Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieHoe preciezer, hoe beter!
Isabelle Vingerhoets
In dit artikel beschrijft Isabelle Vingerhoets op welke manier de overdracht van peutergroep naar onderbouw in de basisschool kan verlopen via het over-drachtsformulier van Horeb in Startblokken en Basisontwikkeling.
Woordenschatonderwijs is leuk en ontwikkelingsgericht!
Gerri Koster
Onze leerlingen worden steeds betere sprekers, lezers en schrijvers. Woordenschat-ontwikkeling staat veel in de belangstelling als onderdeel van taalontwikkeling. In dit artikel geeft Gerri Koster een beschrijving van een begeleidingstraject waarbij er een toolkit ontwikkeld is om de woordenschat te stimuleren.
Praktijkcolumn
Marjolein ten Cate
Column door Marjolein ten Cate, leerkracht van groep 7-8 op de Julianaschool in Schagen.
Neem de tijd om te spelen
Linde Heppener
Linde Heppener, studente Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam, geeft in dit artikel een verslaglegging van haar ervaringen met Startblokken van
Basisontwikkeling en de relevantie van spel voor de ontwikkeling van kinderen.
Niet voor de poes! - Een dag in de klas van Juf Tessa
Tessa Kruijer
Tessa Kruijer heeft een groep 1-2-3 van 24 leerlingen op de Julianaschool in Schagen. In dit artikel beschrijft zij hoe een gewone dag in haar klas verloopt in de eerste weken van het cursusjaar. Ze laat zien hoe zij haar klas organiseert. Ze wil alle leerlingen laten meedoen met het thema ‘huisdieren’ en ook tegemo...
Beeldverhaal
Hanneke Verkleij
Een dag in de klas bij juf Tessa. Een beeldverhaal over de organisatie van een groep 1-2-3.
Leernetwerk, het werkt!
Marlies de Wever
In dit artikel geeft Marlies de Wever, werkzaam bij BCO-Onderwijsadvies, een beschrijving van de praktijk en resultaten rondom innoveren met leernetwerken en haar werk als schoolbegeleider.
Onderzoek naar kwaliteitsverbetering
Column droomschool
Zo zijn de manieren op basisschool De Aanloop
Ouderparticipatiegroep Aanzet
Nieuwe website!
Waar is dat feestje? Hier is dat feestje!
Lorien de Koning
Lorien de Koning laat in dit artikel zien hoe juf Lobke van groep 6 gebruikmaakt van de ‘Funds of knowledge’ van haar leerlingen. Rond het thema ‘Feest vieren’ maakt zij gebruik van de kennis en vaardigheden die de leerlingen buiten de school verworven hebben. Deze kennis en vaardigheden vormen namelijk een voedings...