Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieLeerlingen praten mee
Cor Diepstraten
Door het invoeren van een leerlingenraad hebben de leerlingen een eigen stem binnen de schoolorganisatie van De Bolster en maken ze op een voor hen toegankelijke manier kennis met onze democratische beginselen.
Knetteren: een nieuw hoofdstuk op De Archipel
Bas Meijer, Ester van Oers
In dit artikel beschrijft basisschool De Archipel hoe zij met een nieuwe club aan het roer (een nieuwe directeur, adjunct-directeur en IB-er) aan de slag zijn gegaan.
Nascholer: een betrokken medespeler
Bea Pompert
Over de resultaten van nascholing op de werkvloer van het basisonderwijs is weinig bekend. Veel leerkrachten kiezen voor individuele trajecten, worden taalcoördinator of jonge kind specialist om zo hun vakbekwaamheid te verdiepen. Onduidelijk blijft dikwijls welke impact dit heeft op de onderwijsverbetering op schoo...
Leefwereld en belevingswereld
Bert van Oers
Binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs is het een goed principe om leer- en ontwikkelingsprocessen te laten plaatsvinden binnen voor kinderen betekenisvolle sociaal-culturele praktijken. Met name bekende praktijken uit de eigen leefwereld van kinderen zijn goede settings om in het onderwijs te gebruiken voor betekeni...
Interessant onderwijs in de bovenbouw
Marjolein Dobber
Na het interview met Sanne Akkerman volgt een praktijkartikel. Hoe kun je in de bovenbouw de interesses van leerlingen ruimte geven? Er worden in dit artikel twee voorbeelden gegeven waarin leerkrachten vanuit een thema dat zij aandragen, op zoek gaan naar de verbinding met de interesse van leerlingen.
Op zoek naar de interesse van Tijs
Daniëlle Michels, Hermien de Waard
In groep 1-2 van leerkracht Daniëlle spelen mooie rijke thema's. En toch.. komt Tijs niet tot spel. Hij lijkt niet gegrepen door het activiteitenaanbod in de groep. Hij drentelt rond in het lokaal en zoekt ook geen aansluiting bij andere kinderen tijdens het spelen
Grenzeloze interesse
Marjolein Dobber
Interview met met Sanne Akkerman naar aanleiding van haar oratie. Sanne Akkerman doet onderzoek naar het belang van interesse die leerlingen al hebben en de mogelijkheid om interesse op te wekken in het Voortgezet en Hoger Onderwijs.
In memoriam Frea Janssen-Vos
Bert van Oers
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Van de redactie
Bea Pompert
Eén thema, twee praktijken
Jedidja Meima-den Breejen
In dit artikel wordt zichtbaar dat hetzelfde thema kan leiden tot verschillende sociaal-culturele praktijken. Het thema 'Op reis' heeft in de groepen 4 van Basisschool Oostelijke Eilanden twee accenten. In de ene groep gaat het vooral over het vliegveld, terwijl de andere groep voornamelijk bezig is met het treinsta...
Van de redactie
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Schuurpapier
Bianca Oterdoom
Differentiëren door niet te elimineren!
Het is tijd voor je pilletje juf!
Tonny Bruin
Column door Tonny Bruin, werkzaam als nascholer bij De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Zonder relatie geen prestatie
Hilbertine Bos en Hans Bakker
Op 6 maart 2018 nam prof. dr. Luc Stevens officieel afscheid als directeur van het NIVOZ (Nederlands Instituut voor Onderwijs- en opvoedingszaken). Hilbertine Bos en Hans Bakker hadden een gesprek met hem om te polsen hoe zijn gedachtegoed te verbinden is met de visie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Niemand valt af bij de vuilnismannen
Lotte Blom
Zoals iedere leerkracht zoekt Lotte Blom naar dat wat de kinderen al kunnen, weten en kennen, maar misschien nog wel belangrijker, naar dat wat de kinderen in de groep met elkaar verbindt zodat zij samen tot ontwikkeling kunnen komen in activiteiten. De sleutel voor succes is voor Lotte: uitgaan van verschillen, de ...
De sociaal-culturele praktijk
Bert van Oers
Menselijke ontwikkeling ontstaat en floreert in de interacties tussen mensen. Om dit uitgangspunt optimaal te kunnen benutten, is het van belang de aard van de menselijke interacties zo precies mogelijk te karakteriseren.
De ijsdweilmachine
Isabelle Vingerhoets
Column door Isabelle Vingerhoets, werkzaam als nascholer bij De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Wat weet jij van 1572?
Wytske Minnema en Lorien de Koning
Uhm 1572 zeg je… was dat de Beeldenstorm? Oh nee dat was 1566. Iets met Willem van Oranje dan? Werd hij misschien vermoord in 1572? Nee, ook niet. De VOC dan, was dat 1572? Wacht, ik google het wel even, oh de slag om Den Briel. Bedoel je die, waarom was dat ook al weer belangrijk?
Old school geschiedenis
Arnoud Neefjes
Op Basisschool Oostelijke Eilanden (BOE) stapt leerkracht Arnoud Neefjes af van een vast geschiedenisthema. Hij gaat op zoek hoe hij het geschiedenisaspect binnen elk thema een rol kan laten spelen. De centrale vraag hierbij is: Hoe nemen we geschiedenis mee tijdens de voorbereiding van het thema?
Sprookjes worden niet meer verteld
Niké Admiraal
In dit artikel lees je het verloop van het thema ‘Wij stelen de show’. Een thema dat ogenschijnlijk geen aanknopingspunten heeft voor het construeren van een historisch lijn, maar toch een uitgelezen kans blijkt om met elkaar tot historische gesprekken te komen.
Wereldwinkel de Fairkenners
Hanneke Verkleij
Groep 8 van Basisschool Parnassia in Santpoort-Noord opent in december hun eigen winkel ‘De Fairkenners’. In onderstaand interview vertelt leerkracht Rianne de Kort wat daar allemaal aan vooraf is gegaan.
Schuurpapier
Nanette Wagenaar
Ruimte in regels.
Escaperoom als probleem
De stap naar het voortgezet onderwijs komt dichtbij en we willen allemaal dat onze kinderen daar goed op voorbereid zijn. Maar daarnaast wil Anne van der Salm, leerkracht in groep 8 van basisschool De Sluis, de kinderen de laatste weken van het jaar blijven prikkelen en enthousiasmeren, ook al zitten ze in groep 8.
Wil je met me trouwen?
Column door Kitty Miedema, werkzaam als pedagogisch medewerker op IKC De Kleine Reus, Peuterspeelzaal ‘De Buren’ in Amsterdam.
Beeldverhaal
Zelf boeken maken.
Boekrecensie
Recensie van het boek 'Spelen en leren op school' van Marjolein Dobber en Bert van Oers (Red.).
Kort en agenda
Het kind als toetssteen van het diagnostisch etiket
Hans Bakker
Dirk De Wachter is hoogleraar psychiatrie aan de KU in Leuven en expert in de wereld van het menselijk tekort. In dit interview maakt hij ons deelgenoot van zijn ideeën over omgaan met verschillen in een wereld waarin succes het ultieme doel lijkt.
Verzuipen we in passend onderwijs?
Judith van Oers
Met de invoering van de wet passend onderwijs is een grote belofte neergezet. Voor elke leerling een passende plek. Onderwijs op maat om elke leerling tot zijn recht te laten komen. Passend onderwijs biedt deze ruimte!
Groepsbespreking nieuwe stijl
Ester van Oers
Basisschool De Archipel in Amsterdam is dit jaar gestart met een nieuwe aanpak rondom groepsplannen en zorgvergaderingen. Intern begeleider Ester van Oers beschrijft hoe deze nieuwe stijl er in de praktijk uit ziet.
Op bezoek bij een kunstenaar
Yuli, Nina en Donna uit groep 7 en 8 gaan graag de wereld in om nieuwe dingen te leren. Ze bevragen Marleen Hartjes die er in haar werk voor zorgt dat kunst toegankelijk is voor iedereen die nieuwsgierig is, of je nu blind of slechtziend bent, doof of slechthorend.
Co-teachen en passend onderwijs
Marcia van der Wens
Co-teaching is een samenwerkingsvorm die tegemoet komt aan het omgaan met de diversiteit in de groep. Daarbij kan meer afgestemd worden op de onderwijsbehoeften van leerlingen. Meerdere onderwijsprofessionals nemen hierbij gezamenlijk de verantwoording voor een groep leerlingen.
Co-teachen in de praktijk
Marcia van der Wens
Op basisschool ’t Schrijverke vindt men in co-teaching een antwoord op verschillende vraagstukken rondom passend onderwijs. In de voorbereiding op de Wet op Passend Onderwijs werd daar gezocht naar de beste manier om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen. De rol van de leerkracht bleek heel bel...
Zij zijn de poort naar de wereld
Bea Pompert
Marcel Staring is een man met een missie. Zijn ideaal is om studenten te stimuleren een onderzoekende houding te ontwikkelen en zichzelf te zien als kritische cultuurdragers die echt iets kunnen betekenen voor hun leerlingen. In dit artikel wordt duidelijk welke activiteiten hij onderneemt met zijn studenten om dit ...