Van binnen naar buiten

Een nachtje op de camping

Patrick Postma

Patrick Postma is leerkracht van groep 3 op de Julianaschool in Schagen, redactielid bij het tijdschrift HJK en specialist Jonge Kind.

Binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs speelt betekenisverlening een grote rol. Om echt betekenis te kunnen verlenen aan het thema ‘Kamperen op school’ gaat groep 3 van de Julianaschool in Schagen een nachtje kamperen op een echte camping.

 

Klaar voor de start

Een ervaringstekst

Het is al weken onderwerp van gesprek: het schoolreisje naar de camping. Voor iedereen blijkt het een spannende activiteit om dit keer met je groep en velen zonder papa of mama naar de camping te gaan. Om meer grip op de situatie te krijgen komen allereerst de eigen ervaringen naar voren in een kringgesprek. Wie heeft er wel eens gekampeerd en wat weten we al van kamperen? Voor een goede start wordt er een staafdiagram met de verschillende kampeermogelijkheden ingevuld, ontstaat er een wat-weten-we-al web en komen de eerste eigen verhalen op papier. Ook komen de kinderen in mailcontact met een campingeigenaresse, waarbij de kinderen gevraagd wordt of ze het stokje een tijdje over kunnen nemen omdat het een erg druk seizoen was en ze zelf ook een aantal dagen weg wil. Hiermee is de basis voor het thema gelegd.

 

Goed voorbereid op pad

Om dit spannende uitje goed te laten verlopen bereidt de groep zich zorgvuldig voor. Er worden teksten gelezen over wat je meeneemt op reis, wat je moet doen bij aankomst op de camping, waar je naar de wc kunt en een krantenartikel over het gezin dat de camping runt komt de klas in. Ook nodigen praatplaten van verschillende campings uit om tijdens de boekenkring in tweetallen te snuffelen naar wat er allemaal te zien en te doen is. Er worden verschillende kampeerattributen meegenomen die een plek krijgen in het spel van de kinderen, om de situaties zo echt mogelijk te spelen. De website van de camping blijkt ook belangrijke informatie te bevatten. Zo wordt alvast de plattegrond bekeken en is er een mooie luchtfoto waarop de camping van bovenaf goed te zien is.

Een staafdiagram van verschillende kampeermiddelen

 

Op naar de camping

u ze al veel over de camping weten krijgen de kinderen steeds meer zin om een nachtje te kamperen. Bepakt en bezakt komen ze ‘s ochtends vroeg het plein op lopen en worden de eerste auto’s ingeladen met slaapzakken, luchtbedden en de favoriete knuffels. Gespannen koppies zijn er nauwelijks bij. Zodra we compleet zijn, is het dan eindelijk zo ver, op naar de camping!

 

Campinglife

Op de camping aangekomen is het tijd om de tenten in te richten. Al snel is overal het geluid van luchtbedden die worden opgepompt en lachende kinderen te horen. Eén kind vraagt, nog voor de lunch, of hij al mag gaan slapen omdat hij daar zo naar uitkijkt. Ook nemen we de tijd om langs de receptie te gaan en ons officieel in te checken. We worden welkom geheten, krijgen een folder en een plattegrond mee en kijken in de folders wat er te doen is in de omgeving. ‘s Middags staat er een uitje naar een park gepland en ‘s avonds gaat de vuurkorf aan. Lekker samen met de hele groep in je onesie een marshmallow roosteren boven het vuur en kijken hoe de zon onder gaat, om uiteindelijk een nacht te slapen in een echte tent. Het is een groot succes!

 

Back to school

Terug op school blijkt de schoolreis een geweldige ervaring voor iedereen om over te praten, te tekenen, te schrijven, eigen teksten en die van anderen terug te lezen en natuurlijk het spel te verdiepen. Zo zorgt deze belevenis voor een betekenisvol vervolg.

 

Deel dit artikel