Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieDe OGOkwaliteitskaarten: een TomTom voor goed onderwijs!
Tonny Bruin
De ‘OGO-kwaliteitskaarten’ is een instrument om zicht te krijgen op de kwaliteit van Ontwikkelingsgericht Onderwijs. In dit artikel legt Tonny Bruin uit hoe dit praktisch worden ingezet en welke rol ouders in de evaluatie van kwaliteit kunnen spelen.
Beeldverhaal
Marion van Leeuwen
Opa- en omadagen dragen bij aan ouderbetrokkenheid.
Boeksignalering
'Speel Goed. Op ontdekking met je spelende kind.' Door .Jan de Lange, Els Feijs, Fokke Munk, Kees Broekhof en Hans Cohen de Lara. Uitgeverij Zwijsen, 2013.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Werkhoek
Van binnen naar buiten: Niet zomaar een uitstapje
Theorie en praktijk
Foto’s bij het beeldverhaal
_w400_h260_bg.png)
Exemplaar winnen?! Meester Mark draait door
Meester Mark draait door, ten onder in het onderwijs
_w400_h260_bg.png)
Oproep leerkrachten die mee willen denken met een artikel
Werkhoek en agenda
Literatuurlijst bij het artikel: Maak een probleem!
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Schuurpapier - Reken op elkaar en klaag niet!
Bea Pompert
Door Bea Pompert.
Column - Sporten en leren
Femke Zeegers
Column door Femke Zeegers, werkzaam als groepsleerkracht van groep 7 en OGO-coach bovenbouw op KBS De Bolster in Gilze.
Niet zomaar een uitstapje
Marte van Vliet
In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de klas en de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?
Complimenten
Zilveren gemeentespeld voor Nicole Hanegraaf.
Opleiden voor de OGO-school
Dorian de Haan
Hoe organiseer je ontwikkelingsgericht onderwijs op de opleiding? Hoe laat je studenten kennis maken met OGO (Ontwikkelingsgericht Onderwijs) als onderwijsconcept dat in alle aspecten van het onderwijs doorwerkt? In deze ‘theorie en praktijk’ volgt een theoretische onderbouwing en twee praktijkvoorbeelden van de Kat...
Themaweek op de Pabo
Dirkje Visser
Op de Katholieke Pabo Zwolle organiseren we al een aantal jaren een themaweek voor de tweedejaars studenten. In deze themaweek werken docenten van alle vakgebieden samen om studenten voor te bereiden op het thematiseren in een kleutergroep. In dit artikel wordt beschreven welke leerervaringen de studenten in zo’n we...
Onderzoekend leren in het OGO-lab: een inspirerende ervaring
Judith van Oers
Op de Pabo Windesheim in Almere Flevoland wordt al een aantal jaar gewerkt met een OGOlab. Hierin ervaren studenten (die kiezen voor een OGO-specialisatie) hoe het is om betekenisvol onderwijs te ontwerpen en het thematiseren in twee dagen vorm te geven. Een enorme uitdaging, en inspirerend!
Op vakantie met peuterspeelzaal Purkie
Nanette Wagenaar
In dit artikel wordt duidelijk hoe leidsters op peuterspeelzaal Purkie in Midwoud verbindingen maken tussen verschillende spelactiviteiten. Een scene uit het boek ‘Bobbi op vakantie’ wordt het begin van spel in de zandbak. Manipulerend spel, rolgebonden handelingen en rollenspel wordt gestimuleerd, waarbij de brede ...
Kleuters eigenaar maken van hun eigen teksten zorgt voor hoge opbrengsten!
Jasmijn van Ipkens
In dit artikel beschrijft Jasmijn van Ipkens van Basisschool St. Wulfram dat een groot deel van de kleuters weinig tot geen nieuwsgierigheid toont bij lees- en schrijfactiviteiten. Zij laat zien hoe ze het eigenaarschap van het schrijven van een eigen tekst weer terug hebben gelegd bij de kinderen.
Wat doe jij met de krant in de klas?
Marte van Vliet
In dit artikel lees je een drietal praktijkvoorbeelden uit de bovenbouw van ontwikkelingsgerichte scholen over het gebruik van de krant in de klas als een rijke actuele bron. In deze voorbeelden wordt zichtbaar hoe de krant zorgt voor verbinding met de actualiteit en kan uitnodigen tot gesprek en discussie.
Twitter en Facebook in een OGO-school
Marga Putter en Nanette Wagenaar
Kinderen en volwassenen zijn dagelijks omringd door social media. Zo langzamerhand is iedereen in meer of mindere mate gebruiker, maar social media lijken nog nauwelijks een vaste plek in de school te hebben. Hoe zet je als school eerste stappen in deze wereld? Is er voor het onderwijs een taak weggelegd
om kinderen...
Later als ik groter ben…
Beeldverhaal.
Berichten
Ode aan de leraar.
Boeksignalering
'Begrijpen met je handen, een andere kijk op kind en creativiteit', door Annet Weterings en Sabine Plamper. Reed Business Education Amsterdam, 2012.
Werkhoek
Foto’s bij het artikel: Structureren en organiseren van het thema in midden- en bovenbouw
Foto’s met teksten bij het artikel: ‘Dit schilderij gaat over mij!’ Kunst dichter bij kinderen
Lesvoorbereiding bij het artikel: Boekrecensies schrijven in groep 8
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Schuurpapier - De pabo-lat gaat omhoog, op de juiste manier?
Romke Mulder
Door Romke Mulder, derdejaars pabo-student van de Katholieke Pabo in Zwolle.
Column - Toen de afwas af was…
Nanette Wagenaar
Column door Nanette Wagenaar, werkzaam als onderwijsadviseur bij OBD Noordwest in Alkmaar.
Maak een probleem!
Resi Damhuis & Eefje van der Zalm
Kinderen leren heel veel van spel. In spel kunnen ze hun taal en denken nog sterker ontwikkelen. Op voorwaarde dat kleuterleerkrachten en pedagogisch medewerkers het ze wat moeilijker maken... Met stukjes taaldenkgesprek in de natuurlijke loop van het spel waarin ze kinderen uitdagen tot denken. Waarom dat nodig is...
Structureren en organiseren van het thema in midden- en bovenbouw
Inge Haarsma & Marte van Vliet
In dit artikel laten leerkrachten Inge Haarsma en Marte van Vliet zien hoe zij het proces van thematiseren en onderzoeken zichtbaar maken in de klas. Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit midden- en bovenbouw wordt beschreven hoe zij ervoor zorgen dat de leerlingen zicht krijgen op hun denkprocessen, houvast hebbe...