Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Berichten

Ode aan de leraar.

Weten

Boeksignalering

'Begrijpen met je handen, een andere kijk op kind en creativiteit', door Annet Weterings en Sabine Plamper. Reed Business Education Amsterdam, 2012.

Weten

Werkhoek

Weten

Foto’s bij het artikel: Structureren en organiseren van het thema in midden- en bovenbouw

In dit artikel laten leerkrachten Inge Haarsma en Marte van Vliet zien hoe zij het proces van thematiseren en onderzoeken zichtbaar maken in de klas.
Weten

Foto’s met teksten bij het artikel: ‘Dit schilderij gaat over mij!’ Kunst dichter bij kinderen

In de dagelijkse praktijk zien we dat veel scholen een museumbezoek vooral als uitje zien dat los staat van het curriculum.
Weten

Lesvoorbereiding bij het artikel: Boekrecensies schrijven in groep 8

In het thema ‘Als kind in een Wereldoorlog’ in groep 8 besteden we extra aandacht aan het lezen en beoordelen van boeken in de klas.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

Schuurpapier - De pabo-lat gaat omhoog, op de juiste manier?

Door Romke Mulder, derdejaars pabo-student van de Katholieke Pabo in Zwolle.

Columns

Column - Toen de afwas af was…

Column door Nanette Wagenaar, werkzaam als onderwijsadviseur bij OBD Noordwest in Alkmaar.

Doen

Maak een probleem!

Kinderen leren heel veel van spel. In spel kunnen ze hun taal en denken nog sterker ontwikkelen. Op voorwaarde dat kleuterleerkrachten en pedagogisch medewerkers het ze wat moeilijker maken... Met stukjes taaldenkgesprek in de natuurlijke loop van het spel waarin ze kinderen uitdagen tot denken. Waarom dat nodig is...

Weten

Structureren en organiseren van het thema in midden- en bovenbouw

In dit artikel laten leerkrachten Inge Haarsma en Marte van Vliet zien hoe zij het proces van thematiseren en onderzoeken zichtbaar maken in de klas. Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit midden- en bovenbouw wordt beschreven hoe zij ervoor zorgen dat de leerlingen zicht krijgen op hun denkprocessen, houvast hebbe...

Weten

Complimenten

Dorian de Haan in beeld!

Weten

‘Dit schilderij gaat over mij!’

In de dagelijkse praktijk zien we dat veel scholen een museumbezoek vooral als uitje zien dat los staat van het curriculum. Hoe zorg je ervoor dat het bezoek meer aansluit bij wat er in de klas gebeurt? Groep 5-6 van een basisschool uit Amsterdam Zuidoost probeert het en doet mee aan het project Kunst Dichtbij van S...

Weten

De waarde van Horeb in het pabocurriculum

In dit artikel bespreekt Willemieke de Jong waarom het belangrijk is studenten op de pabo kennis te laten maken met de Horeb. Ze doet dat aan de hand van de drie niveaus van de doelencirkel van Ontwikkelingsgericht Onderwijs: het hart, de specif ieke kennis en vaardigheden en de brede ontwikkeling.

Doen

Great Britain, Great theme!

Op basisschool De Archipel in Amsterdam wordt een schoolbreed thema ‘Great Britain’ uitgevoerd waarbij er extra aandacht is voor Engels in het aanbod. In dit artikel volgen er praktijkbeschrijvingen van verschillende klassen.

Weten

Rijkdom zonder vastleggen…

De peuterspeelzalen van Stichting Welzijn Velsen werken allemaal met Startblokken van Basisontwikkeling en willen dit graag in het beleid opnemen. Eén locatie, peuterspeelzaal Pinokkio is echter een uitzonderlijke situatie, waardoor de medewerkers zich afvragen of Startblokken ook bij hen mogelijk is. In dit artikel...

Weten

Boeksignalering

Boekrecensies schrijven in groep 8.

Beeldverhaal

Expertlezen over de Kinderboekenweek in groep 3-4.

Weten

Berichten

Een interview met Monique Volman naar aanleiding van haar presentatie op de aankomende OGO-conferentie 18 maart 2015 in de Reehorst, Ede.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

Schuurpapier - Tablets, vensters op de toekomst?

Door Bert van Oers, bijzonder hoogleraar Cultuurhistorische Onderwijspedagogiek, werkzaam aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Columns

Column - 'Je moet er wel eerst jam op smeren pap!’

Column door Simone Westra, werkzaam als leerkracht van groep 3-4 op SBO De Windroos in Nijmegen.

Doen

Speeddaten met je klas? Een goed idee!

In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?

Weten

Complimenten

Weten

Kwaliteitsverbetering is MEER dan werken met de PDCA cyclus

De PDCA kwaliteitscirkel is een een voudig hulpmiddel bij het werken aan kwaliteits verbetering, die af komstig is uit het bedrijfsleven. De cyclus bestaat uit fasen (Plan-Do-Check-Act) waarbij: plannen, evalueren en bijstellen, centraal staan. In dit artikel geeft Tonny Bruin aan wat het inhoud en hoe het zich verh...

Weten

Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg!

In het artikel van Tonny Bruin wordt de theoretische achtergrond en betekenis van de PDCA cyclus voor het onderwijs besproken. In dit artikel ligt leerkracht en bouwcoördinator, Eva Dopmeijer, toe hoe de PDCA cyclus is toegepast voor kwaliteitsverbetering bij haar op school.

Weten

Lezen is te gek, juf !

Door Niké Admiraal, werkzaam als leerkracht van groep 8 op De Julianaschool in Schagen.

Weten

Werken met een portfolio: leermiddel voor de 21ste eeuw

Het portfolio is een belangrijk document bij het evalueren met kinderen in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). In dit artikel laat Bea Pompert zien wat de voordelen van het gebruik van een portfolio zijn en hoe deze er in de praktijk uit kunnen zien.

Weten

Berichten

Onderwijs Researchdagen 2014.

Weten

Boeksignalering

'Speels, liefdevol en vakkundig. Theorie over ontwikkeling, opvoeding en educatie van jonge kinderen', door Elly Singer & Dorian de Haan, Uitgeverij SWP, 2013

Weten

Tuin er maar in!

In dit artikel schrijft Lotte Zuijderwijk over haar onderzoek naar ‘groen’ in Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Leerkracht Tessa Kruijer vertelt over de praktijk van haar groep 3-4 van De Julianaschool, waarbij ze aan de slag gaan met de schooltuin en de dieren die daar leven.

Weten

Tijd voor puberteit

In dit artikel laat leerkracht Jitske Bosma zien hoe zij het onderwerp: de puberteit bespreekbaar maakt in haar groep 8 en hoe de groep verschillende eindproducten tot stand brengt.

Weten

Leesbeleid op school en in de klas

Het zoeken naar goede teksten voor een thema is vaak een uitdaging. Het moet aansluiten bij: het thema, het niveau van de leerlingen en de teksten moeten interessant zijn voor de richting van het onderzoek. In dit artikel wordt de nieuwe digitale tekstenbank Klassenteksten toegelicht en hoe deze te gebruiken is in d...

Weten

Inspectie en OGO verslag van een overleg

Het bestuur van De Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs en de directie van De Activiteit, het landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs, voeren met een zekere regelmaat overleg met de Inspectie van het primair onderwijs. In dit artikel doet Niko Fijma verslag van het overleg dat dit voorjaar plaa...

Weten

Beeldverhaal

Tijd voor puberteit.