Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Money, money, money

Beeldverhaal.

Weten

OGO in Gambia?!

Hanneke van der Blonk beschrijft in dit artikel haar ervaringen over het onderwijs in Gambia en hoe zij voor haar minor Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) onderzoek heeft gedaan en leerkrachten na laat denken over het ontwikkelen van materiaal om lessen visueler te maken.

Weten

Jaarlijkse EECERA Conferentie in Talinn

Values, Culture and Contexts waren dit jaar de kernwoorden.
Weten

Adem verwent Sint en Piet

Een mooi praktijkverhaal over een Turkes jongen in een groep 1-2 op een school in Amsterdam Noord.
Weten

Ontwikkelingsgericht Onderwijs.. werkt dat?

De belangrijkste onderzoeksresultaten op een rij.
Weten

Extra boeksignalering door Els Kuiper

Een mooie extra boeksignalering geschreven door Els Kuiper over ‘In 80 dagen de virtuele wereld rond’ van Martine Delfos.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Columns

Stuurboord bakboord

"Tijdens de groepsconsultaties krijg ik vaak te horen dat de pedagogisch medewerkers het lastig vinden om met de kinderen mee te spelen."

Weten

Een onverwachte wending

Desira is leerkracht van groep 7-8 op basisschool de Handpalm in Leens. Tijdens de OGO-conferentie in maart is zij gekozen als OGO-talent 2013. In dit artikel beschrijft en reflecteert zij op haar thema over ‘de politiek’ en hoe het thema anders verloopt dan zij in eerste instantie verwacht heeft.

Weten

Ontwikkelingsgericht Onderwijs… Werkt dat?

Vanaf 1980 wordt er in ons land hard gewerkt aan de invoering en verdere ontwikkeling van OGO in de basisschool. In dit artikel bezien Van der Veen, Dobber en Van Oers de belangrijkste onderzoeksresultaten rond OGO.

Doen

Reken je rijk! Trek erop uit met de trein

In het artikel ‘Ontwikkelingsgericht Onderwijs… werkt dat?’ wordt een onderzoek van Worthington en Poland toegelicht. Beide gaan over symbolische representaties van de werkelijkheid en het belang van schematiseren in de ontwikkeling van het mathematisch denken van jonge kinderen. Met dit artikel sluit Niko Fijma hie...

Weten

Complimenten - Daar worden we blij van!

In december 2013 ontvangen de laatste pedagogisch medewerksters van Stichting Kinderopvang Hoorn (SKH) hun certificaat ‘Startblokken’. Alle locaties
voor de 0 tot 4-jarigen werken dan volgens dit concept.

Weten

Een overvloed aan @pps…

Er is een overvloed aan apps die bedoeld zijn om in het onderwijs te gebruiken. Hoe maak je als leerkracht een keuze. Zijn apps in te zetten bij het uitdiepen van je thema in de klas?

Opinie

Ik ben juf/meester. En soms vraag ik me af: Doe ik er toe?

Column door Peter Heerschop.

Weten

Eigenaarschap en leren-leren bij het lezen

In dit artikel beschrijft Monique van Wijlick hoe zij met haar groep 4 leerlingen individuele leesplannen maakt. Ze doet dat met alle kinderen en betrekt de
leerlingen ook op elkaars plannen.

Weten

Boeksignalering

Boekbespreking van 'Lastige Kinderen? Heb jij even geluk. Omdenken in opvoeding en onderwijs' van Berthold Gunster.

Weten

Ridder Rikki

De leerkrachten van basisschool De Piramide in Ridderkerk werken aan verbetering van hun onderwijs. Zij doen dit door middel van het invoeren van Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Tijdens dit proces leren de onderbouwleerkrachten werken met de verteltafel. Doris den Besten, leerkracht van groep 3, is enthousiast. Isab...

Weten

Vragen over HOREB

HOREB staat voor Handelingsgericht Observeren, Registreren en Evalueren van Basisontwikkeling. Het is een observatie, registratie en planningsinstrument dat onlosmakelijk verbonden is met Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Met HOREB ga je beter ref lecteren op je handelen, beter differentiëren én begeleiden. In d...

Doen

Beeldverhaal - Tot zover gekomen!

Aan alles komt een einde, zo ook aan een thema in de klas. Elk thema vraagt om een goede afronding. Pas dan is het verhaal van de klas rond. Zo’n afronding kan op veel manieren.

Weten

Startblokken op de agenda houden

In 2006 besluit SKE kinderopvang Enschede een pedagogische kwaliteitsslag te maken. Dit leidt tot de doelstelling om in 2010 op alle locaties ontwikkelings-gericht te werken met Startblokken van Basisontwikkeling. In dit artikel bespreken we hoe we intern de medewerkers scholen, coachen, en hoe we Startblokken op de...

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Klaar voor de start

Behorend bij artikel ‘Klaar voor de start’ / Tonny Bruin.

Weten

Onderzoek is ook werk in uitvoering

In dit artikel beschrijft Sabine Krah haar onderzoek waarmee zij als onderwijspedagoog afstudeerde.
Weten

Ontbijten met boekfiguren

In dit artikel wordt duidelijk hoe het jaarlijkse voorleesontbijt een geweldig succes wordt en resulteert in drie weken leesplezier.
Weten

Vraag en antwoord

Vragen op de vragenwand
Weten

Boeksignalering

Klaar voor de Kinderboekenweek.

Doen

Let’s dance

Een beeldverhaal
Weten

Boeksignalering

Bij kinderen met dyslexie staat leesplezier voorop
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Columns

Column - Ouderbetrokkenheid door voor te lezen in de moedertaal

Door Wendy Bakker en Ria Reimers-Appel. Ze zijn werkzaam als leidsters op Peuterspeelzaal Berend Botje, locatie De Hoeksteen in Enkhuizen.

Opinie

Schuurpapier - Van de winter op Antarctica naar de lente van het OGO

Ton van Belle, vader van twee kinderen op een ontwikkelingsgerichte basisschool. In het dagelijkse leven is hij tv-regisseur en programmamaker.

Weten

Vraag en antwoord

Vragen van de leerkracht op de vragenwand.

Weten

Boeksignalering

'Het Klokhuisboek over spor t en wetenschap.' door Fiona Remptet, Klokhuis en Pimento, 2012. En: 'Een duik in het diepe.' door Peter Vervloed, Uitgeverij Zwijsen.

Weten

Pedagogiek en didactiek komen samen in modern bewegingsonderwijs

Dit artikel gaat in op eerdere publicatie in Zone (1, jaargang 11) over het samengaan van pedagogisch en didactisch handelen van leerkrachten op ontwikkelingsgerichte scholen. Chris Hazelebach, medeauteur van ‘Bewegingsonderwijs in het speellokaal’, beschrijft zijn methode en wat hij als opleidingsdocent meeneemt va...

Weten

Meerwetende partners bij bewegingsonderwijs

Pabo-studenten en Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een spannende combinatie. Beelden van en beleving bij OGO zijn zeer divers. In het bewegingsonderwijs-curriculum van Driestar Educatief gaan studenten met opdrachten aan de slag die ontwikkelingsgericht zijn maar eerst niet als zodanig worden benoemd. Reflect...

Weten

Diaplus: dé online tekstenbank!

Veel bovenbouwleerkrachten kiezen mooie, actuele en interessante onderwerpen voor hun thema’s. Het is vervolgens vaak lastig om bij dat onderwerp of bij de onderzoeksvragen van leerlingen geschikte teksten te vinden. Vanaf dit najaar komt er een oplossing voor dit probleem! De Activiteit gaat in samenwerking met Dia...