Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieComplimenten - Daar worden we blij van!
In december 2013 ontvangen de laatste pedagogisch medewerksters van Stichting Kinderopvang Hoorn (SKH) hun certificaat ‘Startblokken’. Alle locaties
voor de 0 tot 4-jarigen werken dan volgens dit concept.
Een overvloed aan @pps…
Ifor Huntelaar
Er is een overvloed aan apps die bedoeld zijn om in het onderwijs te gebruiken. Hoe maak je als leerkracht een keuze. Zijn apps in te zetten bij het uitdiepen van je thema in de klas?
Ik ben juf/meester. En soms vraag ik me af: Doe ik er toe?
Peter Heerschop
Column door Peter Heerschop.
Eigenaarschap en leren-leren bij het lezen
Monique van Wijlick
In dit artikel beschrijft Monique van Wijlick hoe zij met haar groep 4 leerlingen individuele leesplannen maakt. Ze doet dat met alle kinderen en betrekt de
leerlingen ook op elkaars plannen.
Boeksignalering
Boekbespreking van 'Lastige Kinderen? Heb jij even geluk. Omdenken in opvoeding en onderwijs' van Berthold Gunster.
Ridder Rikki
Isabelle Vingerhoets
De leerkrachten van basisschool De Piramide in Ridderkerk werken aan verbetering van hun onderwijs. Zij doen dit door middel van het invoeren van Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Tijdens dit proces leren de onderbouwleerkrachten werken met de verteltafel. Doris den Besten, leerkracht van groep 3, is enthousiast. Isab...
Vragen over HOREB
Janneke Hagenaar
HOREB staat voor Handelingsgericht Observeren, Registreren en Evalueren van Basisontwikkeling. Het is een observatie, registratie en planningsinstrument dat onlosmakelijk verbonden is met Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Met HOREB ga je beter ref lecteren op je handelen, beter differentiëren én begeleiden. In d...
Beeldverhaal - Tot zover gekomen!
Hanneke Verkleij
Aan alles komt een einde, zo ook aan een thema in de klas. Elk thema vraagt om een goede afronding. Pas dan is het verhaal van de klas rond. Zo’n afronding kan op veel manieren.
Startblokken op de agenda houden
Irene Staal en Janny Kelderman
In 2006 besluit SKE kinderopvang Enschede een pedagogische kwaliteitsslag te maken. Dit leidt tot de doelstelling om in 2010 op alle locaties ontwikkelings-gericht te werken met Startblokken van Basisontwikkeling. In dit artikel bespreken we hoe we intern de medewerkers scholen, coachen, en hoe we Startblokken op de...
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Klaar voor de start
Behorend bij artikel ‘Klaar voor de start’ / Tonny Bruin.
Onderzoek is ook werk in uitvoering
Ontbijten met boekfiguren
Vraag en antwoord
Boeksignalering
Klaar voor de Kinderboekenweek.
Let’s dance
Boeksignalering
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Column - Ouderbetrokkenheid door voor te lezen in de moedertaal
Wendy Bakker & Ria Reimers-Appel
Door Wendy Bakker en Ria Reimers-Appel. Ze zijn werkzaam als leidsters op Peuterspeelzaal Berend Botje, locatie De Hoeksteen in Enkhuizen.
Schuurpapier - Van de winter op Antarctica naar de lente van het OGO
Ton van Belle
Ton van Belle, vader van twee kinderen op een ontwikkelingsgerichte basisschool. In het dagelijkse leven is hij tv-regisseur en programmamaker.
Vraag en antwoord
Marte van Vliet
Vragen van de leerkracht op de vragenwand.
Boeksignalering
'Het Klokhuisboek over spor t en wetenschap.' door Fiona Remptet, Klokhuis en Pimento, 2012. En: 'Een duik in het diepe.' door Peter Vervloed, Uitgeverij Zwijsen.
Pedagogiek en didactiek komen samen in modern bewegingsonderwijs
Chris Hazelebach
Dit artikel gaat in op eerdere publicatie in Zone (1, jaargang 11) over het samengaan van pedagogisch en didactisch handelen van leerkrachten op ontwikkelingsgerichte scholen. Chris Hazelebach, medeauteur van ‘Bewegingsonderwijs in het speellokaal’, beschrijft zijn methode en wat hij als opleidingsdocent meeneemt va...
Meerwetende partners bij bewegingsonderwijs
Willem Brobbel
Pabo-studenten en Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een spannende combinatie. Beelden van en beleving bij OGO zijn zeer divers. In het bewegingsonderwijs-curriculum van Driestar Educatief gaan studenten met opdrachten aan de slag die ontwikkelingsgericht zijn maar eerst niet als zodanig worden benoemd. Reflect...
Diaplus: dé online tekstenbank!
Lorien de Koning & Femke van der Honing
Veel bovenbouwleerkrachten kiezen mooie, actuele en interessante onderwerpen voor hun thema’s. Het is vervolgens vaak lastig om bij dat onderwerp of bij de onderzoeksvragen van leerlingen geschikte teksten te vinden. Vanaf dit najaar komt er een oplossing voor dit probleem! De Activiteit gaat in samenwerking met Dia...
Klaar voor de start
Tonny Bruin
Het team van basisschool De Lichtkring in Zuidlaren werkt gezamenlijk aan een schoolbreed thema rondom ‘Sport en spel’. Door samen aan dit thema te werken, krijgt het proces van thematiseren richting én diepgang. In dit artikel wordt beschreven hoe de school aan de slag is gegaan.
Onderzoek is ook werk in uitvoering!
Sabine Krah
In dit artikel beschrijft Sabine Krah haar onderzoek waarmee zij als onderwijspedagoog afstudeerde. Zij heeft gekeken naar de cognitieve opbrengsten, motivatie en zelfvertrouwen van kinderen in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) en heeft deze resultaten vergeleken met Programmagerichte scholen.
Berichten
Lees hier de berichten van deze editie.
Lezen en luisteren met begrip
Susanne de Groot
Susanne de Groot heeft op haar school onderzoek gedaan naar de doorgaande lijn van groep 1 tot en met 8 op het gebied van begrijpend lezen en luisteren. In dit artikel vertelt zij over dit onderzoek en hoe leesstrategieën aan bod komen op school.
Let’s dance!
Hanneke Verkleij
Beeldverhaal.
Ontbijten met boekfiguren
Margreet Hoogendoorn
In dit artikel wordt duidelijk hoe het jaarlijkse voorleesontbijt een geweldig succes wordt en resulteert in drie weken leesplezier. De taalcoördinator zorgt ervoor dat de rol van de leerkrachten inhoudelijker wordt en dat lezer en voorlezer ‘op de agenda’ blijven.
Brochure Rekenen en Wiskunde
Vraag en antwoord
Gedurende het thema wordt er veel geproduceerd dat een zichtbare plek in de klas nodig heeft: brainstormoverzichten, onderzoeksvragen, verslagen, nieuwe woorden etc. Veel hiervan komt terecht op mijn themawand.
Mijn themawand hangt hierdoor erg vol en wordt onoverzichtelijk. Hoe richt ik mijn themawand in zodat het v...
Techniek door alle bouwen heen
Een beeldverhaal van een schoolbreedthema ‘Techniek'. Het beeldverhaal van deze Zone laat een schoolbreedthema zien rondom techniek op basisschool De Archipel. Vanuit het stadsdeel krijgt de school de opdracht tot het ontwerpen van een nieuw cent
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Aan de kant! De brandweer komt eraan!
Fleur Buurmans, Nicole Lambrix, Immy Borg & Dirkje Visser
Op de Katholieke Pabo Zwolle wordt in het semester waarin het thematisch werken met kleuters centraal staat, ook aandacht besteed aan techniek met kleuters. In dit artikel doen twee studenten van de tweejarige deeltijdopleiding verslag van hun thema-uitwerking en de manier waarop zij de inhouden vanuit het vakgebied...