Redactioneel

Dichtbij huis

Bea Pompert

Bea Pompert is hoofdredacteur van Zone en werkzaam als nascholer bij De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs in Alkmaar.

Bij spel en onderzoek is dichtbij huis beginnen geen slecht idee.

Dichtbij huis vinden we onze eigen verhalen, verwachtingen en verlangens.

Dichtbij huis vinden we onze opgebouwde kennis en ideeën.
Dichtbij huis vinden we onze vragen, kwesties en misstappen.

Dichtbij huis vinden we onze talen, verbeelding en expressie.
Dichtbij huis vinden we elkaar, in de klas, school en wijk.

Dichtbij huis opent zich het venster op de wereld die je nog niet kent en waaraan je gaat deelnemen.

Daar gaat je spelverhaal en onderzoek over actuele thema’s in de klas natuurlijk over. Leren moet je breed zien!

In deze Zone valt er veel te genieten van breed kijken naar leren en ontwikkelen. Mooie stukken over dichtbij leren om ver te komen. Over de krant lezen in de klas, het verbinden van de vakken aan taalonderwijs, ouders betrekken en meenemen in het gezamenlijke culturele verhaal.

In deze Zone ook aandacht voor de waarde van zij-instromers en academische leerkrachten in onze schoolteams.

Soms een hobbelige weg maar wel een met veel kansen om dichtbij huis inspiratie door te geven en goed samen te leren.

Dichtbij huis betekent natuurlijk niet je oogkleppen ophouden of naar binnen gekeerd je eigen gelijk proberen te halen. Nee, zeker niet! Wie dichtbij huis goed kan luisteren naar stemmen verder weg, met open vizier, durft deel te nemen aan onbekende activiteiten en stapt vooruit.

In deze Zone vind je weer prachtige artikelen met een combinatie van praktijken, onderzoek en theorie. Leerkrachten, onderzoekers, nascholers en directies komen aan het woord. Zij laten ons meegenieten van hun brede blik op de wereld, in school en daarbuiten.

Door ons te verleiden deel te nemen aan sociaal-culturele praktijken, die samen met leerlingen, collega’s en ouders op te bouwen en met elkaar te leren dat het verbreden van onze kennishorizon vraagt om betekenisvolle onderwijsleersituaties.

 

Denk aan een prachtig motto van professor Luc Stevens: “Het leven vraagt geen hoge cijfers.” (citaat OGO-conferentie 1998)

Deel dit artikel