Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieWe bouwen een huis!
Babs van Kempen
Geduld is een schone zaak
Van stille leerling naar lid van de leerlingenraad!
Beeldverhaal
Vele handen maken licht werk!
Horeb in de bovenbouw
Paula Demont
Midden- en bovenbouw leerkracht Paula Demont startte twee jaar geleden met Horeb. In het begin riep dit nog wel wat vragen op: Hoeveel tijd gaat dit kosten? Wat heeft de digitale Horeb extra te bieden? Nu twee jaar later, leert de ervaring dat het niet zo veel tijd kost als gedacht en gebruikt ze Horeb om interessan...
Een rondje Nederland
Gerri Koster
In het thema ‘Een rondje Nederland’ wordt Nederland breed verkend in alle groepen van de SBO-school. In de klassen staan molens en hangen ‘bollenvelden’, woordwebben en afbeeldingen van kaas, schaatsen en stroopwafels aan de muur. De betekenisvolle prikkels die tijdens het thema in de klas te zien zijn leiden niet a...
Boekrecensie
‘Fluisterzacht en haarzuiver’ is een prachtig uitgevoerd boek dat gaat over de betekenis van kunst voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften.
Nieuws
Lees hier meer over het nieuwe aanbod van De Activiteit, het boek 'Spelen en leren op school' en de agenda.
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Van de redactie
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Nieuws
Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
'Aanrommelen' hoort erbij
Marte van Vliet
In het thema ‘De Romeinen achterna...’ is groep 6 geïnteresseerd in gebouwen uit de Romeinse tijd. We willen eens uitproberen wat wij daarvan kunnen bouwen. Van de naschoolse opvang lenen we bakken Lego. De kinderen krijgen meteen zin om aan de slag te gaan...
Je leert door te doen
Joyce Pauel
Joyce Pauel is een leerkracht die nooit met methodes heeft gewerkt. In dit interview vertelt ze over haar ervaringen op een OGO-school.
(P)interesting?
Chantal Driessen
Uit onderzoek van Kennisnet blijkt dat bij leraren in zowel PO als VO Pinterest veruit favoriet is onder de sociale mediasites. En met 150 miljoen gebruikers wereldwijd en twee miljoen gebruikers in Nederland is deze ‘beeldende prikbord’-website wel een netwerk te noemen.
Samen slimmer zoeken
Femke Esenbrink-Lemmers
Leraren willen leerlingen op een gedegen manier voorbereiden op hun toekomst door middel van de 21e-eeuwse vaardigheden. Het zoeken naar betrouwbare informatie op internet is soms als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Laat staan voor leerlingen die niet weten welke bronnen betrouwbaar en bruikbaar zijn.
Digitale bronnen gebruiken in de klas
Marte van Vliet
In het vorige artikel is beschreven hoe je met leerlingen ‘samen slimmer kunt zoeken’. Dit artikel beschrijft een aantal praktijkverhalen waarin met kinderen gezocht wordt op internet.
Reis door de tijd
Ester van Oers en Michelle Schilder
Michelle Schilder werkt nu voor het tweede jaar op De Archipel. Vanwege haar grote affiniteit en enthousiasme voor culturele vorming is ze gebombardeerd tot cultuurcoördinator. Vanuit de bijbehorende opleiding krijgt ze de vrijheid om een plan te maken om samen met het team een visie te ontwikkelen op culturele vorm...
Eggsperiment
Pascalle van Heugten
Groep 7-8, de eerste dag na de vakantie. De leerlingen worden meer en meer pubers en vinden activiteiten steeds vaker saai of kinderachtig. Mijn taak als leerkracht is om de leerlingen te prikkelen.
Benvenuto a il Ancora!
Margreet Jansma
Sinds vorig jaar heeft ons team van basisschool Het Anker zicht verdiept in het creëren van betekenisvolle onderzoeks-activiteiten. Voor ons is het belang van het bepalen van een goede sociaal culturele praktijk daarbij duidelijk geworden. Dat blijkt soms nog een hele uitdaging!
Kijken in de praktijk
Ellen Klein Hofmeijer en Demi van Kempen
Op donderdagochtend vetrekken vijftien studenten dit keer niet naar het Windesheim in Almere, maar naar Amsterdam om de praktijk van drie OGO scholen op te zoeken. In dit artikel beschrijven Ellen en Demi hun ervaringen rondom het uitstapje naar De Archipel, De Zuiderzeeschool en De Kleine Reus in Amsterdam.
Rekenen met de kabouters
Bea Pompert en Hermien de Waard
Rekenen in het kabouterbos van groep 3 is een betekenisvolle activiteit. De kinderen rekenen in hun spel en leren daarin hoe zinvol het is als je goed kunt rekenen. In dit artikel laten wij zien hoe spelverhalen worden opgebouwd en welke rekenactiviteiten de kinderen hierin ondernemen.
Beeldverhaal
Startblokken in het Speciaal onderwijs.
Kwaliteit begint met observeren
Bianca Oterdoom
Kinderen die de echte wereld ervaren, bedenken en realiseren komen aan leren toe! Als leerkrachten hierbinnen een stimulerende rol willen hebben is goed observeren een eerste vereiste. Dit artikel beschrijft drie praktijken.
Uit de boekenkast van...
Marga Putter
Goede boeken zijn het hart van ons leesonderwijs. Welke boeken zijn onmisbaar? En welke boeken inspireren jou als leerkracht? Dit zijn de lievelingsboeken van de deelnemers van het netwerk ‘Zin in lezen’ voor groep 1-2 van De Activiteit.
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Nieuws
Lees hier meer over het boek 'Lezen en schrijven doe je samen', de nieuwe website van De Activiteit en subsidie voor onderzoek naar verwondering.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Ontwikkelingsgericht onderwijs, van theorie naar praktijk
Maarten Wijker
Na vier jaar HTS, zeventien jaar bedrijfsleven, twee jaar verkorte deeltijd Pabo was de eerste actie op zijn allereerste school als meester Maarten: naar de OGO cursus. "Ik had op de opleiding natuurlijk wel over OGO gehoord en zou het wel gaan zien. De praktijk bleek weerbarstig".
Een eigen museum
Nadia van Roomen
Zesentwintig enthousiaste leerlingen uit groep 5 presenteren, tijdens hun tweedaags museum, informatie over de prehistorie aan een publiek variërend van kleuters tot grootouders. Tijdens het thema ´Terug naar de oertijd´ zijn de leerlingen door middel van spelactiviteiten gestimuleerd om onderzoek te doen naar onder...
Op je kop de zandbak in
Ellen Versteeg
Ellen Versteeg is werkzaam als onderwijsadviseur en opleider Specialist Het Jonge Kind bij OnderwijsAdvies.
Stimuleren van zandbakspel bij jonge kinderen
Tessa van Schijndel
Tessa van Schijndel en collega’s hebben onderzoek gedaan naar onderzoekend spel van jonge kinderen op het kinderdag-verblijf. Ze ontdekten onder andere dat kinderen door begeleiding tijdens sorteer-spelletjes en zwaartekracht- en snelheidspelletjes beter onderzoekend spelgedrag laten zien.
Spel met zand en water
Kimberly van Gemonden
Kinderen houden ervan: van zand en water. Dit spel met ongevormde materialen is voor veel kinderen een activiteit met ontwikkelingswaarde. Juist omdat deze materialen zo ‘meegeven’ en nooit stuk gaan. Alles wat je doet is herhaalbaar en herstelbaar, alles is altijd goed te doen en nooit fout.
Ik onderzoek het weer
Erika Spreen
Spel in de televisiestudio van het journaal zorgt in de groep van Erika en Saskia voor betekenisvolle aanleidingen én opstapjes voor diverse onderzoeksactiviteiten.