Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieHoe werkt een raket?
Lorien de Koning
In dit artikel kijken we mee met de onderzoeks-activiteiten van Willem om te zien hoe hij leesstrategieën, metacognitieve vaardigheden, begripsvorming en woordenschatuitbreiding steeds inzet om verder te komen in zijn onderzoek naar de werking van raketten.
Boeksignalering
Hester IJsseling
Boekbespreking van 'Goed onderwijs en de cultuur van het meten. Ethiek, politiek en democratie.' van Gert Biesta. Uitgeverij Boom Lemma, 2012.
Beeldverhaal
Hanneke Verkleij
Aan de hand van twee beeldverhalen in de onder- en bovenbouw laten we zien hoe Ontwikkelingsgericht Onderwijs een brede persoonsontwikkeling nastreeft binnen het thematiseren.
Echt begrijpen wat je leest: de inhoud doet er toe!
Yvonne van Rijk
In dit artikel beschrijft Yvonne van Rijk het belang van betekenisvol leesonderwijs, waarbij de inhoud nét zo belangrijk is als het aanleren van leesstrategieën, die in veel begrijpend lezen methoden centraal staan. Ze gaat in op de kracht van de ontwikkelingsgerichte leespraktijk.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Complimenten - VOL LOF!
Binnen het project VOL LOF! onderzoeken Mariëlle Dekker en Hélène Steijn, projectleiders en intern begeleiders op basisschool De Mijlpaal, wat het geven van specifieke en gestructureerde feedback én het coachen van leerlingen oplevert.
Kwaliteit op papier…
Bea Pompert
Door Bea Pompert, werkzaam als nascholer en onderwijs-ontwikkelaar bij 'De Activiteit', landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Gebruikmaken van verborgen kennis van leerlingen
Monique Volman
Monique Volman geeft in dit artikel aan dat er in het onderwijs vaak sprake is van een discontinuïteit tussen school en de thuissituatie. Het belang van dit perspectief beschrijft zij via het werk van Luis Moll en zijn onderzoeksgroep in de Verenigde Staten.
Boeksignalering
Het is jullie vast niet ontgaan dat Charlotte Dematons, auteur van onder andere 'De gele ballon' en 'Sinterklaas' weer een nieuw prachtexemplaar heeft geschreven: 'Wij houden van Holland!'. In deze boeksignalering volgt een beschrijving van drie leerkrachten die het boek in hun onderwijspraktijk gebruikt hebben.
Boeksignalering
"Onze school is een verhaal, identiteit als kwaliteit." van Bas van den Berg, Aat van der Harst, Cocky Fortuin-van der Spel en Hartger Wassink.
Hoe preciezer, hoe beter!
Isabelle Vingerhoets
In dit artikel beschrijft Isabelle Vingerhoets op welke manier de overdracht van peutergroep naar onderbouw in de basisschool kan verlopen via het over-drachtsformulier van Horeb in Startblokken en Basisontwikkeling.
Woordenschatonderwijs is leuk en ontwikkelingsgericht!
Gerri Koster
Onze leerlingen worden steeds betere sprekers, lezers en schrijvers. Woordenschat-ontwikkeling staat veel in de belangstelling als onderdeel van taalontwikkeling. In dit artikel geeft Gerri Koster een beschrijving van een begeleidingstraject waarbij er een toolkit ontwikkeld is om de woordenschat te stimuleren.
Praktijkcolumn
Marjolein ten Cate
Column door Marjolein ten Cate, leerkracht van groep 7-8 op de Julianaschool in Schagen.
Neem de tijd om te spelen
Linde Heppener
Linde Heppener, studente Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam, geeft in dit artikel een verslaglegging van haar ervaringen met Startblokken van
Basisontwikkeling en de relevantie van spel voor de ontwikkeling van kinderen.
Niet voor de poes! - Een dag in de klas van Juf Tessa
Tessa Kruijer
Tessa Kruijer heeft een groep 1-2-3 van 24 leerlingen op de Julianaschool in Schagen. In dit artikel beschrijft zij hoe een gewone dag in haar klas verloopt in de eerste weken van het cursusjaar. Ze laat zien hoe zij haar klas organiseert. Ze wil alle leerlingen laten meedoen met het thema ‘huisdieren’ en ook tegemo...
Beeldverhaal
Hanneke Verkleij
Een dag in de klas bij juf Tessa. Een beeldverhaal over de organisatie van een groep 1-2-3.
Leernetwerk, het werkt!
Marlies de Wever
In dit artikel geeft Marlies de Wever, werkzaam bij BCO-Onderwijsadvies, een beschrijving van de praktijk en resultaten rondom innoveren met leernetwerken en haar werk als schoolbegeleider.
Onderzoek naar kwaliteitsverbetering
Column droomschool
Zo zijn de manieren op basisschool De Aanloop
Ouderparticipatiegroep Aanzet
Nieuwe website!
Waar is dat feestje? Hier is dat feestje!
Lorien de Koning
Lorien de Koning laat in dit artikel zien hoe juf Lobke van groep 6 gebruikmaakt van de ‘Funds of knowledge’ van haar leerlingen. Rond het thema ‘Feest vieren’ maakt zij gebruik van de kennis en vaardigheden die de leerlingen buiten de school verworven hebben. Deze kennis en vaardigheden vormen namelijk een voedings...