Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieVan snuffelen naar schrijven en presenteren in groep 3-4
Tessa Kruijer
In dit artikel laat leerkracht Tessa zien welke lees- en schrijfactiviteiten er aan bod komen in groep 3-4 van de Julianaschool in Schagen.
Echt zwemmen op het droge
Karin Brakenhoff
In dit artikel laat Karin Brakenhoff zien hoe het thematiseren in de klas rondom het thema ‘Zwemmen’ verloopt.
Een brug slaan naar vernieuwing
Liv Camps en Lorien de Koning
In dit artikel vertellen Lorien de Koning en Liv Camps over hun ervaringen om Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) in te voeren op GBS Octopus in België en hoe zo’n ontwikkelingsproces verloopt.
Beeldverhaal
Eet Smakelijk!
Boeksignalering
De keuze van een prentenboek in Startblokken van Basisontwikkeling. 'Help een Krrr…okodil', door Catherine Rayner, Vries-Brouwers, 2012.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Verslaglegging van De derde Winterschool
Afscheid van Wim Wardekker als redactielid
Wim Wardekker heeft afscheid genomen van de redactie van Zone. We danken hem voor zijn inzet en betrokkenheid in de afgelopen jaren!
Van binnen naar buiten
Achter de kermis aan…
Beeldverhaal
Praktische vragen over HOREB
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Schuurpapier - Gelijke monniken gelijke kappen?
Ad Boes
Door Ad Boes, onderwijspedagoog, publicist en deskundige op het gebied van onderwijstoezicht.
Dichtbij en ver weg, groep 1-2
Henriëtte Bannink
In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?
Column - Achter de kermis aan…
Hermien de Waard
Column door Hermien de Waard, werkzaam als nascholer en onderwijsontwikkelaar op De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
OGO en de hype van de 21e eeuw
Wim Wardekker
De 21th century skills staan de laatste tijd volop in de belangstelling. In dit artikel maakt Wim Wardekker een theoretische vergelijking van de cirkel van de 21th century skills en die van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO).
Brede identiteitsontwikkeling door actuele thema’s in de klas
Lorien de Koning
Aansluitend op het theoretische artikel van Wim Wardekker, laat Lorien de Koning zien hoe brede identiteitsontwikkeling in de praktijk van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) plaatsvindt.
Complimenten
Complimenten voor Kindercentrum KOM.MIJN en BCO onderwijsadviseurs.
Kleuters werken aan hun vragenwand
Willeke Visser
Jonge kinderen zijn eigenlijk nergens te klein voor of ‘niet aan toe’ als leerkrachten er in slagen goed aan te sluiten bij hun ervaringen én de vragen die ze hebben. In dit artikel lees je hoe dat in de kleutergroepen van de Frits Bodeschool in Urk gaat.
Boeksignalering
Marco Snoek
'Leiding geven in een OGO-school, reisverhalen van schoolleiders en hun teams, een lees-en werkboek.' door Tonny Bruin, Alkmaar: De Activiteit, 2013.
Vrij lezen: ‘Tegen de verwarming is het druk, onder de kapstok ook’
Marit Koster
Pabo-studente Marit Koster heeft voor haar afstudeeronderwerp onderzoek gedaan naar het leesbevordering. Met haar kinderen ging ze het experiment aan om voortaan ‘vrij te lezen’. In dit artikel vertelt zij haar ervaringen.
Boeksignalering
Ellen de Haan
'Wereldburger met ketchup, lesgeven over wereldburgerschap. Hoe doe je dat?' door Jeroen Van Der Zant, NCDO, 2012.
Berichten
Lees hier de berichten van deze editie.
Samen OGO invoeren: een echte activiteit!
Rienkje van der Eijnden
In dit artikel laat Rienkje van de Eijnden zien op welke manier er op haar school gewerkt is aan het realiseren van goed taalonderwijs en teksten schrijven op basisschool Octant in Assendelft.
Money, money, money
Hanneke Verkleij
Beeldverhaal.
OGO in Gambia?!
Hanneke van der Blonk
Hanneke van der Blonk beschrijft in dit artikel haar ervaringen over het onderwijs in Gambia en hoe zij voor haar minor Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) onderzoek heeft gedaan en leerkrachten na laat denken over het ontwikkelen van materiaal om lessen visueler te maken.
Jaarlijkse EECERA Conferentie in Talinn
Adem verwent Sint en Piet
Ontwikkelingsgericht Onderwijs.. werkt dat?
Extra boeksignalering door Els Kuiper
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Stuurboord bakboord
Linda de Vries
"Tijdens de groepsconsultaties krijg ik vaak te horen dat de pedagogisch medewerkers het lastig vinden om met de kinderen mee te spelen."
Een onverwachte wending
Desira Bos-Holsappel
Desira is leerkracht van groep 7-8 op basisschool de Handpalm in Leens. Tijdens de OGO-conferentie in maart is zij gekozen als OGO-talent 2013. In dit artikel beschrijft en reflecteert zij op haar thema over ‘de politiek’ en hoe het thema anders verloopt dan zij in eerste instantie verwacht heeft.
Ontwikkelingsgericht Onderwijs… Werkt dat?
Chiel van der Veen, Marjolein Dobber & Bert van Oers
Vanaf 1980 wordt er in ons land hard gewerkt aan de invoering en verdere ontwikkeling van OGO in de basisschool. In dit artikel bezien Van der Veen, Dobber en Van Oers de belangrijkste onderzoeksresultaten rond OGO.
Reken je rijk! Trek erop uit met de trein
Niko Fijma
In het artikel ‘Ontwikkelingsgericht Onderwijs… werkt dat?’ wordt een onderzoek van Worthington en Poland toegelicht. Beide gaan over symbolische representaties van de werkelijkheid en het belang van schematiseren in de ontwikkeling van het mathematisch denken van jonge kinderen. Met dit artikel sluit Niko Fijma hie...