Welkom
Tijdschrift Zone bevat artikelen over thematisch spelend en onderzoekend leren met jonge kinderen. Docenten beschrijven hun ervaringen en hoe ze hier zelf vorm aan geven op school. Er worden boeken gerecenseerd die over dit onderwerp verschijnen. En er is aandacht voor recente wetenschappelijke inzichten en actualiteiten die aansluiten bij spelend en onderzoekend leren.

Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactieFamilie of verre vrienden? Nieuwe leerconcepten in het vmbo en Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Monique Volman
Onder noemers als ‘werkplekkenstructuur’ en ‘natuurlijk leren’ zoeken docenten in het vmbo naar onderwijs dat meer tegemoetkomt aan de behoeften van een praktisch georiënteerde groep leerlingen.
De ‘overblijf’ wettelijk geregeld? Het zal ook eens tijd worden!
Lidy Peters
In november 2003 werd het voorstel aangenomen om aan de wet voor het primair onderwijs een maatregel van bestuur toe te voegen inzake overblijfmogelijkheden.
Boeksignalering
Landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Niko Fijma
De Activiteit is in het najaar van 2002 door Niko Fijma en Bea Pompert opgericht. Het is een landelijk centrum dat zich tot doel stelt Ontwikkelingsgericht Onderwijs in te voeren en verder tot ontwikkeling te brengen.
Cathy Spierenburg over kindertelevisie: kwaliteit gaat vóór kijkcijfers!
Lidy Peters
Cathy Spierenburg is Hoofd Jeugd Educatie bij TELEAC/NOT en sinds drie jaar netmanager van Z@ppelin, het kindernet van de publieke omroep op Nederland 3.
OALT weg: Marokkaans kind, kind van de rekening
Leila Jaffar
Als OALT-leerkrachten vertrekken is dat rampzalig voor Marokkaanse kinderen en ouders. Leila Jaffer houdt ons een schokkende werkelijkheid voor.
OGO Signalement
Redactie
Zes vragen bij het voorbereiden en ontwerpen van activiteiten.
Een vleugelolifantje in de groep?
Ineke Top
De peuters uit de groep van juf Marja willen juist fruit gaan eten als Edwin iets op de grond ziet liggen. Juf, wat is dat, roept hij.
Het Theaterrestaurant van groep 2-3
Femke Steegstra
Dit praktijkverslag laat zien hoe een leerkracht erin slaagt om, binnen een fantasierijke spelcontext, kinderen handelingsmogelijkheden op het gebied van verhaal, taal, teksten en schema’s te bieden.
Interne begeleiders groeien mee
Ad van der Heijden en Trudy Schiferli
In ontwikkelingsgerichte scholen willen interne begeleiders de leerkrachten bijstaan in het realiseren vangoed onderwijs. De auteurs beschrijven de taken van een interne begeleider in relatie tot de fasen van het vernieuwingsproces van een team.
Taal en thema’s in de praktijk van de bovenbouw
Barbara Nellestijn
Aangevuurd door de winst die Basisontwikkeling in de onderbouw teweegbrengt, geven veel scholen momenteel energiek en daadkrachtig vorm aan een ontwikkelingsgericht curriculum voor de bovenbouw.
Thema’s en taal
Bea Pompert
In dit artikel licht Bea Pompert toe welke bouwstenen nodig zijn om van betekenisvolle onderzoeksactiviteiten ook goed onderwijs te maken.
OALT uit de school, een verlies!
Harry Blume
Per 1 augustus 2004 verdwijnen alle OALT-leerkrachten uit het primair onderwijs (het levert de minister maar liefst 70 miljoen euro’s op). Daarnaast is er ook nog een korting op het onderwijsachterstandenbeleid.
Boeksignalering
De Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Gijs Nolet
De Academie is een vereniging van leden met een jaarlijkse ledenvergadering; de leden steunen met hun deelname aan activiteiten en contributie de idealen en het werk. Hoe meer leden, hoe sterker OGO zich kan profileren.
De boekenkast van Barbara Nellestijn
Barbara Nellestijn
Uit de kast gehaald.
Rijke verhalen in de middenbouw. De kwaliteit van een vertelkring.
Lucie Visch
Juf Ineke van een middenbouwgroep zit met de vraag hoe ze ervoor zorgt dat de kring meer uitnodigt tot het vertellen van gevarieerde verhalen. De auteur bespreekt een aantal belangrijke aspecten die tot het uitbreiden van Ineke’s vaardigheden leiden.
Hoe komt Kleine Eend beneden? Activiteiten met de verteltafel in een mytylgroep
Annette Hillebrand
Omdat kinderen op de mytylschool vaak ernstig in hun bewegingen beperkt zijn, is de verteltafel een uitkomst. Communicatieve vaardigheden, taalontwikkeling en het oplossen van denkproblemen kunnen in dit spel alle aandacht krijgen.
Kikker is verliefd. Eerste ervaringen aan de verteltafel
Lidy Peters
Hoe introduceer je een verteltafel? Hoe krijg je kinderen enthousiast? Wie neemt het initiatief? Lidy Peters vertelt over haar eerste ervaringen en die van haar kleuters.
Samen lezen en spelen. De didactiek van de verteltafel
Bea Pompert
In aansluiting op de praktijk van De Pool legt Bea Pompert de basisprincipes van het werken met de verteltafel voor: de ontwikkelende waarde, keuze van boeken, de didactische opbouw, en de begeleiding en observatie van NT2-leerlingen.
Werken met verteltafels voor NT2
Annelies Denkers-Beke en Hanneke Verkleij
Boeken prikkelen de fantasie van de kinderen en maken de taal aanschouwelijk. De attributen die bij het verhaal horen nodigen uit tot handelingen en dat maakt het zo levendig.
Zonder respect kun je niet samenwerken. Leren in een goed pedagogisch klimaat
Margaret Schut-Beenders en Hanneke Verkleij
Zonder een goede sfeer in de klas kun je bijna geen les geven. Margaret vertelt hoe ze hier met haar leerlingen aan werkt.
Morele vorming in het onderwijs
Wim Wardekker
Over de taak van de school in de morele vorming van leerlingen is al heel wat gediscussieerd sinds minister Ritzen dit onderwerp, onder de noemer ‘pedagogische opdracht’, op de agenda plaatste.
De school. Het gesprek van de dag!
Will Pompert en Bea Pompert
Er wordt wat afgepraat over onderwijs in de media. Ons vallen in die gesprekken een paar zaken op.
De Haagse Hogeschool: naar Ontwikkelingsgericht opleiden
Frea Janssen-Vos
Tonnie Pauw en Frans Bolsius, leden van het managementteam van De Haagse Hogeschool, vertellen over het vernieuwingsproces dat is ingegaan: Ontwikkelingsgericht opleidingsonderwijs.
POP uit het SOP. Persoonlijke ontwikkelingsplannen en Schoolontwikkelingsplan
Trudy Pas en Marion Mulder
Personeelsmanagement krijgt in het onderwijs steeds meer gewicht nadat het, vergeleken met het bedrijfsleven, behoorlijk achterliep.
De vragenwand: een betekenisvolle activiteit in de bovenbouw
Maike Sabajo
De vragenwand is een activiteit die in alle bovenbouwgroepenvan onze school een vaste plaats heeft in het activiteitenaanbod. De bedoeling is dat leerlingen hun vragen kwijt kunnen en dat deze terugkomen in het onderwijs van die week.
Leren van corresponderen in groep 3-4
Gré van de Water
Brieven en kaarten naar elkaar schrijven was een belangrijk onderdeel van de dagelijkse praktijk in de 3-4 groep.
Signatuur van Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Bert van Oers
Dit artikel biedt een schets van het Vygotskiaanse Ontwikkelingsgericht Onderwijs, aan de hand van een vijftal hoofdkenmerken die richtinggevend kunnen zijn voor opvoedings- en onderwijssituaties.
Hoe Lorra haar kleuren kreeg. Het succes van verhalen in de spelhoek
Anita Kesselaar
Na het onderzoek dat Tonny Bruin uitvoerde in haar school krijgen verhalen een belangrijker plaats in de onderbouwgroepen. In de speelwerktijd krijgen verhalen de voorrang en ze blijken rijke opstapjes voor tal van activiteiten te bieden.
Samen op verhaal komen
Tonny Bruin
Het onderbouwteam van de St.Barbaraschool in Tuitjenhorn stelde vast dat nogal wat leerlingen extra impulsen nodig hebben om tot een goede taalontwikkeling te komen en ging op zoek naar een aanpak die past bij hun Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
De geest van de tijd
Bert van Oers en Frea Janssen-Vos
Nog steeds schieten de nieuwe onderwijsconcepten als paddestoelen uit de grond en vele van hen noemen zich ontwikkelingsgericht. Er is ongetwijfeld een marktmechanisme aan het werk achter deze uitbundige groei van concepten.
Boeksignalering
Boeksignalering
Uit de OGO-conferentie 2002. Kansen op het intranet
Cees Smit
Ict stond centraal in de OGO-conferentie van 2002. Cees Smit brengt verslag uit van één van de workshops op dit gebied.
De OALT-leerkracht als octopus
Hanneke Verkleij
Om hun werk goed te kunnen doen zijn OALT-leerkrachten gebaat bij inhoudelijke inspiratie en scholing. Ze zijn echter ook afhankelijk van het OALT-beleid in het algemeen en in hun scholen in het bijzonder.