Welkom

Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Columns

Schuurpapier - Samen uit, samen thuis!

Door Alita de Jong.

Weten

Vraag en antwoord

Gedurende het thema wordt er veel geproduceerd dat een zichtbare plek in de klas nodig heeft: brainstormoverzichten, onderzoeksvragen, verslagen, nieuwe woorden, etcetera. Veel hiervan komt terecht op mijn themawand. Mijn themawand hangt hierdoor erg vol en wordt onoverzichtelijk. “Hoe richt ik mijn themawand in zod...

Weten

Complimenten

Op basisschool Het Spectrum in Hoorn wordt in alle groepen ingezet op doelgericht werken aan taal. Aanleiding hiervoor is de constatering dat er hard gewerkt wordt aan betekenisvol aanbod, maar dat de opbrengsten achterblijven bij de verwachtingen.

Weten

BSO is niet saai!

Mandy van Nispen is een enthousiaste pedagogisch medewerker van kindcentrum De Ontdekking in Oosterhout. Ze volgt de scholing ontwikkelings-gericht werken samen met de onderbouw en het kinderdag-verblijf. Voor Mandy betekent dat meedenken en meedoen met de interessante thema’s, ook op de BSO. Hoe ze dat doet beschri...

Doen

Microkredietmarkt op De Mijlpaal

Goede doelen acties zijn vaak een terugkomende activiteit in een schooljaar. In dit artikel vertelt Thamar Ottens, leerkracht van groep 8, over zo’n activiteit, de Microkredietmarkt, bij haar op school. Ook de kinderen en een ouder vertellen hun ervaringen.

Weten

Boeksignalering

Boekbespreking van 'Baanbrekers en boekhouders. Herinneringen aan 50 jaar kleuters.' van Frea Janssen-Vos. Van Gorcum, 2012.

Weten

Berichten

Bekijk hier de berichten van deze editie.

Weten

Boeksignalering

Boekbespreking van 'Een blik op Techniek, van 3 tot 8 jaar' van Leen de Bie. Abimo Uitgeverij, 2009. Daphne Dekkers & Ester van Oers.

Weten

Wetenschap en techniek dialogisch onderwijzen in de 21e eeuw

Al op jonge leeftijd komen kinderen in aanraking met allerlei toepassingen en producten uit de wetenschap en techniek. Dit noodzaakt dat leerlingen kennis en vaardigheden ontwikkelen die relevant zijn om te kunnen deelnemen aan deze samenleving. Deze publicatie gaat kort in op de inhoud van het wetenschap en technie...

Weten

Op weg naar… onderzoekend leren

Anita Kesselaar, leerkracht groep 7, werkt op een thematisch onderzoekende manier aan betekenisvol onderwijs. Zij wil kinderen nieuwsgierig maken zodat ze vragen gaan stellen. Anita zet in op vaardigheden die ruimte creëren om op een onderzoeksmatige manier wetenschap en techniek in thema’s in te bedden.

Weten

Spelbegeleiding stimuleert peuters in hun ontwikkeling

Op de Ds. G.H. Kerstenschool in Borssele is vorig jaar de pilot ‘Peutergroep’ van start gegaan. Daarbij begeleiden behalve de pedagogisch medewerkers ook leerkrachten de peuters. De hoop die de overheid koestert, is dat er op diemanier een kwaliteits-verbeteringsslag plaatsvindt in de voor- en vroegschoolse educatie...

Doen

Beeldverhaal

Een beeldverhaal van een schoolbreedthema ‘Techniek’.

Weten

Een gouden moment, daar doe je het voor!

Scholen zijn vaak bezig met allerlei acties en goede doelen. In Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) worden deze activiteiten in de bovenbouw onderzoeks-matig benaderd. In dit artikel gaat leerkracht Hanny Theunissen in op haar praktijk en wordt duidelijk hoe haar leerlingen geld voor het schoolkamp verdienen.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

In gesprek met de OGO-Inspectie

Op 14 september 2012 gingen zo’n dertig vertegenwoordigers van OGO-scholen in gesprek met de Inspectie. OGO-scholen willen de beste opbrengsten voor elk kind óók gericht op brede vorming. Dat staat immers in de wet op het basisonderwijs.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Inleiding

Lees hier de inleiding van dit themanummer: OGO en Opbrengstgericht werken: ‘De Piepjestoets’ door Bea Pompert.

Weten

Taal verbeteren: van saai naar uitdagend én succesvol!

In dit artikel schrijft Marlies de Wever over haar werk in Noord- en Midden- Limburg. Ze is als onderwijsbegeleider al jarenlang bezig OGO in te voeren in verbetertrajecten op tal van scholen. Opbrengstgericht werken lukt het best als er vanuit thema’s en betrokkenheid, betekenisvolle activiteiten ontstaan voor alle...

Weten

Opbrengstgericht werken, een koud kunstje?

Opbrengstgericht onderwijs valt samen met de ambitie om hogere meetbare toetsresultaten te kunnen bewerkstelligen. Maar wat als de normering van deze toetsen überhaupt niet te vergelijken is met de populatie van de school? Zo is Villa Kakelbont een kleine basisschool op het asielzoekerscentrum in Den Helder. Chiel v...

Opinie

Schuurpapier - Beoordelen van onderwijskwaliteit: het verhaal achter de cijfers

Door Sanne van der Linden.

Weten

Van ‘min naar plus’ (be)sturen

Onderwijskwaliteit staat in ‘de min’ en moet naar ‘de plus’. Op Kindcentrum De Ontdekking staat kwaliteitszorg bovenaan de agenda. De Ontdekking maakt eigen keuzes waar het kwaliteitszorg betreft. De directeur heeft hierin het vertrouwen van haar bestuur. Nicole Hanegraaf vertelt haar verhaal als schoolleider.

Opinie

Wetenschapsplein - Recht op slachting voor alle 11-jarigen

Door Evelien Tonkens.

Opinie

Wetenschapsplein - Waar een kenniseconomie echt om vraagt

Door Wim Wardekker.

Opinie

Wetenschapsplein - Toezicht versmalt!

Door Ad Boes.

Weten

In gesprek met de ‘OGO inspectie’

Op 14 september 2012 gingen zo’n dertig vertegenwoordigers van OGO-scholen in gesprek met de Inspectie. OGO-scholen willen de beste opbrengsten voor elk kind, óók op het gebied van taal en rekenen. En de Inspectie is óók gericht op brede vorming. Dat staat immers in de wet op het basisonderwijs! Toch ‘schuurt’ het n...

Weten

Hoe werkt een raket?

In dit artikel kijken we mee met de onderzoeks-activiteiten van Willem om te zien hoe hij leesstrategieën, metacognitieve vaardigheden, begripsvorming en woordenschatuitbreiding steeds inzet om verder te komen in zijn onderzoek naar de werking van raketten.

Weten

Boeksignalering

Boekbespreking van 'Goed onderwijs en de cultuur van het meten. Ethiek, politiek en democratie.' van Gert Biesta. Uitgeverij Boom Lemma, 2012.

Doen

Beeldverhaal

Aan de hand van twee beeldverhalen in de onder- en bovenbouw laten we zien hoe Ontwikkelingsgericht Onderwijs een brede persoonsontwikkeling nastreeft binnen het thematiseren.

Weten

Echt begrijpen wat je leest: de inhoud doet er toe!

In dit artikel beschrijft Yvonne van Rijk het belang van betekenisvol leesonderwijs, waarbij de inhoud nét zo belangrijk is als het aanleren van leesstrategieën, die in veel begrijpend lezen methoden centraal staan. Ze gaat in op de kracht van de ontwikkelingsgerichte leespraktijk.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Complimenten - VOL LOF!

Binnen het project VOL LOF! onderzoeken Mariëlle Dekker en Hélène Steijn, projectleiders en intern begeleiders op basisschool De Mijlpaal, wat het geven van specifieke en gestructureerde feedback én het coachen van leerlingen oplevert.

Opinie

Kwaliteit op papier…

Door Bea Pompert, werkzaam als nascholer en onderwijs-ontwikkelaar bij 'De Activiteit', landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Weten

Gebruikmaken van verborgen kennis van leerlingen

Monique Volman geeft in dit artikel aan dat er in het onderwijs vaak sprake is van een discontinuïteit tussen school en de thuissituatie. Het belang van dit perspectief beschrijft zij via het werk van Luis Moll en zijn onderzoeksgroep in de Verenigde Staten.

Weten

Boeksignalering

Het is jullie vast niet ontgaan dat Charlotte Dematons, auteur van onder andere 'De gele ballon' en 'Sinterklaas' weer een nieuw prachtexemplaar heeft geschreven: 'Wij houden van Holland!'. In deze boeksignalering volgt een beschrijving van drie leerkrachten die het boek in hun onderwijspraktijk gebruikt hebben.

Weten

Boeksignalering

"Onze school is een verhaal, identiteit als kwaliteit." van Bas van den Berg, Aat van der Harst, Cocky Fortuin-van der Spel en Hartger Wassink.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan