van sportprestaties.
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Nieuws
Lees hier onder andere over de tweede Studentenconferentie van 6 januari 2016, de 'zoek het uit!-app' van Klokhuis en de meetup OGO in 2032.
De rijkdom van verschillen: een theoretisch kader voor inclusief onderwijs
Bert van Oers
Het is een veelgehoorde verzuchting onder leerkrachten: hoe ga ik om met al die verschillen in mijn klas? Hoe gaan we hier binnen OGO mee om, zodat leerkrachten met voldoening hun werk kunnen blijven doen en leerlingen (álle leerlingen!) onderwijs krijgen dat hun ontwikkelingsmogelijkheden bevordert?
'Beste Sander Dekker, we moeten praten'
Niké Admiraal Schagen
Op 10 januari jongstleden was er een uitzending over werkdruk in het onderwijs op televisie. Ik ben zelf werkzaam in het onderwijs. Inmiddels sta ik zes jaar voor groep 8 en zou heel graag met U in discussie gaan over de manier van toetsen. Ik ben namelijk van mening dat dat voor werkdruk zorgt.
'Juf, je hebt geen idee, ik doe zo mijn best'
Hans Bakker
Op academische basisschool De Hoeksteen in Nijkerk heeft groep 5 een lastige loopbaan achter de rug. Het vertrouwen in elkaar ontbreekt en de cohesie is ver te zoeken. Totdat er gezamenlijk een mission statement wordt opgesteld. Dit artikel is een weergave van wat er in het groepsproces gebeurt bij het opstellen van...
OGO en identiteitsvorming
Wim Wardekker
In het voorgaande artikel van basisschool De Hoeksteen wordt er gewerkt aan de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen, leerkrachten en het team. In dit artikel reflecteert Wim Wardekker op het praktijk-verhaal en maakt hij een verbinding met Ontwikkelings-gericht Onderwijs en identiteitsvorming.
What happens at home, stays at home?
Claudia van Kruistum
In dit artikel laat Claudia van Kruistum zien dat jonge kinderen al veel weten over het gebruik van digitale media van huis uit. Ze laat zien op welke manier het onderwijs hiervan kan profiteren door deze kennis te gebruiken in de klas.
Buitenspelen zullen ze altijd blijven doen
Mariska Rave
Mariska Rave is vijftien jaar werkzaam als kleuterjuf. Ze geeft les op een ontwikkelingsgerichte basisschool en wil haar passie voor onderwijs delen met anderen.
Is onderzoek doen waardevol voor alle kinderen?
Lorien de Koning
In dit artikel laten leerkrachten Carla en Anneleen van Kindcentrum ‘De Ontdekking’ zien hoe ze in ieder thema de uitdaging aangaan om onderzoeksactiviteiten te ontwerpen voor àlle kinderen. Nascholer Lorien de Koning geeft een theoretische onderbouwing vanuit de ontwikkelingsgerichte visie.
Werken met het leerlingportfolio
Jitske Bosma
Jitske Bosma deed voor haar masterthese onderzoek naar het gebruik van leerlingportfolio’s op ontwikkelingsgerichte scholen. In dit artikel presenteert zij haar resultaten en geeft zij praktische tips voor scholen om te werken met het leerlingportfolio.
Het echte leven, ook in de toekomst
Dorian de Haan
Onderwijs moet klaar zijn voor de toekomst: iedereen weet inmiddels van het belang van de 21e eeuwse vaardigheden, en onlangs heeft het Platform Onderwijs 2032 een aantal lijnen uitgezet. Susan Groot, directeur van de Paulusschool in Heiloo geeft aan dat er uitdagingen en spanningsvelden zijn.
De kracht van eigen onderzoeksvragen
Arnoud Neefjes
In dit artikel beschrijft Arnoud Neefjes van basisschool Oostelijke Eilanden (BOE), een ontwikkelingsgerichte school in Amsterdam, hoe het uitwerken van het brede thema ‘Feesten’ in zijn klas uitpakt in een heldere probleemstelling en een zeer goed uitgewerkt onderzoek.
Blijf spelen!
Spel, onmisbaar voor betekenisvolle en levensechte activiteiten waarmee kinderen zich verbinden. Een doorkijkje naar spel in verschillende praktijken en leeftijden.