Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieDe boekenkast van Niko Fijma
Niko Fijma
Uit de kast gehaald.
De schooltuin. De natuur als thema voor activiteiten binnen en buiten de klas van groep 2-3
Femke Steegstra
De schooltuin is een blijvende bron voor thematische activiteiten in de tuin zelf en in de klas.
Boeken maken en boeken verkopen. Een boekenbedrijf in school.
Ursulien van Berge-Bakkum
Een boekwinkel in school? De kleinste school van de Zaanstreek groeit, bevordert lezen én doet aan beginnend ondernemerschap.
Uit de kunst! Ontwikkelingsgericht ondernemerschap in de bovenbouw
Titia Haalebos
Basisschool de Vlaamse Reus in Amsterdam heeft een kunstuitleen in huis. In het thematisch werken in de bovenbouw wil de school zoveel mogelijk uitgaan van ‘echte’ sociaal-culturele activiteiten.
Leren door samenwerking in een multiculturele klas
Ed Elbers en Mariëtte de Haan
Wij zijn ruim twee jaar geleden ons onderzoek op de Utrechtse school begonnen. Als buitenstaanders die het gebeuren in de klas hebben geobserveerd, hebben we een heel positieve indruk van de samenwerking op deze school.
Samenwerkend leren
Mariëtte de Haan en Ed Elbers
Een gesprek met de directeur en met leerkrachten van de groepen 6 en 8 over de voordelen van samenwerken en over de vraag hoe samenwerkend leren uitpakt op een multiculturele school.
NU EVEN NIET!!!
Lotte Blom
Het lijkt wel gewoon geworden dat 'onze' kinderen alles mogen zien wat de TV voorschotelt.
Boeksignalering
Uit de conferentie van de Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs 2002
Elly de Geus en Sigrid Houtsma
Het centrale thema van deze OGO-conferentie 2002 was ICT en OGO, maar er waren ook andere thema’s die veel aandacht trokken. Hier volgen twee verslagen van deelnemers over de workshop die zij bijwoonden.
Open staan voor gouden leermomenten.Aan het woord: Gordon Wells
Bea Pompert en Monique Volman
Vanuit de ideeën van Vygotskij werkt hij samen met leerkrachten aan onderwijsvernieuwingen die nauw verwant zijn met ontwikkelingsgericht onderwijs. Zijn verhaal is herkenbaar én inspirerend!
Er is geen ontsnappen meer aan! Onderwijs in ontwikkeling
Ab Kraayeveld
Behoefte om te veranderen ‘van binnenuit’, een stevige veranderingsorganisatie, vertrouwen in kinderen en externe ondersteuning. Dit zijn condities die Ab Kraayeveld als zeer werkzaam ervaart voor een effectief vernieuwingproces.
Invoeren EN doorgaan! Ervaringen uit Schiedam
Henk Vink en Didy van Brandwijk
Ruim twee jaar geleden startte in Schiedam een tweejarig VVE-traject met drie koppels van basisscholen en peuterspeelzalen. Hier vinden we voorbeelden van een succesvolle invoering: de locaties gaan op eigen initiatief verder!
Voor het eerst: Startblokken met een groep peuterleidsters
Ineke Top
Ineke Top, onderwijsbegeleider, is ervaren wat Basisontwikkeling betreft. Nu staat ze, voor het eerst, samen met een groep peuterleidsters aan het begin van de invoering van Startblokken.
Aan het werk! Speerpunten van Startblokken en Basisontwikkeling
Frea Janssen-Vos
In dit artikel worden enkele speerpunten voor invoering van een ontwikkelingsgerichte benadering voorgelegd.
Spontane reacties op cijfers in de kring
Lidy Peters
Spontane reacties in een kleutergroep, hoe speel je daar op een ontwikkelingsgerichte manier op in?
Vele rijsjes maken een bezem. Indicatoren van ontwikkelingsgericht reken-wiskundeonderwijs
Niko Fijma
De vakgerichte wiskundige ontwikkeling van de leerlingen niet los mag staan van hun brede persoonsontwikkeling. Het is van cruciaal belang dat de bedoelingen van de leerkracht in balans zijn met de initiatieven en de activiteiten van de leerlingen.
Van bezemrek naar rekenrek
Mariska van Broekhuisen en Elly Potter
De auteurs vertellen hoe spelactiviteiten boeiende ervaringen met ordenen, cijfersymbolen en getallen opleveren.
Boeksignalering
Diversiteit als rijke bron ISCRAT-conferentie 2002
Eelje Dijk, Bea Pompert, Monique Volman, Annemieke
Van 18 tot en met 22 juni werd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam het vijfde congres gehouden van de International Society of Cultural Research and Activity Theory.
Schoolbuurtwerk. Een uniek project in
Ellen Nusselder
Het stadsdeel Westerpark in Amsterdam kent een complete infrastructuur van samenwerking tussen Welzijn en Onderwijs. Deze samenwerking bestaat in de Spaarndammerbuurt zelfs al meer dan dertig jaar. Dit zou een aanbeveling kunnen zijn voor andere gemeenten
De boekenkast van Joke Goudswaard
Joke Goudswaard
Uit de kast gehaald.
Onder de kleuren van de regenboog. Een doodziek kind in de klas
Gré van de Water
Waarom heeft Leon z’n pet nog op? Juf vertelt dat Leon geen haar meer heeft omdat hij ziek is en medicijnen krijgt waardoor zijn haar eraf is gegaan.
Bewust bemoeien. Een leerkracht in ontwikkeling
Lidy Peters
De auteur vertelt over ‘gouden momenten’ en zone van naaste ontwikkeling.
Naar betekenisvol onderwijs. Fundamentele veranderingen in het middelbaar beroepsonderwijs
Alex van Emst
In een aantal Regionale Opleidingen Centra (ROC’s) doen zich momenteel fundamentele veranderingen voor. De auteur ondersteunt deze instellingen om te veranderen in de richting van onderwijs dat voor de leerlingen betekenisvol is.
On-line op onderzoek
Ton Versteeg
Voor onze school stond de vraag centraal hoe we de effectiviteit van het onderwijs konden verbeteren en de betrokkenheid van kinderen konden vergroten door middel van de inzet van de computer.
Zal ict het onderwijs veranderen?
Monique Volman
Elke school wordt momenteel geconfronteerd met de vraag hoe ict een plaats te geven in de dagelijkse praktijk. Op de conferentie van de Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs (november jl.) was ict een centraal thema.
Entreetoets leidt tot geheugenverlies
Frea Janssen-Vos
Het kabinet is van plan om een entreetoets voor vierjarigen verplicht te stellen. Dat hebben we eerder gehoord!
Boeksignalering
De Theaterfabriek. Op weg naar ontwikkelingsgericht muziekonderwijs
Hans van Eerden
Hoe kun je het vak muziek aanbieden in samenhang met andere kunstzinnige vakken (muzisch en beeldend)binnen ontwikkelingsgericht onderwijs?
Bouwen in samenhang. Een theater in groep 1-2
Jetty van Essen
De kinderen in groep 1-2 gaan naar het theater in de buurt. Dit is het begin van een reeks activiteiten waarin ze bouwen, werktekeningen maken, toneel spelen, tellen, overleggen en redeneren.
In gesprek met jonge kinderen
Eelje Dijk
Gesprekstechnieken zoals open vragen stellen, kunnen de actieve taalproductie van leerlingen uitlokken. In de praktijk echter blijken dergelijke, veelal bewust gehanteerde strategieën niet altijd het gewenste effect te hebben. Hoe kan dat nu?
Gespreksactiviteiten in een ontwikkelingsgerichte klas
Bea Pompert
Bea Pompert legt voor dat goede gesprekken om echte kwesties gaan, dat ze aan activiteiten en verhalen verbonden zijn, dat de groepsgrootte er toe doet en dat de leerkracht voor een goede gespreksvoering zorgt.
Zonder liefde lukt het niet.....
Bea Pompert
Midden in een veelkleurige wijk sta ik op een heerlijke zomeravond op het schoolplein van één van ‘mijn’ scholen. Ik ben uitgenodigd voor een eindejaarsfeest.
Gouden herinneringen. De school bestaat 75 jaar!
Ingeborg Janssen
Als basisschool de Kring 75 jaar bestaat, zijn er tal van feestelijke activiteiten. De lezers van Zone is een kijkje achter de schermen gegund bij de exposities van ‘gouden herinneringen’ en ‘speuren in het verleden’.
Boeksignalering
In memoriam Pierre Bourdieu (1930 – 2002)
Bert van Oers
Op 23 Januari 2002 is in Parijs Pierre Bourdieu overleden. Hij was sinds 1982 hoogleraar sociologie aan het prestigieuze Collège de France en auteur van vele boeken en artikelen die over de gehele wereld opzien gebaard hebben.