Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieBurgerschap leer je door te doen
Barbara Nellestijn
Burgerschapsvorming beoogt een betere samenleving door meer betrokkenheid en integratie. Maar hoe bereik je dat? Barbara Nellestijn laat aan de hand van een aantal kernconcepten zien wat ontwikkelingsgericht burgerschap in de praktijk inhoudt.
Burgerschapsvorming in Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Monique Volman en Wim Wardekker
In het artikel bespreken de auteurs de achtergronden van de recente aandacht voor burgerschapsvorming en laten zij zien dat het voor ontwikkelingsgerichte scholen al veel langer vanzelfsprekend is om met burgerschapsvorming bezig te zijn.
Kiezen voor een school of onderwijssoort
Sandra van Stelten
Het was een aantal jaren geleden, wij moesten voor onze dochter een keuze maken voor een basisschool. Dat was niet makkelijk. In onze buurt stonden scholen die werkten volgens de visie van Ogo, Daltononderwijs, Montessori-onderwijs, Jenaplan.
EECERA 2007: verkenning van Vygotskij’s gedachtegoed
Niko Fijma, Isabel Peters en Bea Pompert
Onder de titel Exploring Vygotsky’s Ideas: Crossing Borders kwamen meer dan 750 ontwikkelaars, onderzoekers, opleiders en nascholers uit zo’n 50 landen bijeen om nieuws uit te wisselen op het terrein van opvoeding en onderwijs aan jonge kinderen.
Verliefd op…OGO??? Thematiseren in het klein
Isabelle Vingerhoets
De leerkrachten van de groepen 3 tot en met 8 oriënteren zich vanuit de kernactiviteit lezen-schrijven op Ogo. Zij ontwerpen en begeleiden betekenisvolle leesschrijfactiviteiten rondom interessante mini-thema’s, zoals ‘Valentijnsdag'.
Boeksignalering
Vygotskij aan het woord: 35 jaar na de intocht van de Sovjetpsychologen
Bert van Oers
Hoe is Ontwikkelingsgericht Onderwijs in Nederland ontstaan? Waar komt het vandaan en welke theorieën liggen eraan ten grondslag?
De toekomst van groep 8
Wim de Haan
De periode tussen kerst- en krokusvakantie is voor leerlingen in groep 8 een spannende periode. Ze bezoeken open avonden van scholen in het voortgezet onderwijs, krijgen adviesgesprekken en kiezen uiteindelijk een school waar ze naartoe willen.
Echt blijven lezen en schrijven helpt zwakke lezers écht!
Isabel Peters
Ondanks de brede zorg die Ontwikkelingsgericht Onderwijs biedt zullen er echter kinderen zijn die niet goed tot lezen komen in groep 3 en 4. Wat doe je met deze kinderen? Isabel Peters heeft hiervoor de verdiepingsaanpak ontwikkeld.
Thema’s en taal: naar betere resultaten
Bea Pompert, Monique de Groot en Kim Roussou
Op basisschool de Boemerang in Purmerend wordt hard gewerkt aan de doelgerichtheid van het taalonderwijs. Bij interessante thema’s komt het taalonderwijs functioneel aan bod. De betrokkenheid op de inhoud van het thema zorgt voor meer zin in taal.
Doelgericht… hoe bedoel je?
Bea Pompert
De Inspectie benadrukt dat scholen een beredeneerd en doelgericht aanbod moeten hebben. Hoe doen we dat binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs? En hoe registreren we dat?
Ideaal jeugdbeleid
Martine van der Pluijm
Wat heb je als je Bert van Oers, Micha de Winter en Jo Hermanns bij elkaar zet? Ideaal jeugdbeleid! Maar er is geen politicus die verder kijkt dan een elektronisch kinddossier met alarmsignalen of een centrum voor jeugd en gezin.
Gedeelde aandacht. Voldoende taalaanbod voor elk kind
Sylvia Bacchini
Waarom verwerft het ene NT2-kind de Nederlandse taal sneller dan het andere? Sylvia Bacchini, docent Nederlands/NT2 aan Hogeschool InHolland, laat zien dat gedeelde aandacht hierin van groot belang is.
Coachen van vernieuwing. Hoe volwassenen ontwikkelingsgericht leren
Tonny Bruin en André Weijers
Een veranderingsproces op school slaagt alleen als het de coördinator van dit proces lukt zichzelf én alle betrokkenen deelgenoot te maken. De auteurs beschrijven hoe ze met hun cursus coördinatoren opleiden om schoolontwikkeling te begeleiden.
Boeksignalering
De stoel: het verbinden van betekenissen van kinderen aan bedoelingen van de leerkracht
Sanne van der Linden
In groep 3 van de Willibrordschool staat een bijzondere stoel in de oogartspraktijk. Na het thema ‘Het oog’ besluit de leerkracht, Sanne van der Linden, dat ze hiermee een nieuw thema zal starten.
Kritische noot bij de Inspectiebrochure Iedereen kan leren lezen. Interview met Jan Berenst
Isabel Peters en Bea Pompert
Een jaar geleden heeft de Inspectie van het Onderwijs een brochure uitgegeven: Iedereen kan leren lezen. De brochure bevat een overzicht van aandachtspunten voor het onderwijs in technisch lezen die tot doel hebben het leesonderwijs te versterken.
Het Mijlpaaltheater. Enkele (OGO) punten uit theaterstuk ‘De Appeltaart’
Floor Braet en Geertruud Clevering
Hoe maak je met 75 leerlingen een afscheidsavond waarbij alle leerlingen het gevoel hebben een wezenlijke bijdrage te hebben geleverd aan de uitvoering?
Narratieve competentie. Een nieuwe manier om taalvaardigheden in de groepen 3 tot 7 te toetsen
Mariëlle Poland
Hoe breng je taalvaardigheid van kinderen in beeld? Mariëlle Poland, promovendus Onderwijspedagogiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft een nieuwe manier ontwikkeld om dit te toetsen.
Wij willen lezen!!!
Isabelle Vingerhoets
Een nieuw schooljaar, nieuwe gezichtjes in groep 3. Veel verschillende kinderen en tegelijkertijd bij deze kinderen veel verschillen in leesontwikkeling.
Weg met verstoppertje?!
Ester van Oers
Op 23 maart keek ik naar het Jeugdjournaal. Er was een item over een Daltonschool; over hun splinternieuwe schoolplein. Er staan SmartUs toestellen, een primeur in Nederland. Dit zijn toestellen die beweging, ICT, techniek en educatie integreren.
“Ooooooh, wat een mooie zeepbellen.” Techniek in een groep 1-2
Alexandra Benschop en Wilma van de Wiel
De groepen 1-2 op ’t Schrijverke in Den Bosch werken altijd een periode van zes weken met een bepaald thema. Al enige tijd heeft de school als speerpunt techniek. Ouders ondernemen met groepjes kinderen verschillende technieklessen.
Een jungle vol betrokkenheid. Het verbreden van spelactiviteiten
Nanette Wagenaar
Tijdens het meespelen kun je als leerkracht diverse impulsen inzetten. Door de spelactiviteit te verbreden, komen kinderen in aanraking met allerlei lees-schrijf en reken-wiskundeactiviteiten. Maar hoe doe je dat, spelactiviteiten verbreden?
Kinderen zoeken altijd naar bronnen. Leren in en over de Spaarndammerbuurt
Saskia van Oenen
In de Amsterdamse Spaarndammerbuurt komen elke dag bussenvol toeristen. Maar de kinderen die daar wonen hebben geen idee wat er voor bijzonders is aan hun buurt. Saskia van Oenen interviewt Jorie Wieriks, schoolbuurtwerker, over haar architectuurproject.
Boeksignalering
Duo-skiloop en Castle Attack. Kinderen maken buitenspelmaterialen
Veronica Stege
Op basisschool Het Ruimteschip in Hoogezand hebben enkele jongens van groep 5 en 6 buiten telkens ruzie. Adjunct-directeur Veronica Stege denkt na over oplossingen waarbij de kinderen zich medeverantwoordelijk gaan voelen voor het gebeuren op het plein.
Een klas vol bruggenbouwers
Mariëlle Poland
Mariëlle Poland, promovendus aan de Vrije Universiteit Amsterdam, doet onderzoek naar de effecten van leren schematiseren in de kleuterklas op leerresultaten en -processen in groep 3.
Op jacht naar rijke onderzoeksactiviteiten
Bianca Oterdoom
In de bovenbouw leren kinderen onderzoeken. Maar hoe pak je dat aan? Bianca Oterdoom onderzoekt in haar groep 7 hoe kinderen meerdere bronnen kunnen inzetten voor het beantwoorden van onderzoeksvragen.
Goede onderzoeksvragen ontstaan niet vanzelf
Inette Schut
In groep 6-7 van basisschool Drakensteyn in Enschede is het idee ontstaan om een actie te organiseren voor kinderen in Afrika. Leerkracht Inette Schut laat zien hoe zij daar onderzoek aan verbindt en de kinderen leert om goede vragen te stellen.
De Colombia kinderwerkgroep
Bianca Koomen
Veel scholen steunen charitatieve instellingen en zamelen daar regelmatig geld voor in. Bianca Koomen van basisschool St. Wulfram laat zien dat kinderen hier een grote rol in kunnen spelen.
Kansen voor aardrijkskunde in het onderzoeksgerichte curriculum
Marian Blankman
In dit artikel laat Marian Blankman, docent aardrijkskunde, zien hoe leerkrachten verschillende inhoudelijke en didactische hulpmiddelen kunnen gebruiken bij de uitwerking en voorbereiding van een thema.
Kan er alsjeblieft een OGO politie komen?
Een moeder
Naast juf ben ik ook moeder. Ik breng mijn kind naar school en ben daar alleen moeder. Dat probeer ik tenminste. De school is een heel gewone dorpsschool. In de schoolgids staat dat er in de onderbouw gewerkt wordt met Basisontwikkeling. Dat gaf hoop.
De autonomie van leerlingen in de bovenbouw. Voorbereiding op de keuze voor voortgezet onderwijs
André Weijers
Leerlingen van groep 7 en 8 vragen om een andere attitude van hun leerkracht dan leerlingen in de onderbouw; hun autonomie is in de tussenliggende jaren gegroeid. Hoe sluit je daar bij aan als een keuze gemaakt gaat worden voor het voortgezet onderwijs.
Groep 3 als onwrikbaar bolwerk
Frea Janssen-Vos
Er wordt wat afgepraat over de overgang van groep 2 naar groep 3. Ouders zijn bezorgd over hun kinderen en scholen willen verantwoorden waarom kinderen nog steeds doubleren. Waar gaat het eigenlijk over? Ligt het aan de kinderen of aan de school?
In een ontwikkelingsgerichte school trekken schoolleiding en team samen op
Michiel van Dijck
Tijdens de conferentie van De Academie in november van het vorige jaar hield Michiel van Dijck een enthousiaste inleiding over het veranderingsproces: wat betekent het voor het team, voor ouders en voor de directie?
Onderzoek op het wetenschapsplein
Isabel Peters
Een vast onderdeel van de OGO conferentie is het wetenschapsplein. Hier vertellen (oud)studenten over onderzoek dat zij tijdens hun studie hebben gedaan.