The Green Panthers
Ons Beter leven Centrum
Manouk Karssies en Wiebe Steenstra zijn leerkracht op CBS De Regenboog in Ridderkerk.
Het thema van de Kinderboekenweek was dit jaar ‘Gi-ga-groen’. In het kader van dit thema besloot leerkracht Manouk Karssies van CBS De Regenboog in Ridderkerk om samen met haar leerlingen van groep 7/8 een Beter Leven Centrum op te zetten.
Zorgen voor een groene wereld
Hoe kunnen we zelf een steentje bijdragen aan het zorgen voor een gi-ga-groene(re) wereld? In de eerste gesprekken over dit thema ontstond het idee om met de groep een Beter Leven Centrum op te zetten om kinderen en volwassenen te inspireren, motiveren en activeren om de wereld om ons heen groener te maken en om beter voor de wereld te zorgen.
De start van het thema
In de eerste week van het thema gaat Manouk met haar groep naar buiten om de schoolomgeving eens goed te bekijken. Vragen die de kinderen meekrijgen zijn onder andere: Wat zie je? Wat valt je op in de schoolomgeving? Door de kinderen gericht naar de schoolomgeving te laten kijken komt, eenmaal terug in de klas, al snel een gesprek op gang. De kinderen hebben veel dingen gezien waar ze normaal gesproken aan voorbij lopen. Wat vooral opvalt is de grote hoeveelheid troep en afval. Zo vinden de kinderen veel flesjes en verpakkingen, maar ook ballonnen die achtergebleven zijn na een feest. Naar aanleiding van dit gesprek bespreken we de volgende stelling: ik ben alleen verantwoordelijk voor mijn eigen afval. Door het bespreken van deze stelling worden de kinderen zich bewust van het feit dat we samen verantwoordelijk zijn voor het goed zorgen voor deze wereld.
De kinderen komen tot de conclusie dat - als het gaat om het goed zorgen voor de wereld - het belangrijk is om je afval niet te laten slingeren, maar op de juiste manier te scheiden, weg te gooien of te hergebruiken. Maar is dat genoeg? Nee, volgens de leerlingen is dit lang niet alles en zeker niet genoeg! Daarom wordt verder nagedacht en gesproken over andere aspecten die belangrijk zijn voor een groenere wereld. De kinderen denken daarbij aan duurzaamheid, dieren, energie, het klimaat en de natuur. Door het lezen van verschillende teksten over deze onderwerpen komen ze hier tijdens de startactiviteiten al meer over te weten. Ze concluderen dat er eigenlijk teams van experts over deze deelonderwerpen moeten worden gevormd. Kinderen kunnen door het doen van onderzoek expert worden op één van deze gebieden, om vervolgens de uitkomsten met de groep te delen.
Hoe groen zijn we zelf eigenlijk?
Om beter in beeld te krijgen hoe duurzaam de kinderen zelf leven, zetten ze een praktijkonderzoek op. De kinderen schrikken behoorlijk van de uitkomsten.
De kinderen schrikken van hoe lang er wordt gedoucht, vooral wanneer ze lezen hoeveel water er met douchen gebruikt wordt. Ze verbazen zich over hoe weinig er gerecycled wordt. Veel kinderen en hun ouders zijn zich helemaal niet bewust van hoeveel afval ze weggooien. Er zijn nog steeds veel kinderen die elke dag pakjes drinken meenemen en hun brood in een plastic zakje. De gevolgen daarvan zijn enorm, denk aan de plasticsoep. Het onderwerp plastic soep heeft sowieso een grote impact op de kinderen, want ze zijn erg begaan met het lot van de dieren.
Hierdoor wordt het ze steeds duidelijker dat de huidige situatie in de wereld echt om actie vraagt. Er moet iets gebeuren willen we onze planeet redden! Dit is natuurlijk iets dat we zelf moeten doen. Maar in de gesprekken hierover komt naar voren dat ouders hierin ook een belangrijke rol spelen. Zij willen dat je gaat douchen, zij kopen pakjes drinken die mee naar school genomen worden, zij pakken gemakkelijk de auto. De kinderen willen de ouders daarom inspireren, motiveren en activeren om groener te gaan leven.
Een Beter Leven Centrum
Maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat ouders zich bewust worden van de urgentie en in beweging komen? De kinderen komen op het idee om een centrum te maken voor ouders: het Beter Leven Centrum. Het idee is om op verschillende gebieden informatie te geven over duurzaam leven. En dan niet alleen door middel van teksten, maar ook door activiteiten als het maken van puzzels en het spelen van spellen met de ouders. Er wordt een mooie naam voor dit informatiecentrum bedacht: Beter Leven Centrum ‘The Green Panthers’.
Onderzoek
Om op verschillende gebieden informatie te kunnen geven, moeten de kinderen dus experts worden. Er worden verschillende groepen gevormd: de recyclers, de dierenkenners, de natuurkenners, de toekomstkijkers, de ‘groene’ energieadviseurs en de verduurzamers. Vanuit deze rollen doen de kinderen onderzoek om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de subthema’s. Tijdens deze onderzoeken vinden steeds gesprekken plaats, waarin de uitkomsten worden gedeeld. Door elkaar regelmatig te informeren raken de kinderen oprecht geïnteresseerd en nieuwsgierig naar de uitkomsten van de verschillende onderzoeken. Ze zijn betrokken op hun werk en op elkaar en verwonderden zich regelmatig over dingen die ontdekt worden.
Vormgeving
Naast het doen van de onderzoeken moet het centrum vormgegeven worden. Er wordt nagedacht over een locatie, activiteiten en allerlei andere zaken. Ook hierin worden de taken verdeeld. Sommige kinderen buigen zich over de inrichting, anderen bedenken een logo, maken uitnodigingen, ontwerpen en richten een kraampje in voor het uitdelen van soep en smoothies of schrijven zelfs een lied dat de kinderen voor de ouders gaan zingen. Veel verschillende activiteiten, die allemaal een bijdrage leveren aan het Beter Leven Centrum.
Wij gaan open!
Na weken van voorbereiding wordt het Beter Leven Centrum geopend voor de ouders. De opkomst is gelukkig groot en veel ouders blijven lang om alles goed te kunnen bekijken en doen.
Bij de verduurzamers krijgen de ouders bijvoorbeeld een lijst met tips om duurzaam te leven. Bij de lijst hoort ook een door de kinderen gemaakt magneetje, zodat de lijst gemakkelijk op de koelkast kan worden gehangen.
Bij de (groene) energieadviseurs worden spellen gespeeld. Het juiste begrip moet worden gekoppeld aan de juiste vorm van energieopwekking en aan de juiste uitleg.
Bij de recyclers wordt uitleg gegeven door middel van een presentatie over de plasticsoep. Vervolgens kunnen de ouders naar de dierenkenners, want plasticsoep heeft invloed op de dieren, maar hoe?
Onder het genot van een duurzame smoothie en gi-ga-groene groentesoep kunnen de ouders het Beter Leven Centrum door.
Informeren, inspireren, motiveren en activeren
Veel ouders zijn in het Beter Leven Centrum op allerlei manieren geïnformeerd, geïnspireerd, gemotiveerd en geactiveerd om duurzamer te gaan leven en beter voor onze wereld te zorgen. De kinderen zijn blij dat ze op deze inspirerende manier een steentje hebben kunnen bijdragen aan een betere wereld.