Welkom

Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews

Word abonnee

Bekijk hier de opties

Redactie

Neem contact op met de redactie
Opinie

Plusklas past niet

Passend Onderwijs zou passend moeten zijn voor alle kinderen. Ook voor de meer- en hoogbegaafde kinderen.

Doen

Safe the future

Op basisschool De Archipel hebben alle groepen het schoolbrede thema ‘Let’s save the future’. Tijdens dit thema staan het scheiden van afval, duurzame energie en mooie plannen voor onze toekomst centraal.

Weten

VVE: wat werkt?

Uit recent onderzoek blijkt het effect van Voor- en Vroegschoolse Educatie minimaal. Dorian de Haan zoomt in op dit onderzoek en geeft voorbeelden van onderzoeken waar we wel veel van kunnen leren, zodat we als professional onderwijs kunnen bieden dat werkt.

Weten

Basisontwikkeling, daar krijg je nooit genoeg van

Startblokken van Basisontwikkeling streeft al jaren naar het inspireren van professionals. Levineke van der Meer omschrijft, aan de hand van herinneringen van diverse personen uit de nieuwe uitgave van het boek Basisontwikkeling, de kern van Basisontwikkeling en inspireert om er ook de komende jaren mee aan de slag ...

Weten

VVE heeft een emancipatorische slag te slaan

Prof. Dr. Paul Leseman twijfelt niet aan opbrengsten van voor- en vroegschoolse educatie. Hermien de Waard gaat met hem in gesprek over het belang van VVE en meer specifiek Startblokken en Basisontwikkeling.

Columns

Pubers en peuters

Bij het vak ‘Kindontwikkeling’ lopen bovenbouwers vier weken lang een stage van een uur bij het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en de kleutergroepen. Het vak is razend populair.

Doen

Spel door de school heen

Binnenkort verschijnt het boek ‘Spelen en leren op school’. Dit boek geeft een actueel beeld van spel binnen verschillende vakgebieden in zowel onder- als bovenbouw. Hier zijn een aantal inspirerende voorbeelden uit het boek opgenomen die laten zien hoe leerkrachten met succes ontwikkelingsgerichte spelactiviteiten ...

Doen

Electrotechniek is een feestje!

Leerkracht Karen wil de kinderen in haar groep ervaringen op laten doen met elektrotechniek, maar zelf heeft ze daar weinig kennis van en ervaringen mee. Het voelt als een sprong in het diepe, maar Karen heeft hoge verwachtingen van de kinderen en dus gaat ze aan de slag met een onderwerp ver buiten haar eigen comfo...

Doen

Gezond van je mond tot je kont

Groep 5-6 werkt aan de eindpresentatie van hun thema. De leerlingen hebben veel geleerd over spijsvertering, poep, gezonde en minder gezonde voeding, recepten beoordeeld, nagedacht over gezonde snacks en zelfs een kookboek geschreven. In dit beeldverhaal wordt duidelijk hoe de eindpresentatie wordt voorbereid.

Weten

Burgerschapsvorming, dialogische gespreksvoering en aansluiten bij het kind

Hilbertine Bos vertelt over haar bezoek aan de OGO-conferentie ‘In de pas, uit de pas’ van woensdag 15 maart 2017. Deelnemers van student tot wetenschapper zijn aanwezig.

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Opinie

Hun eigen ding doen

Het genie is dood. Niet individuen als Bill Gates, Steve Jobs en Mark Zuckerberg veranderen onze wereld, maar de teams van knappe koppen die zij zorgvuldig samenstellen. Hoog tijd voor een herevaluatie van de individualistische manier waarop digitale media in het onderwijs gebruikt worden.

Columns

Startgespreken 2.0

Ingard Lachman is werkzaam als directeur van CBS De Ark in Rotterdam en vertelt over Startgesprekken 2.0.

Weten

School en samenleving

Je hoort nogal eens zeggen dat de school niet buiten de maatschappij moet (komen te) staan, maar erin. Anders Schinkel stelt in dit artikel dat de school beter afstand kan houden van de samenleving.

Weten

Samenleving op afstand?

Anders Schinkel beschrijft in het vorige artikel dat we de samenleving beter op afstand kunnen houden. In dit artikel reageert Marjolein ten Cate op zijn visie op school en samenleving.

Doen

Ontmoeting met een vluchteling

De media verspreiden volop meningen en visies op kinderrechten en vluchtelingen. Maar wat vinden kinderen daar eigenlijk zelf van? Groep 8b van Basisschool Oostelijke Eilanden in Amsterdam gaat op onderzoek uit naar kinderrechten en onderzoekt wat zij kunnen betekenen voor onze maatschappij.

Columns

Samen plezier maken

Het is zomerfeest op de voorschool, om mij heen zie ik rondhuppelende kinderen. Ik kijk nog eens en zie dat het niet alleen de kinderen zijn die rondhuppelen, maar ook hun ouders…

Weten

ICT: leerlingen aan zet!

De digitale (r)evolutie is niet te stuiten. Dat roept de vraag op of ICT thuishoort binnen de school. Wat is zinvol? Hoe past het gebruik van ICT in een OGO-denkkader? In dit artikel wordt besproken hoe de inzet van ICT de koppeling tussen school en de maatschappij kan versterken.

Doen

Kleine onderzoekjes, grote resultaten

In dit artikel komen diverse onderzoeksgerichte activiteiten aan bod. Ze zijn afkomstig van verschillende leerkrachten. Leerkrachten die er werk van maken hun leerlingen te laten ontdekken en onderzoeken. En dikwijls is dat niet eens zo ingewikkeld.

Weten

Elk kind speelt mee

We zijn op bezoek in de groep van Maaike van der Poel. Deze groep is verbonden aan basisschool De Ark in Rotterdam.

Doen

Op naar het VO!

Groep 8 is een spannend leerjaar. Het bevat één van de meest persoonlijke en betekenisvolle activiteiten voor de leerlingen: het krijgen van het voorlopig schooladvies. In groep 8A van basisschool Panta Rhei in Beverwijk werken de leerlingen toe naar de keuze voor hun vervolgopleiding, waarbij sociale media plotseli...

Doen

De tweede hand

Groep 7-8 van de Julianaschool in Schagen runt al jaren een tweedehands winkel. De huidige leerlingen en leerkracht Marjolein vinden het weer tijd voor iets nieuws: recycleshop ‘De tweede hand’. Alle ‘functiegroepen’, zoals pr- en reclame, verkoop, financiën, buigen zich over de nieuwe vorm en inhoud.

Weten

Culturele ankers

Glas is al sinds 1765 verankerd in de Leerdamse samenleving. Het is dan ook niet vreemd dat er een project is samengesteld om alle kinderen in de basisschoolleeftijd kennis te laten maken de ‘Glasstad’ waarin zij wonen.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over het boek: 'Glasexpert', de nieuwe versie van 'Thema's en taal' en de nieuwe mastertrack 'Onderwijs en Innovatie' aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Redactioneel

Van de redactie

Weten

In dit nummer

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Boekrecensie

Lees hier meer over het boek 'Meer dan lezen'.

Weten

Nieuws

Lees hier meer over de Vygotskij bibliotheek en de herziene versies van de boeken 'Thema’s en taal' en 'Basisontwikkeling'.

Opinie

Géén decemberstress

Ze komen er weer aan: de donkere december dagen. Wat doet dit met een klas en met de leerkrachten? Laten we ons meeslepen binnen de gebaande wegen of hebben we hierin nog een keus voor spelend- en onderzoekend leren?

Columns

Uit het portfolio van een student

Op de opleiding Specialist Jonge Kind worden leraren uitgedaagd om een sociaal-culturele praktijk met jonge kinderen op te zetten. Linda Galle laat, in haar portfolio, zien hoe zij in haar groep de bestaande bouwhoek omtovert tot Boerderijhoek.

Weten

Ontwikkelverhalen van het jonge kind

Tirza Tuithof heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van het schrijven van ontwikkel-verhalen van observaties voor het kind, de ouders en de professional. In dit artikel wordt de uitkomst van dit onderzoek gedeeld en gekoppeld aan de praktijk.

Weten

Tweetalgesprek als motor bij woordenschatdidactiek

Tweetalgesprekken kunnen binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs een grote meerwaarde hebben bij het leren van nieuwe woorden. Thom van Dongen doet praktijkonderzoek in zijn eigen kleutergroep in het kader van de Master ‘Leren en innoveren’ op basisschool De Mijlpaal te Amsterdam.

Weten

Op zoek naar het kindverhaal

Ontwikkelverhalen zijn spelverhalen van kinderen die door hun begeleiders worden geschreven bij foto’s van veelzeggende spelsituaties. Marlies de Wever schrijft over praktijken waarin kleuters en leerkrachten samen met haar de waarde van ontwikkelverhalen onderzoeken.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan