_w1800_h600_bg.jpg)
"Juf, kom jij uit Nederland?"
Bea Pompert is hoofdredacteur van Zone en werkt als nascholer bij De Activiteit, landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs.
Heerlijk als het zo vanzelfsprekend is geworden dat in een veelkleurige kleuterklas deze vraag gesteld wordt aan mijn collega, die voor het eerst op groepsbezoek is. Vanzelfsprekend dat wij met elkaar een ‘goeie groep’ zijn en nieuwsgierig zijn naar ieders wel en wee. Bij elke nieuwkomende leerling, ouder of juf ben je dus nieuwsgierig om meer te weten te komen over iemand. Verrassende vraag voor mijn collega diepgeworteld in de Noordhollandse duinen!
Het schuurpapier van Karim Amghar laat zien dat de klas niet altijd helpt bij het vergroten van de ontwikkelingsmogelijkheden van alle leerlingen. Armoede in gezinnen en concurrentie tussen scholen zetten de kwaliteit van ons onderwijs op scherp. Daar moeten we wat aan doen. Politiek en schoolbesturen samen hebben die opdracht. Aziem Jarmohamed vertelt aan Marga Putter en Dorian de Haan hoe hij als schoolleider verantwoordelijkheid neemt voor deze taak. Als onderwijsman in hart en nieren, denken, idealist èn doener.
In Theorie en Praktijk neemt Elly Singer ons mee in haar internationale onderzoek naar de ideeën van onderwijsvernieuwers in diverse delen van de wereld. Wat dreef hen om zich in te zetten voor beter onderwijs. Welke jeugdervaringen, welke voorbeelden, welk onderzoek maakten dat zij deden wat ze deden en doen. Veel onderbouwverhalen in deze Zone, over spel, verhalen en lezen over interessante thema’s en beelden van peuters.
De bovenbouw wordt niet vergeten. Jill Kooijman schrijft over haar bovenbouwgroep en hun inzet om betere schrijvers te worden. Lees hoe het haar lukt haar leerlingen mee te krijgen in dat proces. In de werkplaats van Hilje Oosterbaan-Martinius maken de leerlingen hun eigen kapstokken en in de bovenbouw van de Julianaschool wordt de jaarlijkse natuurweek op Texel voorbereid. Een mooie praktijk van samenwerkende leerkrachten en hun groep 8.
Werk in Uitvoering waaraan je als lezer veel kunt hebben.
Gebruik de artikelen in je Pabo-groep, onderzoeksgroep, bouwoverleg of teamscholing. Laat je inspireren, leer van de ervaringen van de auteurs bij het nadenken over jouw onderwijs.
Idealen laten leven en gebruiken in de dagelijkse praktijk, zonder poespas, maar wel doordacht.
Veel leesplezier!