Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactiePlusklas past niet
Hedi Schuite
Passend Onderwijs zou passend moeten zijn voor alle kinderen. Ook voor de meer- en hoogbegaafde kinderen.
Safe the future
Ester van Oers
Op basisschool De Archipel hebben alle groepen het schoolbrede thema ‘Let’s save the future’. Tijdens dit thema staan het scheiden van afval, duurzame energie en mooie plannen voor onze toekomst centraal.
VVE: wat werkt?
Dorian de Haan
Uit recent onderzoek blijkt het effect van Voor- en Vroegschoolse Educatie minimaal. Dorian de Haan zoomt in op dit onderzoek en geeft voorbeelden van onderzoeken waar we wel veel van kunnen leren, zodat we als professional onderwijs kunnen bieden dat werkt.
Basisontwikkeling, daar krijg je nooit genoeg van
Levineke van der Meer
Startblokken van Basisontwikkeling streeft al jaren naar het inspireren van professionals. Levineke van der Meer omschrijft, aan de hand van herinneringen van diverse personen uit de nieuwe uitgave van het boek Basisontwikkeling, de kern van Basisontwikkeling en inspireert om er ook de komende jaren mee aan de slag ...
VVE heeft een emancipatorische slag te slaan
Hermien de Waard
Prof. Dr. Paul Leseman twijfelt niet aan opbrengsten van voor- en vroegschoolse educatie. Hermien de Waard gaat met hem in gesprek over het belang van VVE en meer specifiek Startblokken en Basisontwikkeling.
Pubers en peuters
Marianne Rozendaal
Bij het vak ‘Kindontwikkeling’ lopen bovenbouwers vier weken lang een stage van een uur bij het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en de kleutergroepen. Het vak is razend populair.
Spel door de school heen
Marjolein Dobber
Binnenkort verschijnt het boek ‘Spelen en leren op school’. Dit boek geeft een actueel beeld van spel binnen verschillende vakgebieden in zowel onder- als bovenbouw. Hier zijn een aantal inspirerende voorbeelden uit het boek opgenomen die laten zien hoe leerkrachten met succes ontwikkelingsgerichte spelactiviteiten ...
Electrotechniek is een feestje!
Karen Beers
Leerkracht Karen wil de kinderen in haar groep ervaringen op laten doen met elektrotechniek, maar zelf heeft ze daar weinig kennis van en ervaringen mee. Het voelt als een sprong in het diepe, maar Karen heeft hoge verwachtingen van de kinderen en dus gaat ze aan de slag met een onderwerp ver buiten haar eigen comfo...
Gezond van je mond tot je kont
Groep 5-6 werkt aan de eindpresentatie van hun thema. De leerlingen hebben veel geleerd over spijsvertering, poep, gezonde en minder gezonde voeding, recepten beoordeeld, nagedacht over gezonde snacks en zelfs een kookboek geschreven. In dit beeldverhaal wordt duidelijk hoe de eindpresentatie wordt voorbereid.
Burgerschapsvorming, dialogische gespreksvoering en aansluiten bij het kind
Hilbertine Bos
Hilbertine Bos vertelt over haar bezoek aan de OGO-conferentie ‘In de pas, uit de pas’ van woensdag 15 maart 2017. Deelnemers van student tot wetenschapper zijn aanwezig.
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Hun eigen ding doen
Claudia van Kruistum
Het genie is dood. Niet individuen als Bill Gates, Steve Jobs en Mark Zuckerberg veranderen onze wereld, maar de teams van knappe koppen die zij zorgvuldig samenstellen. Hoog tijd voor een herevaluatie van de individualistische manier waarop digitale media in het onderwijs gebruikt worden.
Startgespreken 2.0
Ingard Lachman
Ingard Lachman is werkzaam als directeur van CBS De Ark in Rotterdam en vertelt over Startgesprekken 2.0.
School en samenleving
Anders Schinkel
Je hoort nogal eens zeggen dat de school niet buiten de maatschappij moet (komen te) staan, maar erin. Anders Schinkel stelt in dit artikel dat de school beter afstand kan houden van de samenleving.
Samenleving op afstand?
Marjolein ten Cate
Anders Schinkel beschrijft in het vorige artikel dat we de samenleving beter op afstand kunnen houden. In dit artikel reageert Marjolein ten Cate op zijn visie op school en samenleving.
Ontmoeting met een vluchteling
Jedidja Meima-den Breejen
De media verspreiden volop meningen en visies op kinderrechten en vluchtelingen. Maar wat vinden kinderen daar eigenlijk zelf van? Groep 8b van Basisschool Oostelijke Eilanden in Amsterdam gaat op onderzoek uit naar kinderrechten en onderzoekt wat zij kunnen betekenen voor onze maatschappij.
Samen plezier maken
Lauren Christie
Het is zomerfeest op de voorschool, om mij heen zie ik rondhuppelende kinderen. Ik kijk nog eens en zie dat het niet alleen de kinderen zijn die rondhuppelen, maar ook hun ouders…
ICT: leerlingen aan zet!
Dorian de Haan
De digitale (r)evolutie is niet te stuiten. Dat roept de vraag op of ICT thuishoort binnen de school. Wat is zinvol? Hoe past het gebruik van ICT in een OGO-denkkader? In dit artikel wordt besproken hoe de inzet van ICT de koppeling tussen school en de maatschappij kan versterken.
Kleine onderzoekjes, grote resultaten
Bea Pompert
In dit artikel komen diverse onderzoeksgerichte activiteiten aan bod. Ze zijn afkomstig van verschillende leerkrachten. Leerkrachten die er werk van maken hun leerlingen te laten ontdekken en onderzoeken. En dikwijls is dat niet eens zo ingewikkeld.
Elk kind speelt mee
Levineke van der Meer en Bea Pompert
We zijn op bezoek in de groep van Maaike van der Poel. Deze groep is verbonden aan basisschool De Ark in Rotterdam.
Op naar het VO!
Mischa Roberts
Groep 8 is een spannend leerjaar. Het bevat één van de meest persoonlijke en betekenisvolle activiteiten voor de leerlingen: het krijgen van het voorlopig schooladvies. In groep 8A van basisschool Panta Rhei in Beverwijk werken de leerlingen toe naar de keuze voor hun vervolgopleiding, waarbij sociale media plotseli...
De tweede hand
Groep 7-8 van de Julianaschool in Schagen runt al jaren een tweedehands winkel. De huidige leerlingen en leerkracht Marjolein vinden het weer tijd voor iets nieuws: recycleshop ‘De tweede hand’. Alle ‘functiegroepen’, zoals pr- en reclame, verkoop, financiën, buigen zich over de nieuwe vorm en inhoud.
Culturele ankers
Robin Bieren
Glas is al sinds 1765 verankerd in de Leerdamse samenleving. Het is dan ook niet vreemd dat er een project is samengesteld om alle kinderen in de basisschoolleeftijd kennis te laten maken de ‘Glasstad’ waarin zij wonen.
Nieuws
Lees hier meer over het boek: 'Glasexpert', de nieuwe versie van 'Thema's en taal' en de nieuwe mastertrack 'Onderwijs en Innovatie' aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Boekrecensie
Femke van der Wilt
Lees hier meer over het boek 'Meer dan lezen'.
Nieuws
Lees hier meer over de Vygotskij bibliotheek en de herziene versies van de boeken 'Thema’s en taal' en 'Basisontwikkeling'.
Géén decemberstress
Chantal Driessen
Ze komen er weer aan: de donkere december dagen. Wat doet dit met een klas en met de leerkrachten? Laten we ons meeslepen binnen de gebaande wegen of hebben we hierin nog een keus voor spelend- en onderzoekend leren?
Uit het portfolio van een student
Linda Galle
Op de opleiding Specialist Jonge Kind worden leraren uitgedaagd om een sociaal-culturele praktijk met jonge kinderen op te zetten. Linda Galle laat, in haar portfolio, zien hoe zij in haar groep de bestaande bouwhoek omtovert tot Boerderijhoek.
Ontwikkelverhalen van het jonge kind
Tirza Tuithof
Tirza Tuithof heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van het schrijven van ontwikkel-verhalen van observaties voor het kind, de ouders en de professional. In dit artikel wordt de uitkomst van dit onderzoek gedeeld en gekoppeld aan de praktijk.
Tweetalgesprek als motor bij woordenschatdidactiek
Thom van Dongen
Tweetalgesprekken kunnen binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs een grote meerwaarde hebben bij het leren van nieuwe woorden. Thom van Dongen doet praktijkonderzoek in zijn eigen kleutergroep in het kader van de Master ‘Leren en innoveren’ op basisschool De Mijlpaal te Amsterdam.
Op zoek naar het kindverhaal
Marlies de Wever
Ontwikkelverhalen zijn spelverhalen van kinderen die door hun begeleiders worden geschreven bij foto’s van veelzeggende spelsituaties. Marlies de Wever schrijft over praktijken waarin kleuters en leerkrachten samen met haar de waarde van ontwikkelverhalen onderzoeken.