Welkom
Welkom op de website van het tijdschrift Zone.
Bekijk hier alle interviews
Word abonnee
Bekijk hier de optiesRedactie
Neem contact op met de redactiePOP uit het SOP. Persoonlijke ontwikkelingsplannen en Schoolontwikkelingsplan
Trudy Pas en Marion Mulder
Personeelsmanagement krijgt in het onderwijs steeds meer gewicht nadat het, vergeleken met het bedrijfsleven, behoorlijk achterliep.
De vragenwand: een betekenisvolle activiteit in de bovenbouw
Maike Sabajo
De vragenwand is een activiteit die in alle bovenbouwgroepenvan onze school een vaste plaats heeft in het activiteitenaanbod. De bedoeling is dat leerlingen hun vragen kwijt kunnen en dat deze terugkomen in het onderwijs van die week.
Leren van corresponderen in groep 3-4
Gré van de Water
Brieven en kaarten naar elkaar schrijven was een belangrijk onderdeel van de dagelijkse praktijk in de 3-4 groep.
Signatuur van Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Bert van Oers
Dit artikel biedt een schets van het Vygotskiaanse Ontwikkelingsgericht Onderwijs, aan de hand van een vijftal hoofdkenmerken die richtinggevend kunnen zijn voor opvoedings- en onderwijssituaties.
Hoe Lorra haar kleuren kreeg. Het succes van verhalen in de spelhoek
Anita Kesselaar
Na het onderzoek dat Tonny Bruin uitvoerde in haar school krijgen verhalen een belangrijker plaats in de onderbouwgroepen. In de speelwerktijd krijgen verhalen de voorrang en ze blijken rijke opstapjes voor tal van activiteiten te bieden.
Samen op verhaal komen
Tonny Bruin
Het onderbouwteam van de St.Barbaraschool in Tuitjenhorn stelde vast dat nogal wat leerlingen extra impulsen nodig hebben om tot een goede taalontwikkeling te komen en ging op zoek naar een aanpak die past bij hun Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
De geest van de tijd
Bert van Oers en Frea Janssen-Vos
Nog steeds schieten de nieuwe onderwijsconcepten als paddestoelen uit de grond en vele van hen noemen zich ontwikkelingsgericht. Er is ongetwijfeld een marktmechanisme aan het werk achter deze uitbundige groei van concepten.
Boeksignalering
Boeksignalering
Uit de OGO-conferentie 2002. Kansen op het intranet
Cees Smit
Ict stond centraal in de OGO-conferentie van 2002. Cees Smit brengt verslag uit van één van de workshops op dit gebied.
De OALT-leerkracht als octopus
Hanneke Verkleij
Om hun werk goed te kunnen doen zijn OALT-leerkrachten gebaat bij inhoudelijke inspiratie en scholing. Ze zijn echter ook afhankelijk van het OALT-beleid in het algemeen en in hun scholen in het bijzonder.
De boekenkast van Niko Fijma
Niko Fijma
Uit de kast gehaald.
De schooltuin. De natuur als thema voor activiteiten binnen en buiten de klas van groep 2-3
Femke Steegstra
De schooltuin is een blijvende bron voor thematische activiteiten in de tuin zelf en in de klas.
Boeken maken en boeken verkopen. Een boekenbedrijf in school.
Ursulien van Berge-Bakkum
Een boekwinkel in school? De kleinste school van de Zaanstreek groeit, bevordert lezen én doet aan beginnend ondernemerschap.
Uit de kunst! Ontwikkelingsgericht ondernemerschap in de bovenbouw
Titia Haalebos
Basisschool de Vlaamse Reus in Amsterdam heeft een kunstuitleen in huis. In het thematisch werken in de bovenbouw wil de school zoveel mogelijk uitgaan van ‘echte’ sociaal-culturele activiteiten.
Leren door samenwerking in een multiculturele klas
Ed Elbers en Mariëtte de Haan
Wij zijn ruim twee jaar geleden ons onderzoek op de Utrechtse school begonnen. Als buitenstaanders die het gebeuren in de klas hebben geobserveerd, hebben we een heel positieve indruk van de samenwerking op deze school.
Samenwerkend leren
Mariëtte de Haan en Ed Elbers
Een gesprek met de directeur en met leerkrachten van de groepen 6 en 8 over de voordelen van samenwerken en over de vraag hoe samenwerkend leren uitpakt op een multiculturele school.
NU EVEN NIET!!!
Lotte Blom
Het lijkt wel gewoon geworden dat 'onze' kinderen alles mogen zien wat de TV voorschotelt.
Boeksignalering
Uit de conferentie van de Academie voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs 2002
Elly de Geus en Sigrid Houtsma
Het centrale thema van deze OGO-conferentie 2002 was ICT en OGO, maar er waren ook andere thema’s die veel aandacht trokken. Hier volgen twee verslagen van deelnemers over de workshop die zij bijwoonden.
Open staan voor gouden leermomenten.Aan het woord: Gordon Wells
Bea Pompert en Monique Volman
Vanuit de ideeën van Vygotskij werkt hij samen met leerkrachten aan onderwijsvernieuwingen die nauw verwant zijn met ontwikkelingsgericht onderwijs. Zijn verhaal is herkenbaar én inspirerend!
Er is geen ontsnappen meer aan! Onderwijs in ontwikkeling
Ab Kraayeveld
Behoefte om te veranderen ‘van binnenuit’, een stevige veranderingsorganisatie, vertrouwen in kinderen en externe ondersteuning. Dit zijn condities die Ab Kraayeveld als zeer werkzaam ervaart voor een effectief vernieuwingproces.
Invoeren EN doorgaan! Ervaringen uit Schiedam
Henk Vink en Didy van Brandwijk
Ruim twee jaar geleden startte in Schiedam een tweejarig VVE-traject met drie koppels van basisscholen en peuterspeelzalen. Hier vinden we voorbeelden van een succesvolle invoering: de locaties gaan op eigen initiatief verder!
Voor het eerst: Startblokken met een groep peuterleidsters
Ineke Top
Ineke Top, onderwijsbegeleider, is ervaren wat Basisontwikkeling betreft. Nu staat ze, voor het eerst, samen met een groep peuterleidsters aan het begin van de invoering van Startblokken.
Aan het werk! Speerpunten van Startblokken en Basisontwikkeling
Frea Janssen-Vos
In dit artikel worden enkele speerpunten voor invoering van een ontwikkelingsgerichte benadering voorgelegd.
Spontane reacties op cijfers in de kring
Lidy Peters
Spontane reacties in een kleutergroep, hoe speel je daar op een ontwikkelingsgerichte manier op in?
Vele rijsjes maken een bezem. Indicatoren van ontwikkelingsgericht reken-wiskundeonderwijs
Niko Fijma
De vakgerichte wiskundige ontwikkeling van de leerlingen niet los mag staan van hun brede persoonsontwikkeling. Het is van cruciaal belang dat de bedoelingen van de leerkracht in balans zijn met de initiatieven en de activiteiten van de leerlingen.
Van bezemrek naar rekenrek
Mariska van Broekhuisen en Elly Potter
De auteurs vertellen hoe spelactiviteiten boeiende ervaringen met ordenen, cijfersymbolen en getallen opleveren.
Boeksignalering
Diversiteit als rijke bron ISCRAT-conferentie 2002
Eelje Dijk, Bea Pompert, Monique Volman, Annemieke
Van 18 tot en met 22 juni werd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam het vijfde congres gehouden van de International Society of Cultural Research and Activity Theory.
Schoolbuurtwerk. Een uniek project in
Ellen Nusselder
Het stadsdeel Westerpark in Amsterdam kent een complete infrastructuur van samenwerking tussen Welzijn en Onderwijs. Deze samenwerking bestaat in de Spaarndammerbuurt zelfs al meer dan dertig jaar. Dit zou een aanbeveling kunnen zijn voor andere gemeenten
De boekenkast van Joke Goudswaard
Joke Goudswaard
Uit de kast gehaald.
Onder de kleuren van de regenboog. Een doodziek kind in de klas
Gré van de Water
Waarom heeft Leon z’n pet nog op? Juf vertelt dat Leon geen haar meer heeft omdat hij ziek is en medicijnen krijgt waardoor zijn haar eraf is gegaan.
Bewust bemoeien. Een leerkracht in ontwikkeling
Lidy Peters
De auteur vertelt over ‘gouden momenten’ en zone van naaste ontwikkeling.
Naar betekenisvol onderwijs. Fundamentele veranderingen in het middelbaar beroepsonderwijs
Alex van Emst
In een aantal Regionale Opleidingen Centra (ROC’s) doen zich momenteel fundamentele veranderingen voor. De auteur ondersteunt deze instellingen om te veranderen in de richting van onderwijs dat voor de leerlingen betekenisvol is.
On-line op onderzoek
Ton Versteeg
Voor onze school stond de vraag centraal hoe we de effectiviteit van het onderwijs konden verbeteren en de betrokkenheid van kinderen konden vergroten door middel van de inzet van de computer.