Welkom

Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Doen

Hoe preciezer, hoe beter!

In dit artikel beschrijft Isabelle Vingerhoets op welke manier de overdracht van peutergroep naar onderbouw in de basisschool kan verlopen via het over-drachtsformulier van Horeb in Startblokken en Basisontwikkeling.

Weten

Woordenschatonderwijs is leuk en ontwikkelingsgericht!

Onze leerlingen worden steeds betere sprekers, lezers en schrijvers. Woordenschat-ontwikkeling staat veel in de belangstelling als onderdeel van taalontwikkeling. In dit artikel geeft Gerri Koster een beschrijving van een begeleidingstraject waarbij er een toolkit ontwikkeld is om de woordenschat te stimuleren.

Columns

Praktijkcolumn

Column door Marjolein ten Cate, leerkracht van groep 7-8 op de Julianaschool in Schagen.

Weten

Neem de tijd om te spelen

Linde Heppener, studente Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam, geeft in dit artikel een verslaglegging van haar ervaringen met Startblokken van
Basisontwikkeling en de relevantie van spel voor de ontwikkeling van kinderen.

Doen

Niet voor de poes! - Een dag in de klas van Juf Tessa

Tessa Kruijer heeft een groep 1-2-3 van 24 leerlingen op de Julianaschool in Schagen. In dit artikel beschrijft zij hoe een gewone dag in haar klas verloopt in de eerste weken van het cursusjaar. Ze laat zien hoe zij haar klas organiseert. Ze wil alle leerlingen laten meedoen met het thema ‘huisdieren’ en ook tegemo...

Doen

Beeldverhaal

Een dag in de klas bij juf Tessa. Een beeldverhaal over de organisatie van een groep 1-2-3.

Weten

Leernetwerk, het werkt!

In dit artikel geeft Marlies de Wever, werkzaam bij BCO-Onderwijsadvies, een beschrijving van de praktijk en resultaten rondom innoveren met leernetwerken en haar werk als schoolbegeleider.

Weten

Onderzoek naar kwaliteitsverbetering

Tonny bruin heeft vanuit de kenniskring ‘Leren en Innoveren’ in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam en vier academische basisscholen, een onderzoek uitgevoerd naar de wijze waarop leerkrachten meer eigenaar van hun ontwikkeling worden. In de
Weten

Column droomschool

Carla de Vos, leerkracht op de Leonardo-afdeling van de Dr. H. Bavinckschool in Dordrecht, stuurde een column over de droomschool.
Weten

Zo zijn de manieren op basisschool De Aanloop

De ouderparticipatiegroep van basisschool De Aanloop heeft een brochure uitgebracht over de OGO praktijk bij hun op school.
Weten

Nieuwe website!

ZONE heeft een nieuwe website, met meer mogelijkheden en een wijze om snel op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen rondom Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Weten

Waar is dat feestje? Hier is dat feestje!

Lorien de Koning laat in dit artikel zien hoe juf Lobke van groep 6 gebruikmaakt van de ‘Funds of knowledge’ van haar leerlingen. Rond het thema ‘Feest vieren’ maakt zij gebruik van de kennis en vaardigheden die de leerlingen buiten de school verworven hebben. Deze kennis en vaardigheden vormen namelijk een voedings...

Weten

Boekentips thema: De kapper

Weten

Woordenlijsten uit het portfolio van Barendine Punt

Weten

Logboekplanning

Weten

Bronnen bij artikel Van der Zwaard

Weten

In de leer bij Engeström

Weten

Bericht voor Zone van De Volgende Stap

Weten

Spel bij hoogbegaafde kinderen

Weten

Zin in lezen... Naar een andere aanpak van lezen in groep 3

Weten

Leesmotivatie bevorderen

Weten

De boeken Top 5 van groep 6/7 van Cbs Het Kompas in IJmuiden

Weten

Onderneming de Kunstknaller

Weten

Lijstjes van taakomschrijvingen en kwaliteiten

Weten

De nieuwe Horebsite, ook voor de bovenbouw en voor kinderdagverblijven

Weten

Bijzondere plekken

Weten

Kunstzinnige vorming in het ontwikkelingsgericht onderwijs

Weten

Van Ons – Voor Hier

Een kunsteducatief project voor groep 1-2 van het basisonderwijs.
Weten

Boeksignalering

Weten

De situatie van het basisonderwijs

Weten

Spel bewust! Ontwikkelingsgericht spellingsonderwijs in groep 3.

Weten

Hier woon ik: Powerpoint

Weten

Planning en reflectie

Weten

Hier woon ik

Weten

Meer Boeksignalering – Zone 4 2011

Weten

Een kwalitatieve studie naar een ontwikkelingsgerichte visie op educatief partnerschap

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan