Welkom

Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Complimenten - Daar worden we blij van!

In december 2013 ontvangen de laatste pedagogisch medewerksters van Stichting Kinderopvang Hoorn (SKH) hun certificaat ‘Startblokken’. Alle locaties
voor de 0 tot 4-jarigen werken dan volgens dit concept.

Weten

Een overvloed aan @pps…

Er is een overvloed aan apps die bedoeld zijn om in het onderwijs te gebruiken. Hoe maak je als leerkracht een keuze. Zijn apps in te zetten bij het uitdiepen van je thema in de klas?

Opinie

Ik ben juf/meester. En soms vraag ik me af: Doe ik er toe?

Column door Peter Heerschop.

Weten

Eigenaarschap en leren-leren bij het lezen

In dit artikel beschrijft Monique van Wijlick hoe zij met haar groep 4 leerlingen individuele leesplannen maakt. Ze doet dat met alle kinderen en betrekt de
leerlingen ook op elkaars plannen.

Weten

Boeksignalering

Boekbespreking van 'Lastige Kinderen? Heb jij even geluk. Omdenken in opvoeding en onderwijs' van Berthold Gunster.

Weten

Ridder Rikki

De leerkrachten van basisschool De Piramide in Ridderkerk werken aan verbetering van hun onderwijs. Zij doen dit door middel van het invoeren van Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Tijdens dit proces leren de onderbouwleerkrachten werken met de verteltafel. Doris den Besten, leerkracht van groep 3, is enthousiast. Isab...

Weten

Vragen over HOREB

HOREB staat voor Handelingsgericht Observeren, Registreren en Evalueren van Basisontwikkeling. Het is een observatie, registratie en planningsinstrument dat onlosmakelijk verbonden is met Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Met HOREB ga je beter ref lecteren op je handelen, beter differentiëren én begeleiden. In d...

Doen

Beeldverhaal - Tot zover gekomen!

Aan alles komt een einde, zo ook aan een thema in de klas. Elk thema vraagt om een goede afronding. Pas dan is het verhaal van de klas rond. Zo’n afronding kan op veel manieren.

Weten

Startblokken op de agenda houden

In 2006 besluit SKE kinderopvang Enschede een pedagogische kwaliteitsslag te maken. Dit leidt tot de doelstelling om in 2010 op alle locaties ontwikkelings-gericht te werken met Startblokken van Basisontwikkeling. In dit artikel bespreken we hoe we intern de medewerkers scholen, coachen, en hoe we Startblokken op de...

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Klaar voor de start

Behorend bij artikel ‘Klaar voor de start’ / Tonny Bruin.

Weten

Onderzoek is ook werk in uitvoering

In dit artikel beschrijft Sabine Krah haar onderzoek waarmee zij als onderwijspedagoog afstudeerde.
Weten

Ontbijten met boekfiguren

In dit artikel wordt duidelijk hoe het jaarlijkse voorleesontbijt een geweldig succes wordt en resulteert in drie weken leesplezier.
Weten

Vraag en antwoord

Vragen op de vragenwand
Weten

Boeksignalering

Klaar voor de Kinderboekenweek.

Doen

Let’s dance

Een beeldverhaal
Weten

Boeksignalering

Bij kinderen met dyslexie staat leesplezier voorop
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Columns

Column - Ouderbetrokkenheid door voor te lezen in de moedertaal

Door Wendy Bakker en Ria Reimers-Appel. Ze zijn werkzaam als leidsters op Peuterspeelzaal Berend Botje, locatie De Hoeksteen in Enkhuizen.

Opinie

Schuurpapier - Van de winter op Antarctica naar de lente van het OGO

Ton van Belle, vader van twee kinderen op een ontwikkelingsgerichte basisschool. In het dagelijkse leven is hij tv-regisseur en programmamaker.

Weten

Vraag en antwoord

Vragen van de leerkracht op de vragenwand.

Weten

Boeksignalering

'Het Klokhuisboek over spor t en wetenschap.' door Fiona Remptet, Klokhuis en Pimento, 2012. En: 'Een duik in het diepe.' door Peter Vervloed, Uitgeverij Zwijsen.

Weten

Pedagogiek en didactiek komen samen in modern bewegingsonderwijs

Dit artikel gaat in op eerdere publicatie in Zone (1, jaargang 11) over het samengaan van pedagogisch en didactisch handelen van leerkrachten op ontwikkelingsgerichte scholen. Chris Hazelebach, medeauteur van ‘Bewegingsonderwijs in het speellokaal’, beschrijft zijn methode en wat hij als opleidingsdocent meeneemt va...

Weten

Meerwetende partners bij bewegingsonderwijs

Pabo-studenten en Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een spannende combinatie. Beelden van en beleving bij OGO zijn zeer divers. In het bewegingsonderwijs-curriculum van Driestar Educatief gaan studenten met opdrachten aan de slag die ontwikkelingsgericht zijn maar eerst niet als zodanig worden benoemd. Reflect...

Weten

Diaplus: dé online tekstenbank!

Veel bovenbouwleerkrachten kiezen mooie, actuele en interessante onderwerpen voor hun thema’s. Het is vervolgens vaak lastig om bij dat onderwerp of bij de onderzoeksvragen van leerlingen geschikte teksten te vinden. Vanaf dit najaar komt er een oplossing voor dit probleem! De Activiteit gaat in samenwerking met Dia...

Weten

Klaar voor de start

Het team van basisschool De Lichtkring in Zuidlaren werkt gezamenlijk aan een schoolbreed thema rondom ‘Sport en spel’. Door samen aan dit thema te werken, krijgt het proces van thematiseren richting én diepgang. In dit artikel wordt beschreven hoe de school aan de slag is gegaan.

Weten

Onderzoek is ook werk in uitvoering!

In dit artikel beschrijft Sabine Krah haar onderzoek waarmee zij als onderwijspedagoog afstudeerde. Zij heeft gekeken naar de cognitieve opbrengsten, motivatie en zelfvertrouwen van kinderen in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) en heeft deze resultaten vergeleken met Programmagerichte scholen.

Weten

Berichten

Lees hier de berichten van deze editie.

Weten

Lezen en luisteren met begrip

Susanne de Groot heeft op haar school onderzoek gedaan naar de doorgaande lijn van groep 1 tot en met 8 op het gebied van begrijpend lezen en luisteren. In dit artikel vertelt zij over dit onderzoek en hoe leesstrategieën aan bod komen op school.

Weten

Let’s dance!

Beeldverhaal.

Weten

Ontbijten met boekfiguren

In dit artikel wordt duidelijk hoe het jaarlijkse voorleesontbijt een geweldig succes wordt en resulteert in drie weken leesplezier. De taalcoördinator zorgt ervoor dat de rol van de leerkrachten inhoudelijker wordt en dat lezer en voorlezer ‘op de agenda’ blijven.

Weten

Brochure Rekenen en Wiskunde

In OGO is rekenen en wiskunde meer dan sommen maken.
Doen

Vraag en antwoord

Gedurende het thema wordt er veel geproduceerd dat een zichtbare plek in de klas nodig heeft: brainstormoverzichten, onderzoeksvragen, verslagen, nieuwe woorden etc. Veel hiervan komt terecht op mijn themawand.
Mijn themawand hangt hierdoor erg vol en wordt onoverzichtelijk. Hoe richt ik mijn themawand in zodat het v...

Doen

Techniek door alle bouwen heen

Een beeldverhaal van een schoolbreedthema ‘Techniek'. Het beeldverhaal van deze Zone laat een schoolbreedthema zien rondom techniek op basisschool De Archipel. Vanuit het stadsdeel krijgt de school de opdracht tot het ontwerpen van een nieuw cent

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Aan de kant! De brandweer komt eraan!

Op de Katholieke Pabo Zwolle wordt in het semester waarin het thematisch werken met kleuters centraal staat, ook aandacht besteed aan techniek met kleuters. In dit artikel doen twee studenten van de tweejarige deeltijdopleiding verslag van hun thema-uitwerking en de manier waarop zij de inhouden vanuit het vakgebied...

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan