Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieSchuurpapier - Samen uit, samen thuis!
Alita de Jong
Door Alita de Jong.
Vraag en antwoord
Marie José Glandorf & Judith van Oers
Gedurende het thema wordt er veel geproduceerd dat een zichtbare plek in de klas nodig heeft: brainstormoverzichten, onderzoeksvragen, verslagen, nieuwe woorden, etcetera. Veel hiervan komt terecht op mijn themawand. Mijn themawand hangt hierdoor erg vol en wordt onoverzichtelijk. “Hoe richt ik mijn themawand in zod...
Complimenten
Op basisschool Het Spectrum in Hoorn wordt in alle groepen ingezet op doelgericht werken aan taal. Aanleiding hiervoor is de constatering dat er hard gewerkt wordt aan betekenisvol aanbod, maar dat de opbrengsten achterblijven bij de verwachtingen.
BSO is niet saai!
Mandy van Nispen
Mandy van Nispen is een enthousiaste pedagogisch medewerker van kindcentrum De Ontdekking in Oosterhout. Ze volgt de scholing ontwikkelings-gericht werken samen met de onderbouw en het kinderdag-verblijf. Voor Mandy betekent dat meedenken en meedoen met de interessante thema’s, ook op de BSO. Hoe ze dat doet beschri...
Microkredietmarkt op De Mijlpaal
Thamar Ottens
Goede doelen acties zijn vaak een terugkomende activiteit in een schooljaar. In dit artikel vertelt Thamar Ottens, leerkracht van groep 8, over zo’n activiteit, de Microkredietmarkt, bij haar op school. Ook de kinderen en een ouder vertellen hun ervaringen.
Boeksignalering
Boekbespreking van 'Baanbrekers en boekhouders. Herinneringen aan 50 jaar kleuters.' van Frea Janssen-Vos. Van Gorcum, 2012.
Berichten
Bekijk hier de berichten van deze editie.
Boeksignalering
Boekbespreking van 'Een blik op Techniek, van 3 tot 8 jaar' van Leen de Bie. Abimo Uitgeverij, 2009. Daphne Dekkers & Ester van Oers.
Wetenschap en techniek dialogisch onderwijzen in de 21e eeuw
Lou Slangen
Al op jonge leeftijd komen kinderen in aanraking met allerlei toepassingen en producten uit de wetenschap en techniek. Dit noodzaakt dat leerlingen kennis en vaardigheden ontwikkelen die relevant zijn om te kunnen deelnemen aan deze samenleving. Deze publicatie gaat kort in op de inhoud van het wetenschap en technie...
Op weg naar… onderzoekend leren
Anita Kesselaar & Nanette Wagenaar
Anita Kesselaar, leerkracht groep 7, werkt op een thematisch onderzoekende manier aan betekenisvol onderwijs. Zij wil kinderen nieuwsgierig maken zodat ze vragen gaan stellen. Anita zet in op vaardigheden die ruimte creëren om op een onderzoeksmatige manier wetenschap en techniek in thema’s in te bedden.
Spelbegeleiding stimuleert peuters in hun ontwikkeling
Laura Zwoferink
Op de Ds. G.H. Kerstenschool in Borssele is vorig jaar de pilot ‘Peutergroep’ van start gegaan. Daarbij begeleiden behalve de pedagogisch medewerkers ook leerkrachten de peuters. De hoop die de overheid koestert, is dat er op diemanier een kwaliteits-verbeteringsslag plaatsvindt in de voor- en vroegschoolse educatie...
Beeldverhaal
Hanneke Verkleij & Ester van Oers
Een beeldverhaal van een schoolbreedthema ‘Techniek’.
Een gouden moment, daar doe je het voor!
Hanny Theunissen
Scholen zijn vaak bezig met allerlei acties en goede doelen. In Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) worden deze activiteiten in de bovenbouw onderzoeks-matig benaderd. In dit artikel gaat leerkracht Hanny Theunissen in op haar praktijk en wordt duidelijk hoe haar leerlingen geld voor het schoolkamp verdienen.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
In gesprek met de OGO-Inspectie
Op 14 september 2012 gingen zo’n dertig vertegenwoordigers van OGO-scholen in gesprek met de Inspectie. OGO-scholen willen de beste opbrengsten voor elk kind óók gericht op brede vorming. Dat staat immers in de wet op het basisonderwijs.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Inleiding
Bea Pompert
Lees hier de inleiding van dit themanummer: OGO en Opbrengstgericht werken: ‘De Piepjestoets’ door Bea Pompert.
Taal verbeteren: van saai naar uitdagend én succesvol!
Marlies de Wever
In dit artikel schrijft Marlies de Wever over haar werk in Noord- en Midden- Limburg. Ze is als onderwijsbegeleider al jarenlang bezig OGO in te voeren in verbetertrajecten op tal van scholen. Opbrengstgericht werken lukt het best als er vanuit thema’s en betrokkenheid, betekenisvolle activiteiten ontstaan voor alle...
Opbrengstgericht werken, een koud kunstje?
Chiel van der Veen
Opbrengstgericht onderwijs valt samen met de ambitie om hogere meetbare toetsresultaten te kunnen bewerkstelligen. Maar wat als de normering van deze toetsen überhaupt niet te vergelijken is met de populatie van de school? Zo is Villa Kakelbont een kleine basisschool op het asielzoekerscentrum in Den Helder. Chiel v...
Schuurpapier - Beoordelen van onderwijskwaliteit: het verhaal achter de cijfers
Sanne van der Linden
Door Sanne van der Linden.
Van ‘min naar plus’ (be)sturen
Nicole Hanegraaf
Onderwijskwaliteit staat in ‘de min’ en moet naar ‘de plus’. Op Kindcentrum De Ontdekking staat kwaliteitszorg bovenaan de agenda. De Ontdekking maakt eigen keuzes waar het kwaliteitszorg betreft. De directeur heeft hierin het vertrouwen van haar bestuur. Nicole Hanegraaf vertelt haar verhaal als schoolleider.
Wetenschapsplein - Recht op slachting voor alle 11-jarigen
Evelien Tonkens
Door Evelien Tonkens.
Wetenschapsplein - Waar een kenniseconomie echt om vraagt
Wim Wardekker
Door Wim Wardekker.
Wetenschapsplein - Toezicht versmalt!
Ad Boes
Door Ad Boes.
In gesprek met de ‘OGO inspectie’
Tonny Bruin
Op 14 september 2012 gingen zo’n dertig vertegenwoordigers van OGO-scholen in gesprek met de Inspectie. OGO-scholen willen de beste opbrengsten voor elk kind, óók op het gebied van taal en rekenen. En de Inspectie is óók gericht op brede vorming. Dat staat immers in de wet op het basisonderwijs! Toch ‘schuurt’ het n...
Hoe werkt een raket?
Lorien de Koning
In dit artikel kijken we mee met de onderzoeks-activiteiten van Willem om te zien hoe hij leesstrategieën, metacognitieve vaardigheden, begripsvorming en woordenschatuitbreiding steeds inzet om verder te komen in zijn onderzoek naar de werking van raketten.
Boeksignalering
Hester IJsseling
Boekbespreking van 'Goed onderwijs en de cultuur van het meten. Ethiek, politiek en democratie.' van Gert Biesta. Uitgeverij Boom Lemma, 2012.
Beeldverhaal
Hanneke Verkleij
Aan de hand van twee beeldverhalen in de onder- en bovenbouw laten we zien hoe Ontwikkelingsgericht Onderwijs een brede persoonsontwikkeling nastreeft binnen het thematiseren.
Echt begrijpen wat je leest: de inhoud doet er toe!
Yvonne van Rijk
In dit artikel beschrijft Yvonne van Rijk het belang van betekenisvol leesonderwijs, waarbij de inhoud nét zo belangrijk is als het aanleren van leesstrategieën, die in veel begrijpend lezen methoden centraal staan. Ze gaat in op de kracht van de ontwikkelingsgerichte leespraktijk.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Complimenten - VOL LOF!
Binnen het project VOL LOF! onderzoeken Mariëlle Dekker en Hélène Steijn, projectleiders en intern begeleiders op basisschool De Mijlpaal, wat het geven van specifieke en gestructureerde feedback én het coachen van leerlingen oplevert.
Kwaliteit op papier…
Bea Pompert
Door Bea Pompert, werkzaam als nascholer en onderwijs-ontwikkelaar bij 'De Activiteit', landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Gebruikmaken van verborgen kennis van leerlingen
Monique Volman
Monique Volman geeft in dit artikel aan dat er in het onderwijs vaak sprake is van een discontinuïteit tussen school en de thuissituatie. Het belang van dit perspectief beschrijft zij via het werk van Luis Moll en zijn onderzoeksgroep in de Verenigde Staten.
Boeksignalering
Het is jullie vast niet ontgaan dat Charlotte Dematons, auteur van onder andere 'De gele ballon' en 'Sinterklaas' weer een nieuw prachtexemplaar heeft geschreven: 'Wij houden van Holland!'. In deze boeksignalering volgt een beschrijving van drie leerkrachten die het boek in hun onderwijspraktijk gebruikt hebben.
Boeksignalering
"Onze school is een verhaal, identiteit als kwaliteit." van Bas van den Berg, Aat van der Harst, Cocky Fortuin-van der Spel en Hartger Wassink.