Welkom

Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Van snuffelen naar schrijven en presenteren in groep 3-4

In dit artikel laat leerkracht Tessa zien welke lees- en schrijfactiviteiten er aan bod komen in groep 3-4 van de Julianaschool in Schagen.

Weten

Echt zwemmen op het droge

In dit artikel laat Karin Brakenhoff zien hoe het thematiseren in de klas rondom het thema ‘Zwemmen’ verloopt.

Weten

Een brug slaan naar vernieuwing

In dit artikel vertellen Lorien de Koning en Liv Camps over hun ervaringen om Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) in te voeren op GBS Octopus in België en hoe zo’n ontwikkelingsproces verloopt.

Weten

Beeldverhaal

Eet Smakelijk!

Weten

Boeksignalering

De keuze van een prentenboek in Startblokken van Basisontwikkeling. 'Help een Krrr…okodil', door Catherine Rayner, Vries-Brouwers, 2012.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Verslaglegging van De derde Winterschool

Op 31 januari en 1 februari heeft de derde Winterschool plaatsgevonden in Alkmaar.
Redactioneel

Afscheid van Wim Wardekker als redactielid

Wim Wardekker heeft afscheid genomen van de redactie van Zone. We danken hem voor zijn inzet en betrokkenheid in de afgelopen jaren!

Weten

Van binnen naar buiten

In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de ‘echte wereld’ toegelicht.
Weten

Achter de kermis aan…

Weten

Beeldverhaal

Nog meer foto's bij het artikel 'Money, money, money'.
Weten

Praktische vragen over HOREB

In de rubriek 'Vraag en antwoord' van Zone 4 Jrg. 12 gaat Janneke Hagenaar in op het gebruik van HOREB. In dit bestand kunt u praktische vragen van leerkrachten en antwoorden vinden.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

Schuurpapier - Gelijke monniken gelijke kappen?

Door Ad Boes, onderwijspedagoog, publicist en deskundige op het gebied van onderwijstoezicht.

Doen

Dichtbij en ver weg, groep 1-2

In deze rubriek worden verschillende praktijkverhalen over de ‘echte wereld’ toegelicht. Hoe halen we de echte wereld de klas in en wat doen we als we op pad gaan naar buiten?

Columns

Column - Achter de kermis aan…

Column door Hermien de Waard, werkzaam als nascholer en onderwijsontwikkelaar op De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

OGO en de hype van de 21e eeuw

De 21th century skills staan de laatste tijd volop in de belangstelling. In dit artikel maakt Wim Wardekker een theoretische vergelijking van de cirkel van de 21th century skills en die van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO).

Weten

Brede identiteitsontwikkeling door actuele thema’s in de klas

Aansluitend op het theoretische artikel van Wim Wardekker, laat Lorien de Koning zien hoe brede identiteitsontwikkeling in de praktijk van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) plaatsvindt.

Weten

Complimenten

Complimenten voor Kindercentrum KOM.MIJN en BCO onderwijsadviseurs.

Weten

Kleuters werken aan hun vragenwand

Jonge kinderen zijn eigenlijk nergens te klein voor of ‘niet aan toe’ als leerkrachten er in slagen goed aan te sluiten bij hun ervaringen én de vragen die ze hebben. In dit artikel lees je hoe dat in de kleutergroepen van de Frits Bodeschool in Urk gaat.

Weten

Boeksignalering

'Leiding geven in een OGO-school, reisverhalen van schoolleiders en hun teams, een lees-en werkboek.' door Tonny Bruin, Alkmaar: De Activiteit, 2013.

Weten

Vrij lezen: ‘Tegen de verwarming is het druk, onder de kapstok ook’

Pabo-studente Marit Koster heeft voor haar afstudeeronderwerp onderzoek gedaan naar het leesbevordering. Met haar kinderen ging ze het experiment aan om voortaan ‘vrij te lezen’. In dit artikel vertelt zij haar ervaringen.

Weten

Boeksignalering

'Wereldburger met ketchup, lesgeven over wereldburgerschap. Hoe doe je dat?' door Jeroen Van Der Zant, NCDO, 2012.

Weten

Berichten

Lees hier de berichten van deze editie.

Weten

Samen OGO invoeren: een echte activiteit!

In dit artikel laat Rienkje van de Eijnden zien op welke manier er op haar school gewerkt is aan het realiseren van goed taalonderwijs en teksten schrijven op basisschool Octant in Assendelft.

Weten

Money, money, money

Beeldverhaal.

Weten

OGO in Gambia?!

Hanneke van der Blonk beschrijft in dit artikel haar ervaringen over het onderwijs in Gambia en hoe zij voor haar minor Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) onderzoek heeft gedaan en leerkrachten na laat denken over het ontwikkelen van materiaal om lessen visueler te maken.

Weten

Jaarlijkse EECERA Conferentie in Talinn

Values, Culture and Contexts waren dit jaar de kernwoorden.
Weten

Adem verwent Sint en Piet

Een mooi praktijkverhaal over een Turkes jongen in een groep 1-2 op een school in Amsterdam Noord.
Weten

Ontwikkelingsgericht Onderwijs.. werkt dat?

De belangrijkste onderzoeksresultaten op een rij.
Weten

Extra boeksignalering door Els Kuiper

Een mooie extra boeksignalering geschreven door Els Kuiper over ‘In 80 dagen de virtuele wereld rond’ van Martine Delfos.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Columns

Stuurboord bakboord

"Tijdens de groepsconsultaties krijg ik vaak te horen dat de pedagogisch medewerkers het lastig vinden om met de kinderen mee te spelen."

Weten

Een onverwachte wending

Desira is leerkracht van groep 7-8 op basisschool de Handpalm in Leens. Tijdens de OGO-conferentie in maart is zij gekozen als OGO-talent 2013. In dit artikel beschrijft en reflecteert zij op haar thema over ‘de politiek’ en hoe het thema anders verloopt dan zij in eerste instantie verwacht heeft.

Weten

Ontwikkelingsgericht Onderwijs… Werkt dat?

Vanaf 1980 wordt er in ons land hard gewerkt aan de invoering en verdere ontwikkeling van OGO in de basisschool. In dit artikel bezien Van der Veen, Dobber en Van Oers de belangrijkste onderzoeksresultaten rond OGO.

Doen

Reken je rijk! Trek erop uit met de trein

In het artikel ‘Ontwikkelingsgericht Onderwijs… werkt dat?’ wordt een onderzoek van Worthington en Poland toegelicht. Beide gaan over symbolische representaties van de werkelijkheid en het belang van schematiseren in de ontwikkeling van het mathematisch denken van jonge kinderen. Met dit artikel sluit Niko Fijma hie...

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan