Welkom

Welkom op de website van het tijdschrift Zone.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Hoe werkt een raket?

In dit artikel kijken we mee met de onderzoeks-activiteiten van Willem om te zien hoe hij leesstrategieën, metacognitieve vaardigheden, begripsvorming en woordenschatuitbreiding steeds inzet om verder te komen in zijn onderzoek naar de werking van raketten.

Weten

Boeksignalering

Boekbespreking van 'Goed onderwijs en de cultuur van het meten. Ethiek, politiek en democratie.' van Gert Biesta. Uitgeverij Boom Lemma, 2012.

Doen

Beeldverhaal

Aan de hand van twee beeldverhalen in de onder- en bovenbouw laten we zien hoe Ontwikkelingsgericht Onderwijs een brede persoonsontwikkeling nastreeft binnen het thematiseren.

Weten

Echt begrijpen wat je leest: de inhoud doet er toe!

In dit artikel beschrijft Yvonne van Rijk het belang van betekenisvol leesonderwijs, waarbij de inhoud nét zo belangrijk is als het aanleren van leesstrategieën, die in veel begrijpend lezen methoden centraal staan. Ze gaat in op de kracht van de ontwikkelingsgerichte leespraktijk.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Complimenten - VOL LOF!

Binnen het project VOL LOF! onderzoeken Mariëlle Dekker en Hélène Steijn, projectleiders en intern begeleiders op basisschool De Mijlpaal, wat het geven van specifieke en gestructureerde feedback én het coachen van leerlingen oplevert.

Opinie

Kwaliteit op papier…

Door Bea Pompert, werkzaam als nascholer en onderwijs-ontwikkelaar bij 'De Activiteit', landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Gebruikmaken van verborgen kennis van leerlingen

Monique Volman geeft in dit artikel aan dat er in het onderwijs vaak sprake is van een discontinuïteit tussen school en de thuissituatie. Het belang van dit perspectief beschrijft zij via het werk van Luis Moll en zijn onderzoeksgroep in de Verenigde Staten.

Weten

Boeksignalering

Het is jullie vast niet ontgaan dat Charlotte Dematons, auteur van onder andere 'De gele ballon' en 'Sinterklaas' weer een nieuw prachtexemplaar heeft geschreven: 'Wij houden van Holland!'. In deze boeksignalering volgt een beschrijving van drie leerkrachten die het boek in hun onderwijspraktijk gebruikt hebben.

Weten

Boeksignalering

"Onze school is een verhaal, identiteit als kwaliteit." van Bas van den Berg, Aat van der Harst, Cocky Fortuin-van der Spel en Hartger Wassink.

Doen

Hoe preciezer, hoe beter!

In dit artikel beschrijft Isabelle Vingerhoets op welke manier de overdracht van peutergroep naar onderbouw in de basisschool kan verlopen via het over-drachtsformulier van Horeb in Startblokken en Basisontwikkeling.

Weten

Woordenschatonderwijs is leuk en ontwikkelingsgericht!

Onze leerlingen worden steeds betere sprekers, lezers en schrijvers. Woordenschat-ontwikkeling staat veel in de belangstelling als onderdeel van taalontwikkeling. In dit artikel geeft Gerri Koster een beschrijving van een begeleidingstraject waarbij er een toolkit ontwikkeld is om de woordenschat te stimuleren.

Columns

Praktijkcolumn

Column door Marjolein ten Cate, leerkracht van groep 7-8 op de Julianaschool in Schagen.

Weten

Neem de tijd om te spelen

Linde Heppener, studente Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam, geeft in dit artikel een verslaglegging van haar ervaringen met Startblokken van
Basisontwikkeling en de relevantie van spel voor de ontwikkeling van kinderen.

Doen

Niet voor de poes! - Een dag in de klas van Juf Tessa

Tessa Kruijer heeft een groep 1-2-3 van 24 leerlingen op de Julianaschool in Schagen. In dit artikel beschrijft zij hoe een gewone dag in haar klas verloopt in de eerste weken van het cursusjaar. Ze laat zien hoe zij haar klas organiseert. Ze wil alle leerlingen laten meedoen met het thema ‘huisdieren’ en ook tegemo...

Doen

Beeldverhaal

Een dag in de klas bij juf Tessa. Een beeldverhaal over de organisatie van een groep 1-2-3.

Weten

Leernetwerk, het werkt!

In dit artikel geeft Marlies de Wever, werkzaam bij BCO-Onderwijsadvies, een beschrijving van de praktijk en resultaten rondom innoveren met leernetwerken en haar werk als schoolbegeleider.

Weten

Onderzoek naar kwaliteitsverbetering

Tonny bruin heeft vanuit de kenniskring ‘Leren en Innoveren’ in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam en vier academische basisscholen, een onderzoek uitgevoerd naar de wijze waarop leerkrachten meer eigenaar van hun ontwikkeling worden. In de
Weten

Column droomschool

Carla de Vos, leerkracht op de Leonardo-afdeling van de Dr. H. Bavinckschool in Dordrecht, stuurde een column over de droomschool.
Weten

Zo zijn de manieren op basisschool De Aanloop

De ouderparticipatiegroep van basisschool De Aanloop heeft een brochure uitgebracht over de OGO praktijk bij hun op school.
Weten

Nieuwe website!

ZONE heeft een nieuwe website, met meer mogelijkheden en een wijze om snel op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen rondom Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Weten

Waar is dat feestje? Hier is dat feestje!

Lorien de Koning laat in dit artikel zien hoe juf Lobke van groep 6 gebruikmaakt van de ‘Funds of knowledge’ van haar leerlingen. Rond het thema ‘Feest vieren’ maakt zij gebruik van de kennis en vaardigheden die de leerlingen buiten de school verworven hebben. Deze kennis en vaardigheden vormen namelijk een voedings...

Weten

Boekentips thema: De kapper

Weten

Woordenlijsten uit het portfolio van Barendine Punt

Weten

Logboekplanning

Weten

Bronnen bij artikel Van der Zwaard

Weten

In de leer bij Engeström

Weten

Bericht voor Zone van De Volgende Stap

Weten

Spel bij hoogbegaafde kinderen

Weten

Zin in lezen... Naar een andere aanpak van lezen in groep 3

Weten

Leesmotivatie bevorderen

Weten

De boeken Top 5 van groep 6/7 van Cbs Het Kompas in IJmuiden

Weten

Onderneming de Kunstknaller

Weten

Lijstjes van taakomschrijvingen en kwaliteiten

Weten

De nieuwe Horebsite, ook voor de bovenbouw en voor kinderdagverblijven