Welkom

Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Complimenten voor het OGO-bulletin

Binnen het ASKO bestuur in Amsterdam hebben verschillende OGO-scholen: De Achthoek, De Archipel, De Mijlpaal, De Pool en De Willibrord, hun krachten gebundeld en een eigen OGO-bulletin uitgebracht.

Weten

OGO en beleid: laveren tussen ‘droom en daad’

In het schoolbeleid van veel OGO-scholen heerst het streven om als schoolorganisatie een lerende organisatie te zijn. Maar wat zijn nu kenmerken van OGO-scholen als lerende organisaties? Daarover schreef Hans Bakker een proefschrift (onder begeleiding van de hoogleraren Van Oers en Miedema) waar hij in januari 2015 ...

Doen

Een dag uit het leven van Eva in groep 3

Weten

Kinderen over tijdschriften

In deze boeksignalering doen vier leerlingen verslag over verschillende educatieve tijdschriften.

Weten

Literatuurlijst bij het artikel Kunst als onderzoeksactiviteit

Kunstactiviteiten kunnen op de basisschool onderzoeksactiviteiten worden.. Leerlingen doorlopen daartoe een cyclus.In dit artikel geven Hester Elzeman en Dorian de Haan aan hoe leerkrachten met deze cyclus kunnen werken.
Weten

Praktische handleiding Hoe maak je een lapbook bij het artikel Nieuwsgierigheid van kinderen stimu

In dit artikel wordt het werken met lapbooks verbonden aan een visie op onderwijs voor begaafde leerlingen. Onderwijsadviseur Marlies de Wever beschrijft hoe deze verwerkingsvorm gebruikt kan worden in groep 3-8, maar ook voor de kleuters.
Weten

Berichten OGO-Conferentie 2015 ‘Wij hebben een goed verhaal’ – berichten studenten

Verschillende studenten van christelijke Hogeschool Ede bezochten op 18 maart de landelijke OGO-conferentie met dit motto. In dit artikel een samenvatting van hun verhalen en een indruk van wat zij meenamen van deze dag.
Weten

Complimenten Taalnieuws

Taalnieuws voor inspiratie en informatie
Columns

Sint en Piet in de winkelstraat

Marieke Botman, Ria Reimers & Wendy Bakker zijn werkzaam als pedagogisch medewerkers van VVE-peuterspeelzaal De Hoeksteen in Enkhuizen en vertellen over hun idee en uitvoering van opzetten van een speelgoedwinkel met de groep.

Doen

Op avontuur in het bos, op het duin, in zee en op strand

In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de klas en de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?

Weten

Intuïtie en Ontwikkelingsgericht Onderwijs

In dit artikel beschrijft Jo Nelissen het belang van intuïtie voor leerlingen. Ontwikkelingsgericht Onderwijs geeft mogelijkheden de intuïtie van alle leerlingen te stimuleren. Er komen enkele voorbeelden aan bod.

Weten

Kunst als onderzoeksactiviteit

Kunstactiviteiten kunnen op de basisschool onderzoeksactiviteiten worden. Leerlingen doorlopen daartoe een cyclus van: receptie, productie en reflectie. In dit artikel geven Hester Elzeman en Dorian de Haan aan hoe leerkrachten met deze cyclus kunnen werken.

Doen

De Klussenbus

In dit artikel laat leerkracht Karin zien hoe ze in groep 1-2 een thema vormgeeft specifiek gericht op een paar jongens uit haar klas. Door een thema over bouwen, klussen en gereedschappen te kiezen lukt het haar om nieuwsgierigheid en betrokkenheid bij deze jongens los te maken en ze te betrekken in het spel en ond...

Doen

Nieuwsgierigheid van kinderen stimuleren door het gebruik van een lapbook

In dit artikel wordt het werken met lapbooks verbonden aan een visie op onderwijs voor begaafde leerlingen. Onderwijsadviseur Marlies de Wever beschrijft hoe deze verwerkingsvorm gebruikt kan worden in groep 3-8, maar ook voor de kleuters.

Doen

Samen tot ontdekkingen komen in leesgesprekken

Hoe kunnen leerkrachten én leerlingen greep krijgen op lezen en leesontwikkeling? In dit artikel beschrijven we hoe wij daarover samen informatie verzamelen door leesgesprekken te voeren. Deze leesgesprekken kunnen tot verrassende ontdekkingen leiden en ze leveren veel informatie op.

Weten

OGO-Conferentie 2015 “Wij hebben een goed verhaal”

Verschillende studenten van Christelijke Hogeschool Ede bezochten op 18 maart de landelijke OGO-conferentie met dit motto. In dit artikel een samenvatting van hun verhalen en een indruk van wat zij meenamen van deze dag.

Weten

Complimenten

Taalnieuws voor inspiratie en informatie.

Weten

HOREB als onmisbare schakel in het werken met Startblokken

Stichting Kinderopvang Hoorn en Stichting Voorschool zijn voortvarend aan de slag gegaan om HOREB in te voeren. De zoektocht naar
samenhang met Startblokken blijkt een uitdaging.

Weten

Boeksignalering: Onze Klas Mijn Wereld

‘Onze Klas Mijn Wereld’ is een methodiek voor het werken aan sociale competentie in groep 1 tot en met 4.

Weten

Werkhoek

Lijst met boekentips
Weten

Theorie en praktijk

Literatuurlijst: Samen leren begint bij communiceren
Weten

Werk in uitvoering

Foto’s behorend bij het artikel ‘Hoe een (tekst)portfolio de ouderbetrokkenheid kan verhogen'.

Weten

Werk in uitvoering

Stand-van-zaken-formulier bij het artikel ‘Communiceren in driehoeksgesprekken’.

Weten

Beeldverhaal

Volledige tekst bij het beeldverhaal, door Marion van Leeuwen
Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Inleiding

Door Marjolein Dobber.

Columns

Schuurpapier - De ideale ouder

Column door Rienkje van der Eijnden, moeder van twee kinderen en werkzaam als directeur op ABBS de Zuiderzee in Amsterdam.

Weten

Samen leren begint bij communiceren

In dit artikel leggen Marina Hol en Agnes Willemen uit wat men onder de concepten ‘ouderbetrokkenheid’ en ‘educatief partnerschap’ kan verstaan. In het project ‘Thuis in de school’ onderzoeken zij welke ondersteuning basisscholen nodig hebben om effectief educatief partnerschap te kunnen realiseren.

Weten

Er was eens... Verbinden van verhalen door ouders, leerkrachten en kinderen

In dit artikel laten de leerkrachten van de onderbouw van de Van Asch van Wijck school zien hoe zij ouders betrekken bij het thema en wat dit voor leerkrachten, ouders en kinderen oplevert. Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit het thema ‘Er was eens…’, zien we hoe het lezen en spelen van verhalen ouders uitlokt o...

Weten

‘Funds of knowledge’: ouders zien als waardevolle bron

Het artikel ‘Er was eens…’ beschrijft mooie praktijken in het voortbouwen op de rijkdom aan verhalen van kinderen en ouders van verschillende etnische achtergronden. Dit sluit goed aan bij de theorie van ‘Funds of Knowledge’ (FoK), die diversiteit in het onderwijs als een waardevol element ziet (Hog, 2011). In dit a...

Weten

SVIB en ouders

In dit artikel laat De Franciscusschool in Zaltbommel zien hoe zij gebruikmaken van School Video Interactie Begeleiding (SVIB) in groep 1-3 bij gesprekken met ouders over zorgkinderen en wat de voordelen zijn van deze manier van werken.

Weten

Hoe een (tekst) portfolio de ouderbetrokkenheid kan verhogen

Basisschool Octant werkt sinds twee jaar met een tekstportfolio. Het portfolio is ooit ingevoerd als middel om de brede ontwikkeling van de kinderen bij het schrijven van teksten in beeld te brengen en het eigenaarschap van de kinderen te bevorderen. Inmiddels blijkt dat het portfolio ook een uitstekend middel is om...

Columns

Ouderbetrokkenheid

Column door Ingrid Schumacher-van Selm, werkzaam als directeur van CBS Ackerweide in Pijnacker.

Weten

Communiceren in driehoeksgesprekken

In dit artikel laten leerkracht Anneleen en Femke van Kindcentrum De Ontdekking (Oosterhout) zien hoe de samenwerking tussen ouders en leerkrachten op de school verloopt. Ze gaan in op de voorbereidingen, de ervaringen (van ouders én leerkrachten) en de opbrengsten van hun aanpak.

Weten

Werkgroep educatief partnerschap op de Willibrordschool: samenwerking tussen ouders en leerkrachten

Op de Willibrordschool in Amsterdam is een werkgroep ‘Educatief partnerschap’. Anne Verboon spreekt met een directeur, ouder en een leerkracht die aan deze werkgroep deelnemen. Ze vertellen onder andere hoe de werkgroep is gestart, wat ze al hebben bereikt, wat ze nog willen bereiken en geven tips voor andere schole...

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan