Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieNieuws
Lees hier meer over het boek: 'Glasexpert', de nieuwe versie van 'Thema's en taal' en de nieuwe mastertrack 'Onderwijs en Innovatie' aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Boekrecensie
Femke van der Wilt
Lees hier meer over het boek 'Meer dan lezen'.
Nieuws
Lees hier meer over de Vygotskij bibliotheek en de herziene versies van de boeken 'Thema’s en taal' en 'Basisontwikkeling'.
Géén decemberstress
Chantal Driessen
Ze komen er weer aan: de donkere december dagen. Wat doet dit met een klas en met de leerkrachten? Laten we ons meeslepen binnen de gebaande wegen of hebben we hierin nog een keus voor spelend- en onderzoekend leren?
Uit het portfolio van een student
Linda Galle
Op de opleiding Specialist Jonge Kind worden leraren uitgedaagd om een sociaal-culturele praktijk met jonge kinderen op te zetten. Linda Galle laat, in haar portfolio, zien hoe zij in haar groep de bestaande bouwhoek omtovert tot Boerderijhoek.
Ontwikkelverhalen van het jonge kind
Tirza Tuithof
Tirza Tuithof heeft onderzoek gedaan naar de meerwaarde van het schrijven van ontwikkel-verhalen van observaties voor het kind, de ouders en de professional. In dit artikel wordt de uitkomst van dit onderzoek gedeeld en gekoppeld aan de praktijk.
Tweetalgesprek als motor bij woordenschatdidactiek
Thom van Dongen
Tweetalgesprekken kunnen binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs een grote meerwaarde hebben bij het leren van nieuwe woorden. Thom van Dongen doet praktijkonderzoek in zijn eigen kleutergroep in het kader van de Master ‘Leren en innoveren’ op basisschool De Mijlpaal te Amsterdam.
Op zoek naar het kindverhaal
Marlies de Wever
Ontwikkelverhalen zijn spelverhalen van kinderen die door hun begeleiders worden geschreven bij foto’s van veelzeggende spelsituaties. Marlies de Wever schrijft over praktijken waarin kleuters en leerkrachten samen met haar de waarde van ontwikkelverhalen onderzoeken.
Vrijheid in verbondenheid
Marjanke Huiskes
Kernreflectie en leren van binnenuit is een manier van leren, die niet alleen extern wordt gestimuleerd, maar die je van binnenuit motiveert. Groep 8 legt door middel van vier workshops uit wat kernreflectie is en doet voor hoe dit in de praktijk gaat.
Oorlogsgeheimen
Nathalie Klomp
In de groepen 6, 7 en 8 van basisschool Het Plein in Rotterdam is enthousiast gewerkt aan het thema ‘Oorlogsgeheimen’. Het is een thema dat altijd veel indruk maakt op de kinderen. Het blijkt een groot succes, zo ook dit jaar.
Reflectie op kernreflectie
Wim Wardekker
Marjanke Huiskes en Tiemen Zijlstra doen verslag van de manier waarop met ‘kernreflectie’ wordt gewerkt op een basisschool in Hardenberg. In dit artikel reflecteert Wim Wardekker op het artikel vanuit de theoretische achtergrond en maakt hij een verbinding met Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Doe mij maar na
Mieke Konings
Dit artikel geeft informatie over het inzetten van modeling en scaffolding als krachtige tools in de begeleiding van leerkrachten in opleiding en inspireert om deze tools zelf uit te proberen. Dit is bijzonder interessant voor wie betrokken is bij het opleiden van leerkrachten en eenvoudig te vertalen naar de profes...
De kracht van verhalen
André Weijers
Verhalen zijn er altijd, komen van binnenuit, verbinden fantasie en realiteit, en misschien het allerbelangrijkste, in een verhaal kan een levensles verborgen zitten. André Weijers beschrijft hoe twee leerkrachten in de onder- en bovenbouw verhalen inzetten als krachtig middel tijdens hun thema’s.
Aan de slag met de verdiepingsaanpak
Willeke Visser en Hanna Kramer
Willeke Visser en Hanna Kramer zijn heel bewust bezig met leesonderwijs in groep 3. Hun doel is om te voorkomen dat kinderen te lang in de startersboekjes blijven lezen. Ze willen er ook voor zorgen dat aarzelende lezers zin in lezen houden. Wie complexere teksten leest, leert immers meer en geniet van nieuwe onderw...
Alle kinderen spelen
Villa Kakelbont is een basisschool op het terrein van het Asielzoekerscentrum in Den Helder. In de onderbouwgroep wordt volop gespeeld in de huishoek, de bouwhoek, aan de tafel met allerlei klein bouw- en wereldspelmateriaal en in de winkel. Goed en aantrekkelijk ingerichte hoeken maken spelactiviteiten voor alle ki...
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Nieuws
Lees hier meer over het project 'Kunst dichtbij' en het manifest 'Kiezen voor onderwijs'.
Boekrecensie
Boekrecensies over de boeken: 'Actief met taal in de zaakvakken, didactische werkvormen voor het basisonderwijs' en 'Onder water / onder de grond'.
Klas vol goeroes
Bea Pompert
Onze tijd is een tijd waarin ‘goeroes’ het goed doen. Onzekerheid is immers een belangrijk kenmerk van deze tijd. Daar weet de goeroe wel raad mee. Hij levert houvast aan trouwe volgelingen en antwoorden waarmee je verder kunt. Er zijn gezondheids-goeroes, spirituele leiders, ICT- en financiële goeroes. Voor alle le...
Leergemeenschap in de steigers
Jedidja Meima-den Breejen
In groep 5 van basisschool De Vlinder zijn de leerlingen hard aan het werk binnen een thema. Er komt echter nog niet veel input van de leerlingen. In deze klas heeft student Jedidja onderzoek gedaan naar de kenmerken van een leergemeenschap en hoe leerkrachten een klas kunnen omvormen tot een leer-en onderzoeksgemee...
“Ik was vroeger net zo”
Hilde Amse
Studenten herkennen zichzelf in de kinderen.
Samen staan we sterk
Niké Admiraal
Leerkracht Niké, van de Julianaschool in Schagen, laat zien hoe zij een leergemeen-schap opbouwt in de praktijk.
Anders zijn is oké
Heleen van Tilburg
‘Anders zijn is oké!’ Dat is de visie van basisschool ‘Het Rondeel’ in Den Bosch. Hoe leer je de kinderen om op deze manier met elkaar om te gaan? ‘Het Rondeel’ pakt dit grondig aan met een themaweek.
Vol gaan voor OGO
Hanneke Verkleij
Truus Visser en Jolande Kelder van hogeschool VIAA in Zwolle zien meerwaarde in het aanbieden van de OGO-visie op de pabo. Zij maken een verbinding tussen het curriculum en het werkveld. Truus en Jolande leggen uit hoe ze dit vormgeven, in samenwerking met basis-scholen, leerkrachten en studenten.
Brainstormen met de matrix
Bea Pompert
Samen op verhaal komen over de inhoud van je thema is een mooie gezamenlijke activiteit voor leerkrachten. In de 0-fase verkennen leerkrachten de betekenissen en bedoelingen van de thematische activiteiten. Inhouden scherp krijgen is in deze planningsfase ook van belang. De inhoudenmatrix kan hierbij een goed hulpmi...
Drie.. twee.. één.. Wie niet weg is, is gezien
Marte van Vliet
Wat zijn goede onderzoeksvragen? Hoe kan ik leerlingen de kennis en vaardigheden aanleren die nodig zijn voor onderzoekend leren? Er komt een hoop op je af als je als leerkracht te maken krijgt met onderzoekend leren… Een zoektocht gedurende een schooljaar naar deze vragen.
Spelen in de kringloopboekenwinkel
Karin Brakenhoff
Leerkracht Karin Brakenhoff laat zien hoe zij en haar collega’s erin slagen een heuse boekwinkel in te richten met tweedehands boeken in groep 1-2-3. Rond deze praktijk wordt er natuurlijk veel gelezen, geschreven en vormt het spel een betekenisvol én rijk thema voor de kinderen.
Zin in lezen in groep 3
Zin in lezen is een ‘andere aanpak’ van leren lezen. Een methodiek die past bij Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Dat dit zowel voor leerkrachten als voor kinderen een interessante en doelmatige aanpak is zie je in dit beeldverhaal bij het thema ‘Sport’, waarbij de kinderen samen met de leerkracht een sportwinkel en e...
Alle smaken in de sapbar
Inge Haarsma
De sapbar van groep 5 op ABBS De Zuiderzee levert diverse mogelijkheden op voor het doen van onderzoek in de bovenbouw. De kinderen lezen over het maken van sapjes, proeven, en doen marktonderzoek voor hun eigen sapbar. Deze praktijk levert mooie momenten op voor reken-wiskunde en differentiatie in het thema.
Literatuurlijst bij het artikel OGO en Bildung
Artikel gratis te downloaden: 'Anders zijn is oké'
Dit artikel uit de rubriek 'Van buiten naar binnen' is gratis te lezen. Ook is het gebruikte lespakket 'Handicap in de les' gratis op te vragen via www.handicapindeles.nl.