Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieOns verhalenboek mooier maken!
Marja Zomers en Nanette Wagenaar
In groep 3 van basisschool De Werkschuit in Haarlem werken Marja Zomers en Nanette Wagenaar aan een transitie van methodisch naar ontwikkelingsgericht leren lezen en schrijven. Samen ontwerpen ze activiteiten waarin ze vaardigheden van de kinderen stimuleren maar ook hun eigen begeleidersvaardigheden verder ontwikke...
Gezellige praat in de poepstraat
Nanette Wagenaar
Steeds vaker belanden kinderen op de zogenaamde ‘poeppoli’ van het ziekenhuis, omdat ze hun ontlasting ophouden (Algemeen Dagblad, 6 oktober 2017). Als oorzaak worden daar vieze toiletten op school voor genoemd. Deze zouden oud zijn en stinken. Maar of de kinderen op De Werkschuit in Haarlem een poeppoli nodig hebb...
Co-teaching in Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Susan den Boer, Marte van Vliet
Samen lesgeven en leren van elkaar door als evenwaardige partners aan de slag te gaan. Marte van Vliet en Suzan den Boer beschrijven hoe er op De Kleine Reus in Amsterdam gebruik gemaakt wordt van co-teaching om het thematiseren in de klas te verrijken.
Rekenen in de ijssalon
Ester van Oers
In groep 1-2 van leerkracht Michelle op De Archipel in Amsterdam is het thema voor de komende periode ‘de ijssalon’. Michelle wil in dit thema de reken-wiskundeactiviteiten meer verbinden aan het thema. Hoe pakt ze dat aan?
Identiteit
Wim Wardekker
In de media duikt een term als ‘identiteit’ tegenwoordig regelmatig op, vaak in relatie tot nationalisme of tot specifieke groepen in de samenleving. De identiteit van groepen of van naties heeft blijkbaar te maken met wat ons zowel verbindt als onderscheidt. Maar bestaan die overeenkomsten wel of een ideaalbeeld? E...
Ontwikkelingsgerichte driehoeksgesprekken tussen kind, ouder en leerkracht
Simone Vereijken
"Voor de (meeste) ouders bij ons op school is onze visie op leren met de nadruk op de brede ontwikkeling niet goed bekend", zegt Simone Vereijken van Basisschool 't Schrijverke. Daarom zetten ze op de school driehoeksgesprekken in om hen te laten zien waar hun school sterk in is.
Doelen zijn van ons allemaal!
Tonny Bruin
Op basisschool De Diamant in het Kristal in Apeldoorn wordt gewerkt aan evalueren en in beeld brengen van resultaten van spel en onderzoek. Het is de bedoeling dat het portfolio van de kinderen in de toekomst aangevuld gaat worden met evaluaties van spel en onderzoek.
Wat is de bedoeling van onderwijs?
Marjolein Dobber
In dit artikel gaan we terug naar de basisvraag: waartoe dient ons onderwijs? Vervolgens wordt duidelijk hoe je samen met de kinderen in je groep aan de slag kunt gaan met het stellen van doelen en daarop reflecteren.
Even buiten kijken!
Lotte van der Tuuk, Lottie Lugtmeijer en Nicolle Grootelaar
Schoolbezoeken om een ‘kijkje in de keuken’ bij elkaar te nemen. Leerkrachten van basisschool De Fontein op Texel maken een uitstap naar De Julianaschool in Schagen om te kunnen leren over ontwikkelingsgericht Onderwijs. Leerkracht Lotte beschrijft hoe dit is gegaan en wat het oplevert.
'All inclusive', een directeur in beeld
Levineke van der Meer
Loes Viset is jarenlang directeur van Basisschool Het Plein in Rotterdam. In dit artikel vertelt zij over inclusiviteit als visie en persoonlijke motivatiebron en de manier waarop zij dat als directeur binnen deze school vormgeeft. Een verhaal van een bevlogen directeur op een stadsschool waar idealen en de dagelijk...
Tin un dushi ariña
Hermien de Waard
Onderwijsontwikkelaar en nascholer Hermien de Waard beschrijft hoe pedagogische medewerker Chila de kinderen van BSO Het Spectrum na schooltijd een pastechi (een Arubaanse pastei) laat maken.
Hoe snel kun jij kleuren?
Inge Haarsma
"Het begint allemaal bij het filmpje van Marianne Zwagerman dat viraal ging in april van dit jaar. Haar boodschap is duidelijk: ‘Zeg dit nooit meer… laagopgeleid’. In een zaal vol theoretisch opgeleide mensen stak zij van wal. Zij raakte mij." Een column van Inge Haarsma over vooroordelen.
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Redactioneel
Bea Pompert
Van de redactie.
Redactioneel
Bea Pompert
Van de redactie.
In dit nummer
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Onderbouw en bovenbouw komen samen in een wereld onder water
Julie Hilkens, Simone Westra
Op SBO De Windroos Lindenholt creëren we een rijke leeromgeving. Hierin sluiten we zoveel mogelijk aan op de interesses en behoeften van de leerlingen en maken gebruik van hun mogelijkheden en talenten. De verbinding tussen taal en wereldoriëntatie is een zeer belangrijk aspect van de manier waarop wij het onderwijs...
Schuurpapier - Kijk?! Alleen kijken is niet genoeg
Isabelle Vingerhoets
Schuurpapier door Isabelle Vingerhoets, nascholer bij De Activiteit landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Voorkennis is meer dan een weetje
Marte van Vliet
Bij het thematiseren gebruiken we WWA (wat weet ik al?) en WWW (wat wil ik weten?) als vraag om voorkennis te activeren. In dit artikel kijken we naar het begrip ‘voorkennis’ en met welk doel we deze vragen stellen. Krijgen leerlingen met deze vragen wel voldoende ruimte om hun stem te laten horen, eigen verhalen te...
Zone van Naaste Ontwikkeling
Bert van Oers
Het begrip ‘Zone van naaste ontwikke- ling’ (ZNO) is ongetwijfeld het meest gebruikte – maar ook meest misbruikte – begrip uit de theorie van Vygotskij. In dit artikel beschrijft Bert van Oers het begrip in De Reeks.
Haren wassen, voeten drogen en waterspel
Levineke van der Meer
Het is één van die hete dagen van deze zomer op Kinderdagverblijf Bruintje Beer. Echt weer om met water te spelen en over water te lezen. Het is nog vroeg in de ochtend als Linda met een klein groepje kinderen het boekje “Nog even mijn haartjes wassen” van Jörg Mühle leest. De kinderen zijn enthousiast en hebben van...
Beeldverhaal Winter in de peuterspeelzaal
Ria Reimers- Appel, Hanneke Verkleij
Het is winter en het is koud buiten. Het lokaal van (voorheen) VVE-peuter- speelzaal De Reigertjes in Enkhuizen is helemaal in winterse sferen ingericht. Pm-er Ria doet er van alles aan om met de peuters over de winter te spelen. Het plezier spat er van af,
kijk maar!
Interview Meer waardering voor verschillende talenten
Dorian de Haan
Kees Vuyk is psycholoog/filosoof en won met zijn boek 'Oude en nieuwe ongelijkheid' over het failliet van het verheffingsideaal de Socratesbeker 2018. Ook werd het boek uitgeroepen tot filosofieboek van het jaar. Reden genoeg om hem te interviewen voor Zone over ongelijkheid in het onderwijs.
Beste pabodocent
Lisa Niessen
Een column van pabostudent Lisa Niessen die een oproep doet aan pabodocenten om goed na te denken hoe studenten voor te bereiden voor de onderwijspraktijk.
Valt hier nog wat te lachen?
Lorien de Koning
Als leerkracht ben je van alle markten thuis: je kunt verhalen vertellen, zingen, een veilige sfeer opbouwen in de groep, kinderen leren rekenen en lezen en je hebt humor! Euh, humor, wat is dat...? Gaan we iedere vrijdagmiddag moppen tappen? Alsjeblieft niet zeg! Gelukkig betekent gevoel voor humor hebben niet dat ...
Humor maakt leren leuker
Elly Singer
Humor in de klas maakt leren leuk en effectief. Humor verbindt kinderen en het is goed voor de relatie tussen leerkracht en kind. Humor helpt om stress te reguleren en het bevordert de emotionele ontwikkeling. Dit is een greep uit onderzoek naar humor dat de afgelopen jaren is gepubliceerd in wetenschappelijke tijds...
Literatuurlijst bij het artikel Humor maakt leren leuker
Elly Singer
Ik ben benieuwd wat ons nieuwe thema is
Marije Heijkoop, Wiebe Steenstra
Op CBS De Regenboog in Ridderkerk wordt aan de hand van betekenisvolle thema’s gewerkt aan brede persoonsontwikkeling kinderen. In dit artikel beschrijven leerkrachten Marije Heijkoop en Wiebe Steenstra hoe de thema's in de bovenbouw worden vormgegeven. In groep 7 wordt gediscussieerd over het vloggen, terwijl in gr...
Boekrecensie
Bea Pompert
Boekrecensie van 'Taal leren. Van kleuters tot volwassene'. Koen Jaspaert en Caroline Frijns (red.)
Kort en Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
De zweetvoetenman - over rechtszaken en regels (en een hele hoop gedoe)
Lieve Konings
Boekrecensie van Lieve Konings (groep 8A, De Archipel)
Student aan het werk
Zoë Ploeg, Hanneke Verkleij
Beeldverhaal van een tweedejaars student die een week ondergedompeld wordt in de visie op Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Bij de dierenarts kun je alles leren!
Carla Mantel, Hermien de Waard, Bea Pompert
Basisschool Octant in Assendelft start die jaar met twee 1-2-3 groepen. Drie leerkrachten met veel onderbouwervaring en een goede ondersteuner die de hele week aanwezig is, zijn de professionals die als team gaan werken.
Een reusachtige middag uit
Hilje Oosterbaan Martinus
Van binnen naar buiten: als een leerkracht werkzaam is op een basisschool, maar ook werkzaam is als floormanager in de bioscoop The Movies.
Dan gaan we er natuurlijk samen op uit!
Van toezicht naar inzicht! Met de nieuwe OGO-kwaliteitskaarten
Tonny Bruin
Basisscholen werken voortdurend aan de schoolontwikkeling en de kwaliteitsverbetering. In dit voortdurende proces van samenwerken en onderzoeken spelen de OGO-kwaliteitskaarten een belangrijke rol. Samen bouwen aan goed onderwijs!